Share
Editorialul de sâmbătă: Dicționarul Centrului Artistic Baia Mare; Artiștii Școlii Hollósy la Baia Mare (IV): Konrad Krzyżanowski (2)

Editorialul de sâmbătă: Dicționarul Centrului Artistic Baia Mare; Artiștii Școlii Hollósy la Baia Mare (IV): Konrad Krzyżanowski (2)

Fiecare elev și-a putut exprima individualitatea artistică, iar activitățile în aer liber au fost considerate deosebit de importante.

DICȚIONARUL CENTRULUI ARTISTIC BAIA MARE

ARTIȘTII ȘCOLII HOLLÓSY LA BAIA MARE (IV)

  1. Konrad KRZYŻANOWSKI (II)

*18.02.1872, Kremenchuk (Rusia Țaristă/Ucraina) – †25.02.1922, Varşovia (Polonia)

pictor şi educator polonez

KRZYŻANOWSKI LA BAIA MARE – 1898, 1899, 1900

Artistul notează în autobiografia sa: „Hollósy a organizat excursii în orașul (…) Baia Mare, la care am participat de două ori. Astăzi pot spune că datorită lui Hollosy am apreciat pe deplin importanța studiilor în aer liber, la care mai târziu mi-am dus cu atâta bunăvoință propriii mei studenți. Am înțeles și cât de importante sunt călătoriile pentru dezvoltarea picturii.[1]

Am menționat, deja, în articolul precedent, că în mod cu totul surprinzător, la data redactării scrierii sale autobiografice, Krzyżanowski mai păstra doar amintirile a două – din cele trei participări coloniste de la Baia Mare, pierzând urmele celei de a treia ! Nu putem stabili care va fi fost aceasta – poate cea din urmă (1900 ?), poate cea dintâi. În tot cazul, la Baia Mare și la Budapesta se păstrează izvoare documentare primare (administrative, epistolare și din mass-meadia epocii) care aduc mărturii convingătoare despre fiecare, în parte, dintre toate cele trei.

Colonia din 1898.

Interesat să reia şi dezvolte experienţele plein air-iste precedente, din Ucraina, artistul se înscrie şi participă la cea de-a treia colonie studenţească de vară organizată în 1898 la Baia Mare. Despre lunile de început ale anului, Krzyżanowski rememorează faptul că „În primăvara anului 1898 am plecat în Italia, unde am reușit să vizitez, printre altele, Roma. Am adus multe schițe din călătoria mea, pe care le-am trimis Societății pentru Încurajarea Artelor Plastice. Așa mi-am făcut debutul în mediul expozițional din Varșovia.[2] Să notăm, în treacăt, că invocatul debut varșovian s-a petrecut, de fapt, ceva mai târziu, în toamna anului următor, prin participarea la expoziția anuală din 1899 a Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa / Societății pentru Încurajare a Artelor Plastice «Zachęta» Varşovia.

Revenind, avem de presupus că documentarea în Italia, întreprinsă în primăvara lui 1898, reprezintă motivul pentru care nu-l regăsim pe Konrad Krzyżanowski în lista anticipativă a coloniștilor așteptați să soseasc la Baia Mare pe la începutul lunii mai. Se va fi alăturat grupului cândva pe la începutul verii (poate prin iunie–iulie), petrecând mai multe săptămâni de studii de atelier și în plein air sub corectura lui Simon Hollósy.

În tot cazul, regăsim consemnat numele artistului polonez printre coloniștii participanți – atât în presa locală a vremii (în nr. 45/6 noiembrie, p. 3, al săptămânalului de limbă maghiară Nagybánya és Vidéke [Baia Mare și împrejurimile]), cât și într-o listă nominală a coloniștilor – membrii ai Școlii Hollósy (anexată la scrisoarea de mulțumire adresată, din München, către consiliului local Baia Mare [3]).

Aici îi aflăm numele (într-o variantă incorectă: Krzyzanowsky Alfons) în mijlocul unui grup compact de „stăini” proveniți, majoritar, din Rusia țarisă (practic, din zonele ucrainene și poloneze ale imperiului), dintre care unii au confirmat prin cariere artistic relevante, precum: ucrainenii Mychail V. Band (pictor activ la Odesa și Moscova: 1868-1938), Zinovii I. Grejbin (pictor, jurnalist și editor asociat cercului lui Maxim Gorki, activ la Moscova, Berlin și Paris: 1877-1929), polono–lituanienii Benedykt Kubicky (pictor și pedagog, activ la Taganrog/Rusia, Vilnius/Lituania și Lodz: 1874-1952) polonezii Boleslaw Szánkowski (pictor, activ la Ěnchen și în Polonia: 1873-1953) și Stanislaw Korzeniewski (pictor, exponent al „școlii de la München”, activ în capitala Bavariei: 1879-1943), rusul Nicolaj N. Simansky (pictor și fotograf etnografic rus, activ la Nijni Novgorod: 1871-1950) basarabeanul Moisei Kogan (sculptor, grafician și ceramist, activ la München, Hamburg, Hagen, Amsterdam și Paris, victimă a Holocaustului: 1875-1940), bucovineanul Georges Clement Šwiécinski (ceamist și sculptor polonez naturalizat în Franța: 1878-1958).

Colonia din 1899 și debutul expozițional absolut

Cea de a doua colonizare a fost mai bogată în evenimente și, de asemenea, în mărturii documentare conservate în memoria istorică. Astfel, Konrad Krzyżanowski a intrat de la bun început în „portofoliul” grupului de studenți münchenezi ai Școlii Hollósy selectați să coloieze la Baia Mare în 1899, iar participarea sa a fost inclusă în lista anticipativă transmisă, de la München, către administrația băimăreană (care o înregistrează la 23 martie sub nr. 1166 [4]), pentru ca aceasta să acționeze în vederea procurării biletelor gratuit de transport pe calea ferată. Documentul s-a pierdut în timp, dar conținutul său ne este cunoscut dintr-un articol publicat în săptămânalul local [5]: „Școala de pictură Hollósy a informat orașul că va petrece vara și în acest an la Baia Mare, și a trimis lista nominală a pictorilor care vor ajunge aici începutul lui mai. Acestea sunt următorii: […] Krizsánovsky K[onrad], […].” Potrivit obiceiului, asemenea majorității covârșitoate a coloniștilor temporari veniți la Baia Mare, artistul polonez va fi locuit undeva în cvartalul Valea Roșie, într-o modestă locuință de miner.

A desfăşurat o activitate deosebit de laborioasă, realizând un număr apreciabil de studii de portrete, de peisaje și de peisaje compoziționale – deopotrivă în atelier şi în plein air. Zece asemenea lucrări au fost prezentate publicului băimărean în cadrul celei de A doua Expoziţie de Artă a Şcolii Hollósy (11–12 septembrie 1899) organizată la Baia Mare de studenţii Şcolii Hollósy: Studiu de cap, (ulei pe pânză); Boi la jug, (ulei pe pânză); Măgar, (ulei [pe pânză ?; carton ?]); Bivoli, (ulei [pe pânză ?; carton ?]); Cap de fată, (ulei [pe pânză ?; carton ?]); Portretul pictorului Zigmunt Dworzak, (ulei pe pânză); Printre copaci, ulei [pânză ?; carton ?]; Tânără cu copil, (ulei [pe pânză ?; carton ?]); Boi la jug, (cărbune pe hârtie ?); Bivoli, (cărbune pe hârtie ?). În cronica consacrată expoziției (altminteri una dintre primele cronici de artă publicate vreodată în mass-media locală, motiv pentru care spicuim mai pe larg din ea), pe lângă considerații generale de context, avocatul cu origini băimărene Imre Harácsek evidențiază în repetate rânduri calitățile lucrărilor expuse de Konrad Krzyżanowski:

Îi numim ai noștri, pe acești tineri și entuziaști campioni ai cultului artei, care vin la noi din diferite regiuni ale frumoasei noastre țării și din lumea întreagă pentru a-și dezvolta și perfecționa talentele, inspirați de frumusețea naturală a acestui peisaj, sub îndrumarea unui maestru desăvârșit. [/] În orice stat civilizat, dar mai cu seamă într-al nostru, unde înțelegerea și dragostea pentru artele frumoase este încă doar o floare rară, în adâncul sufletelor mai nobile cel mai nobil eveniment artistic îl reprezintă o școală de pictură. Locul în care scânteile talentului se aprind în inimile receptive la frumos, unde artistul student, arzând de focul dorințelor nobile, riscă cele dintâi trăsături de pensulă și de unde, în visele dulci ale speranțelor sale, întrevede gloria un viitor strălucitor, acest loc va rămâne memorabil nu doar pentru ei, ci chiar și pentru noi, care suntem martori simpatizanți ai luptei lor, ai grijilor, dar și al nesfârșitului lor entuziasm. [/] Printre aceste simpatii, salutăm fiecare pas pe care îl întreprind  pentru dezvoltarea acestei arte și cu care atrage publicul larg educat înspre înțelegerea scopurilor lor ideale. [/] Salutăm ideea expoziției, cu care au dat o mărturie tandră a faptului că simt afecțiune nu numai pentru mediul acestei regiuni, ci și față de oamenii educați din acest oraș, cărora le prezintă rezultatele artistice ale șederii lor aici. [/] Expoziția de tablouri organizată de școala de pictură se află în atelierul Parc. Pentru această ocazie festivă, aceast spațiu [al atelierului], altminteri foarte simplu, a cărui iluminare și aspect exterior nu se potrivesc pe de-a întregul cu scopul ei [expozițional] a fost decorat cu rafinament, cu ramuri verzi, plante sudice și covoare. [/] Deși, acolo unde sunt adunate atât de multe picturi frumoase, ne-am dori ca și cadrul să fie mai demn.Impresia de ansamblu pe care o au asupra noastră lucrările expuse este extrem de favorabilă. Am văzut o mulțime de lucrări frumoase, atât din punct de vedere cantitativ, cât și din punct de vedere artistic. Calitatea expoziției este demnă de reputația școlii, de merituosul ei maestru și de studenții săi aspiranți. Sunt expuse peste o sută de lucrări, mai ales portrete, peisaje și câteva capete de animale. Am fi vrut să relatăm mai detaliat despre expoziție, dar acest lucru este imposibil din cauza duratei sale scurte. Așa că nu putem decât să ne rezumăm la o privire fugitivă asupra ei. (…) Alături de aceste lucrări, vedem tabloul cu flori frumos pictat al Adei Löwith, singura femeie expozantă a școlii. Peretele din dreapta este terminat cu un bust masculin de Kryzanowsky (pictorul Dvorzak). În acest chip sărutat de soare, există o fidelitate emoționantă față de viață. (…) Sunt foarte bune, în acest grup, figurile de boi ale lui Kryzanowszky. (…). [sublinierile mele – T.A.]” [6] Finalul articolului conține, de asemenea, lista nominală a coloniștilor din 1899, inclusiv mențiunea onomastică a artistului polonez (cu indicarea, din nou incorectă, a prenumelui și a unei noi locații de proveniență): „Kryzanowsky S. Varșovia” [7].Se pare că artistul polonez a izbutit să vândă cîteva dintre lucrările realizate la Baia Mare unor colecţionari locali. Cel puţin una – Boi la jug, u/p, 1899 (achiziţionată de comerciantul Vilmos Harácsek) – avea să intre, mai tîrziu, în circuitul expoziţional băimărean, reprezentîndul pe Konrad Krzyżanowski la două manifestări aniversare, în 1911 (Expoziţia Kalvineum”) şi 1912 (Exoziția jubiliară). Episoadele participărilor sale la viaţa expoziţională băimăreană sînt puţin cunoscute exegeţilor polonezi ai biografiei artistului. Mai mult, necunoscut este în primul rînd faptul că însuşi debutul epozițional public al lui Konrad Krzyżanowski s-a petrecut tocmai la Baia Mare, la expoziţia din 1899 a studenţilor Şcolii Hollósy. Detaliile acestui eveniment are o semnificaţie evenimenţială importantă în reconstituirea corectei a cronologii a biografiei artistice a lui Krzyżanowski, întrucît debutul băimărean a precedat, cu cîteva săptămîni, prima sa participarea, tot cu lucrări realizate în colonia de la Baia Mare, la expoziţia anuală, din toamna anului 1899, a Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych Warszawa / Societății pentru Încurajare a Artelor Plastice «Zachęta» Varşovia Varşovia.

Să mai consemnăm, apoi, și faptul că, în iarna anului 1899, lucrările lui Konrad Krzyżanowski au fost de asemenea prezentate, în cadrul secţiunii Şcolii Hollósy, la cea de a Treia Expoziţie a Coloniei de la Baia Mare la Budapesta ( Expoziția de iarnă a Salonului Național, decembrie 1899), creaţia sa beneficiind atunci de o foarte bună primire din partea presei budapestane: cat. nr. 13, Studiu de cap,; cat. nr. 15, Boi la jug; cat. nr. 16, Portret de bărbat (studiu); cat. nr. 17, Măgar; cat. nr. 18, Bivoli; cat. nr. 19, Studiu de cap; cat. nr. 20, Cap de fată; cat. nr. 58, Printre copaci; cat. nr. 84, Tânără cu copil.

Colonia din 1900

La 13 mai 1900, un articol de presă anunța publiul băimărean, semnalând într-un tabel nominal. cea de a treia participare colonistă lui Konrad Krzyżanowski la Baia Mare:

Bun sosit școlii de pictură de la Baia Mare ! [/] Aproape toți membrii școlii de pictură Hollósy au sosit deja de la Munchen. [/] În fiecare primăvară, sosirea artiștilor este o noutate binevenită în orașul nostru, ei ne fac sezonul lunii mai mai plin de viață, iar toamna aduc laurii în acest orășel, care a devenit mai faimos de când această școală de pictură îl onorează prin viziteă permanente. [/] De multe ori ne-am temut că ne vor fi neloiali din cauza lipsei unor ateliere suficiente, dar se pare că afecțiunea lor este constantă și neschimbată, și fie-ne îngăduit să sperăm că orașul Nagybánya va aprecia acest lucru și va rezolva problema pavilioanelor pentru pictori cât mai curând posibil, pentru că oricât de adevărat este că regiunea noastră este mai frumoasă, mai sănătoasă, mai mică decât, spre exemplu, cea a Szolnok-ului, iar vacanța în praf și noroi nu este la fel de plăcută precum cea de sub frunzișurile umbroase ale pădurilor, ori crângurilor, totuși, în absența unor mijloace corespunzătoare, pictorii noștri loiali cu ușurință pot fi deturnați departe de noi. [/] Sezonul acesta ei sunt fără îndoială, ai noștrii. Fie bine primiți de noi, fie să-și regăsească vechea casă aici, la marginea țării, și fie ca inspirația artistică să-i stimuleze să creeze lucrări grozave, văzând frumusețile naturii de aici. [Deci:] Bun sosit școlii băimărene de pictură ! [/] Lista artiștilor care au venit în sejur, aici, în acest an, este următoarea: (…) Krzyzanovszki Konrád (…). [sublinierea mea – T.A.] ”[8].

La sfârșitul sezonului 1900, în zilele de 7-8 octombrie, s-a organizat o nouă expoziție băimăreană a elevilor școlii, tot în atelierul din parc. În ciuda faptului că nu ne-au rămas mărturii documentre explicite, este foarte probabil ca lucrările realizate peste vară de Konrad Krzyżanowski să fi fost din nou prezentate publicului băimărean.

Concluzionând, se poate afirma că experienţele artistice consumate la Baia Mare, în coloniile de vară, au avut un rol de seamă în adâncirea interesului lui Konrad Krzyżanowski pentru peisagistică şi pentru studiul plein air-ist al naturii, domenii care, alături de portretistică, aveau să definească direcţiile prevalente ale creaţiei sale de maturitate, care se înscriu în parametrii estetic care sintetizează specificitățile a trei mari modéle: simbolist, postimpresionist și timpuriu expresionist.

Dr. Tiberiu ALEXA

Lista titlurilor și creditelor fotografice

1 krzyzanowski foto = fotografie de tinerețe a pictorului Konrad Krzyżanowski (probabil) anii deceniului 1890: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/

2a F Ruszczyc Coperta Chimera = Ferdynand Ruszczyc (1870-1936), Copertă a revistei Chimera: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/chimera-zenona-przesmyckiego-miriama-jako-kwintesencja-mlodej-polski/

2b Edward-Okun-1872-1945 Chimera = Edward Okun (1872-1945), ilustrație, cu prelucrarea unor motive bizantine, în revista simbolistă poloneză Chimera: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/

2c Edward Okun Noaptea 1903 = Edward Okun, Noaptea, 1903, ilustrație în revista Chimera: © Casa de licitațiii DESA Unicum Varșovia / https://niezlasztuka.net/o-sztuce/chimera-zenona-przesmyckiego-miriama-jako-kwintesencja-mlodej-polski/ .

3 Portret 1897 = Konrad Krzyżanowski, Portretul unei actrițe ruse, 1897, Sankt Petersburg; Muzeul Regional din Torun: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/

4 Portretul soției, 1917; Muzeul Național Lublin = © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/

5 Portret Jadwigăi Gaszczynski = Konrad Krzyżanowski, Portretul Jadwigăi Gaszczynski, cca. 1907; Muzeul Național Cracovia: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/

6 Autoportret, 1917 = Konrad Krzyżanowski, Autoportret, 1917; Muzeul Tatra, Zakopane: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

7 Portretul P Witoslawski 1912 = Konrad Krzyżanowski, Portretul Pelaghiei Witosławski, 1912; Muzeul Național, Varșovia: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

8 Portretul B Ostrowski = Konrad Krzyżanowski, Portretul Bronislawei Ostrowska, 1901; Muzeul Național, Varșovia: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

9 Feliks Jasienski = Konrad Krzyżanowski, Portretul lui Feliks Jasieński, 1901; Muzeul Național, Cracovia: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

10 Portretul d-nei Dobkin 1901 = Konrad Krzyżanowski, Portretul doamnei Dobkin, 1901; Muzeul Sileziei Superioare, Bytom: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

11 Portretul J Oltarzewskich Wilczynskiej cca 1912 = Konrad Krzyżanowski, Portretul Janinei Ołtarzewska–Wilczyńska, cca. 1912; Muzeul Național, Varșovia: © https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

12 Vedere din Istebna Pădure 1906 = Konrad Krzyżanowski, Vedere din Istebna. Pădure, 1906; Muzeul Național, Varșovia: © http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Krzyzanowski/Images/Istebna_las.jpg.

13 Vedere din Istebna Gospodărie 1906 = Konrad Krzyżanowski, Vedere din Istebna. Pădure, 1906; Muzeul Național, Varșovia: © http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Krzyzanowski/Images/Istebna_chalupa.jpg.

14 Vedere din Istebna Fermă 1906 = Konrad Krzyżanowski, Vedere din Istebna. Fermă, 1906; Muzeul Național, Varșovia: © http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Krzyzanowski/Images/Istebna_zagroda.jpg.

15 Vedere din Istebna Bordeie 1906 = Konrad Krzyżanowski, Vedere din Istebna. Bordeie, 1906; Muzeul Național, Varșovia: © http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Krzyzanowski/Images/Istebna_chaty.jpg.

16 Nori in Finlanda 1908 = Konrad Krzyżanowski, Nori în Finlanda, 1908; Muzeul Național, Cracovia: © http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Krzyzanowski/Images/Chmury_w_Finlandii.jpg.

Note

[1] Cf. https://niezlasztuka.net/o-sztuce/konrad-krzyzanowski-o-sobie-samym/.

[2] Ibidem.

[3] Vezi la Direcția Județeană a Arhivelor Naționale Maramureș (în continuare: DJANM, Baia Mare, Fond Școala de pictură, nr. 4060/13 noiembrie 1898.

[4] Document pierdut; vezi le DJANM, Baia Mare, Fond Primăria Baia Mare, Acte Administrative, Registrul de Intrări–Ieșiri nr. 558/1899, însemnarea nr. 1166/23 martie: „1166 / martie 23] /artiştii pictori Simon Hollósy şi Béla Grünwald / înaintează tabelul nominal cu studenţii şcolii în scopul procurării biletelor gratuite pe calea ferată / Dr. Mis. / trimis memoriu / IV/1”.

[5] Cf. ***, „A Hollósy festőiskola…”, în Nagybánya és Vidéke, XXV, 1899, nr. 15, 9 aprilie, p. 3.

[6] Cf. Dr. H[arácsek]. I[mre]., „Festoművészeink kiállítása”, în Nagybánya és Vidéke, XXV, 1899 , nr. 37, 10 septembrie, p. 1.

[7] Ibidem.

[8] ***, „Bun sosit școlii băimărene de pictură !”, în Nagybánya és Vidéke, XXVI, 1900, 13 mai, nr. 19, p. 1.

 

Citește și

Editorialul de sâmbătă: Dicționarul Centrului Artistic Baia Mare; Artiștii Școlii Hollósy la Baia Mare (III): Konrad Krzyżanowski (1)


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu