Share
Produse de sezon și perspective în Piața Agroalimentară din Târgu Lăpuș: „Nici nu am putut să cred vreodată în viață că o să scadă atât de mult vânzarea”

Produse de sezon și perspective în Piața Agroalimentară din Târgu Lăpuș: „Nici nu am putut să cred vreodată în viață că o să scadă atât de mult vânzarea”

Piața agroalimentară a constituit dintotdeauna o variantă ușoară și accesibilă pentru persoanele din toate categoriile de vârstă în asigurarea cu alimente necesare traiului de zi cu zi, și o alternativă ideală pentru iubitorii de produse „bio”. Astăzi însă, într-o perioadă în care România cunoaște o majorare de prețuri în orice domeniu, efectele inflației se răsfrâng simțitor și asupra piețelor, ceea ce influențează într-un mod negativ producția comercianților, iar aprovizionarea devine în majoritatea cazurilor, aproape imposibilă.

Localizată pe Strada Târgului din Târgu Lăpuș, pe un platou de mari dimensiuni, se desfășoară în imediata apropiere a Spitalului Orășenesc, Piața Agroalimentară, singura piață a lăpușenilor din oraș. Aici, în spatele unor standuri încărcate cu diverse produse, de la alimente până la articole vestimentare, accesorii de grădinărit, unelte și echipamente din domeniul călăriei confecționate din piele, se pot distinge cu ușurință producători și comercianți cu vârsta începând de la aproximativ 30 până la 75 de ani, dornici să-și vândă marfa în ciuda fenomenului inflației. Aruncând o privire de ansamblu asupra produselor și prețurilor expuse, dintre produsele sezonului, în domeniul vestimentar de exemplu, identificăm standuri cu articole ale căror prețuri pornesc de la suma de 5, până la peste 100 de lei, în funcție de calitate.

Luând în considerare perioada prin care trece piața românească și prețurile la care se vând astăzi produsele, ambele tabere, atât producătorii cât și comercianții, și-au manifestat nemulțumirile. Astfel, unul dintre comercianți, pe numele lui, Eugenia Vălean în vârstă de 67 de ani din Fersig,  și-a manifestat dezamăgirea cu privire la numărul mic de clienți pe care l-a constatat, susținând: Mă ocup de peste 20 de ani cu vânzări prin piață și îmi aduc marfa din Germania și de la Baia Mare, în funcție de posibilități, dar pot să vă spun că vânzările au scăzut foarte mult. E foarte greu, nici nu am putut să cred vreodată în viață că o să scadă atât de tare vânzarea. De peste 20 de ani de când lucrez nu m-am lovit vreodată de așa ceva. Pe lângă piața din Cluj și Beclean, aceasta a fost cea mai bună piață.”

Un alt producător, Ballo Topan, în vârstă de 52 de ani din Târgu Lăpuș, a cărei preocupare este producerea și comercializarea produselor din piele, susține contrariul, deci clienții încă achiziționează produse în același ritm, iar vânzarea ar fi nu întotdeauna constantă: „Noi cumpărăm pielea de la fabrică și produsele ni le facem singuri de peste 40 de ani. Suntem de aici, din Târgu Lăpuș, iar cât despre vânzări, există zile și zile. De exemplu ieri am vândut mai puțin, astăzi mai mult. Acesta este adevărul, este ca și starea noastră de spirit: într-o zi ești mai fericit iar în alta, mai puțin. Populația vine în piață dar nu are câteodată bani de cumpărat, degeaba vin 1000 de persoane dacă din acelea au cumpărat doar 100. Celelalte vin doar să se uite și întreabă”.

În aceeași sferă a comercianților care au identificat un progres neobișnuit al vânzărilor în ultima perioadă, am întâlnit pe Luminița și Yurii, originari din Moldova, în vârstă de 71, respectiv 75 de ani, cu o vastă activitate comercială de peste 30 de ani în spate. Aceștia susțin: „Se vede că nu are lumea bani, și de asta nu nici cumpără. Clienții vin la noi să cumpere obiecte de grădinărit în principal, dar și unelte căci noi asta vindem. Este accesibilă zona, oamenii vin în special de la sat să-și cumpere ce le trebuie, dar oricât de accesibil ar fi, inclusiv după pandemie, am observat că vânzările au început să scadă simțitor.”

Luând în considerare numărul substanțial de standuri pe care le regăsim aici, dar și vânzările reduse pe care producătorii și comercianții susțin că le resimt de la o săptămână la alta, Piața Agroalimentară din Târgu Lăpuș rămâne în continuare un centralizator al comercialului din toate sectoarele: alimente, vestimentație, apicultură, culinar, tradițional, ș.a.m.d. Cu toate acestea, se observă o persistentă lipsă de interes din partea publicului pentru produsele din piață, fenomen rezultat ca urmare a inflației, care subestimează incontestabil eforturile producătorilor în comercializarea și producerea acestor produse.

Alexandru CHIRA


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.



Lasă un comentariu