Share
Aripi frânte: S-au împlinit 25 de ani de la cea mai mare tragedie aviatică din istoria Maramureșului, accidentul de la Cariera Sfântul Ioan

Aripi frânte: S-au împlinit 25 de ani de la cea mai mare tragedie aviatică din istoria Maramureșului, accidentul de la Cariera Sfântul Ioan

În urmă cu 25 de ani, pe 22 februarie, avea loc cea mai mare tragedie aviatică din istoria Maramureșului. În cariera Sfântul Ioan situată în nord-vestul municipiului Baia Mare, și-au pierdut viața zece persoane.

Opt dintre ele se aflau în avionul de calibrare AN 24 YR BMK. Celelalte două victime se aflau la sol, erau muncitori la carieră și s-au nimerit a fi în momentul nepotrivit la locul nepotrivit. Arhivele vremii amintesc faptul că, în acea zi de iarnă, nu a nins, în schimb norii stăteau călare peste oraș. Ceața era fenomenul meteorologic definitoriu și cel care a favorizat groaznicul eveniment.

Lista victimelor din 22 februarie 1996 este alcătuită din pilotul Corneliu Sutiu, copilotul Ioan Bibire, Radu Gheorghe Brâncuş, Gheorghe Florescu, Ioan Stănilă, Bogdan George Sindilar, Marcel Foca, Adinel Octavian Ciobănescu, pasageri ai avionului, respectiv Aurel Radu şi Virgil Cordea, muncitori la carieră. Exact ca și în cazul tragediei din Apuseni, și în acest caz au fost coincidențe. În Apuseni, victime au fost Aura Ion și Adrian Iovan – ambii cu inițialele A.I. În 22 februarie 1996, Aurel Radu, de la Autoritatea Aeronautică Civilă și, practic, șeful unuia dintre pasageri, Radu Gheorghe Brâncuș, trebuia să vină în Baia Mare, însă niște probleme de sănătate l-au determinat să nu se mai îmbarce. În schimb, pe lista victimelor s-a aflat un Aurel Radu. Acesta era unul dintre muncitorii în carieră.

Scriptele vremii indică faptul că, la ora 13.37, pilotul a cerut informații turnului de control de la Aeroportul Baia Mare cu privire la înălțimea plafonului de nori. I s-a răspuns că acesta este la 450 de metri, plus a urmat o discuție tehnică despre la ce înălțimi mai e plafonul fragmentat. La ora 13.39, turnul de control întreabă pilotul dacă vede pista de aterizare. Răspunsul a fost – confirm, vă anunț cu pista. În următoarele patru minute, cei de la aeroport au încercat, în zadar, să ia legătura cu aeronava. Martorii își amintesc că avionul de calibrare a înconjurat orașul Baia Mare de mai multe ori, după care a dispărut în ceață. Pentru totdeauna. Se așternuse tăcerea! Unele dintre victime și familiile lor erau – și sunt – cunoscute în comunitatea băimăreană. Părinții lui Radu Gheorghe Brâncuș trăiesc și astăzi, la 24 de ani de la dispariția fiului lor, în Baia Mare. Tatăl lui Radu, Aurelian Brâncuș, este cunoscut ca un reputat specialist în domeniul prelucrării și flotării minereurilor în cadrul fostei Flotații Centrale. Fratele mai mic al lui Radu, Călin, absolvent al Facultății de Mine din Petroșani, locuiește, împreună cu familia lui, în Canada. După tragedia de la cariera ”Sfântul Ioan”, viața a mers, inevitabil, mai departe. Fără însă a uita de cei care și-au găsit sfârșitul în tragedia aviatică.

# Lista accidentelor aviatice din Maramureș
Tragedia de la Cariera Sfântul Ioan nu este, nici pe departe, singura din Maramureș. Însă, cu siguranță, este cea care a marcat cel mai mult comunitatea.
– 23 august 2014. O zi cu vreme bună și temperatură perfectă pentru zbor. Un avion ultraușor particular, care aparținea unui aeroclub din Târgu Mureș, în care se aflau doi bărbați, s-a prăbușit pe un câmp din apropiere de Copalnic Mănăștur, când se afla în procedura de aterizare. Prima ipoteză a fost că motorul aparatului s-ar fi oprit. Pilotul a decedat în ciuda manevrelor de resuscitare. El era instructor din Satu Mare, pe nume Iuliu Fazekas, și avea 63 de ani. Era chiar proprietarul aeronavei. Sătmăreanul efectua ore de instructraj cu un bărbat în vârstă de 43 de ani, originar din Sighetu Marmației, Lucian Corneanu, pasionat de zbor. Acesta a ajuns la spital cu multiple traumatisme.
– 1999. Un avion de tip Zodiac s-a prăbuşit pe Aeroportul Baia Mare. Au decedat Ion Preda şi Gelu Bilţ, al doilea fiind comandantul adjunct al aerogării băimărene. Avionul a fost cumpărat ca şi kit, din SUA, şi urma să fie asamblat. Proiectul s-a terminat tragic, însă.
– 2006, Raluca Coc, fostă campioană naţională, legitimată în Oradea, a executat un salt cu parașuta de la 1.500 metri. Paraşuta s-a înfăşurat în jurul sportivei, iar aceasta a căzut în gol, undeva în zona Dura.
– 1997. În timpul unei competiţii sportive, paraşutele a doi participanţi s-au înfăşurat una de cealaltă, iar cei doi s-au prăbuşit de la înălţime.

Cătă ȚINEGHE

Foto deschidere generic – public domain

Foto interior – captură Google Earth Cariera Sfântul Ioan

Lasă un comentariu