Share
De ce alimentele sunt scumpe? Comercianții se înțeleg la fixarea prețurilor

De ce alimentele sunt scumpe? Comercianții se înțeleg la fixarea prețurilor

Consiliul Concurenței a sancționat şapte companii active pe piața comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri și 4 furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 87.713.336 lei (circa 18,8 milioane euro), amenzi care se virează integral către bugetul de stat.

Sancțiunile au fost aplicate ca urmare a investigației privind fixarea prețurilor între retailerii Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora, în perioada 2010-2016, care a constatat atât încălcarea regulilor naționale, cât și a regulilor europene de concurență, ce trebuie practicate la fixarea prețurilor de revânzare (de raft), în cadrul promoțiilor desfășurate de retaileri.

Consiliul Concurenţei a constatat că, în anumite cazuri, preţurile de vânzare la raft nu se stabileau prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailerul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor.  Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

Iată și companiile sancționate:

  • Auchan Romania SA –                              36.563.004 lei  (7,84 milioane euro)
  • Carrefour România SA –                         26.995.645 lei  (5,79 milioane euro)
  • Romania Hypermarche (Cora) SA – 12.410.834 lei  (2,66 milioane euro)
  • Quadrant-Amroq Beverages SRL –     5.984.053 lei  (1,28 milioane euro)
  • Star Foods EM SRL –                                    3.930.920 lei  (    843.599 euro)
  • Strauss România SRL –                               1.785.767 lei  (    383.236 euro)
  • Nelson Prod SRL –                                                43.113 lei  (          9.252 euro)

Carrefour România SA a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii. Companiile sancționate pot ataca decizia autorității de concurență la Curtea de Apel București, în termen de 30 de zile de la publicarea ei.

O altă investigație a Consiliului Concurenței, finalizată în 2015,  a vizat fixarea prețurilor, în perioada 2005-2009. Ea s-a soldat cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro, aplicate  retailerilor Metro, Real, Selgros, Mega Image și furnizorilor acestora. Unii au achitat amenda, alții au deschis procese care încă se află pe rolul instanțelor. Cum ar veni, niște comercianți și furnizorii lor ne vâră mâna în buzunar, sunt prinși după 10 ani, iar după 15 ani încă nu au plătit, căci se judecă prin instanțe.

Consiliul Concurenţei încurajează companiile implicate în înţelegeri anticoncurenţiale să contacteze autoritatea de concurenţă, să îşi recunoască participarea la încălcare şi să furnizeze dovezi privind înţelegerea respectivă. Procedând astfel, companiile pot beneficia de reduceri substanţiale ale amenzilor sau chiar de imunitate totală.


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


1 Comentariu în această postare

  1. BNR se intelege cu bancile comerciale asupra cursului si bancile intre ele asupra Robor.Suntem in tara in care cetateanul nu conteaza si institutiile statului in loc sa-l apere intra in carteluri alaturi de paraditorii economici si financiar bancari.Daca am fi o populatie unita asemenea grecilor,nu am cumpara produse din magazinele detinute de straini,am cumpara produse romanesti,nu am accesa imprumuturi in euro si nici nu ne-am face concedii in strainatate,imbogatind turismul strainilor in detrimentul celui romanesc. Macar cand cumparati alimente,alegeti produse romanesti.

    Răspunde

Lasă un comentariu