Jandarmii montani și elevii claselor I, o discuție despre siguranță și responsabilitate pe munte - 1 oră în urmă
Două prestigioase doctorate în domeniul Filosofie, la Baia Mare - 3 ore în urmă
Creșă nouă pentru copiii din Borșa - 5 ore în urmă
Toate pârtiile și instalațiile sunt deschide la SuperSki Cavnic - 6 ore în urmă
Colegiul „Mihai Eminescu” Baia Mare și-a sărbatorit patronul spiritual - 6 ore în urmă
Spectacol de teatru pentru copii, părinți și bunici la SHURA Bistro Caffe Baia Mare - 7 ore în urmă
De Ziua Culturii Naționale – despre oameni ce dau universalitate culturii noastre… și Maramureșului - în urmă
„Mihai Eminescu și vocația enciclopedismului”, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - în urmă
Ansamblul „Transilvania” vă invită la trei concerte extraordinare de folclor și artă; Ce artiști sunt invitați - în urmă
Ziua Culturii Naționale a fost marcată la bustul poetului Mihai Eminescu din Sighetu Marmației - în urmă
Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Adaptarea la viața de școlar după vacanță pentru tinerii învățăcei; Câteva strategii la început de școală
Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Adaptarea la viața de școlar după vacanță pentru tinerii învățăcei; Câteva strategii la început de școală
În câteva zile începe școala. Unii o așteaptă cu entuziasm, alții cu frici.
Oare cum am putea să ajutăm un copil cu anxietate legata de scoala?
Desigur, poate fi un proces delicat, dar exista destul de multe lucruri pe care le puteti utiliza pentru a-i oferi sprijin:
Încercați să vorbiți deschis: Încurajati-l să vorbeasca despre ceea ce simte, despre anxietatea sa. Ascultati-l cu atentie si empatie pentru a intelege mai bine ceea ce simte.
Încercați să nu folosiți fraze de genul: ”- Băieții nu plâng, vrei să râdă copiii de tine, termină cu smiorcăiala etc”. E foarte importantant să nu invalidați frica. Chiar dacă vouă vi se pare absurdă, el chiar o simte. Mai bine încercați să identificați ce-l determină să se comporte așa. Oare care sunt cauzele anxietatii?
Foarte mulți dintre ei somatizează: Spun că îi doare burta, capul, unii chiar vomită. Nu întodeauna s-a întâmplat ceva grav legat de școală, uneori el analizeză eronat prin filtrul personal.
Poate fi vorba de teama de eșec, de interacțiuni sociale dificile sau de presiunea notelor sau pur și simplu, a avut cândva o problemă cu o enteroviroză și efectiv locul poate să-i ”reamintească” că acolo e o problemă. Mintea face o neuroasociere. Creierul nostru are rol de supraviețuire, nu să ne facă pe noi să ne simțim relaxați. Creierul recunoaste locul, transmite mai departe informația că e în pericol și el vrea doar să ne protejeze. Doar că uneori culege date prin cele 5 simțuri eronat. E ca atunci când mă uit la un curcubeu si am impresia ca intră în pământ sau că linia orizontului se uneste cu pămantul. Nu se întâmplă așa ceva. Așa face mintea uneori, interpretează eronat unele date și hop ne trezim cu panică sau cu dureri în diferite zone ale corpului. Cu cât iîmțelegeți mai bine ce provoacă anxietatea, cu atât veți putea oferi sprijin mai eficient.
Asigurați-vă că acasă există un mediu de învățare liniștit și susținător: Oferiți un loc liniștit pentru studiu, stabiliți o rutină și încurajați copilul să își facă temele într-un mod organizat.
Invățați copilul să gestioneze fricile, anxietatea prin tehnici de relaxare, povești terapeutice, jocuri de rol, respirația profundă sau meditația. Dacă nu reușiți singur, cereți ajutor psihologului școlii sau unui psihoterapeut. E important să aibă experiență în lucrul cu copiii. Și dacă copilul are o problemai serioasă fiți atenți la cine îl duceți si nu confundați psihoterapia cu coaching-ul.
Încurajați-l să facă sport: Nu pot să aud ”- n-are timp, are de învățat”. Pentru a fi în echilibru minte, corp, spirit, lucrăm la toate dimensiunile. Altfel, apar dezechilibre. Permiteți copilului să aleagă activități care îl interesează și îl pasionează.
Comunicați cu profesorii și personalul școlar pentru a le împărtăși preocupările legate de anxietatea copilului: Lucrul în echipă cu școala poate duce la soluții adaptate pentru a reduce anxietatea. Și nici aici nu vreau să aud că mai sunt profesori care privesc anxietatea ciudat sau mai rău, copilul.
Evitați să exercitați presiuni excesive asupra copilului pentru performanțe academice perfecte. Încurajați efortul și progresul, indiferent de rezultate. Unii copii ajung să înțeleagă că doar așa pot fi iubiți.
Dacă anxietatea copilului persistă sau este severă, consultați un specialist în sănătate mintală sau un psiholog pentru evaluare și terapie. Terapia cognitiv-comportamentala este cea mai eficientă. Depinde și de vârstă. Cum spuneam, jocul de rol, basmul terapeutic poate fi eficiență în tratarea anxietății legate de școală.
Fiecare copil este diferit. Așa că nu îi comparați. În anxietate există aproape întodeauna și o componentă biochimică, o predispoziție spre a dezvolt anxietatea.
Psiholog Psihoterapeut CECILIA ARDUSĂTAN
Colaboratoarea noastră este activă permanent pe rețelele de socializare: Facebook (este pe contul personal: Cabinet individual de psihologie clinică şi psihoterapie Ardusătan Cecilia), Instagram (ardus.cecilia), TikTok (Ardus Cecilia), Youtube (Mind Fitness with Cecilia). Dați like, share, subscribe!
*Notă – rubrica este una săptămânală, așadar vă rugăm să ne semnalați care ar fi temele pe care le-ați dori abordate!
Citește și