După 39 de ani România are din nou un membru în Comitetul Executiv al CIO - 6 ore în urmă
Burse de la Academia Română pentru elevii performanți care trăiesc în medii defavorizate - 8 ore în urmă
”Tricoul care ne face văzuți” – conceptul noului echipament cu care naționala va juca în preliminariile CM 2026 - 10 ore în urmă
Maia Vlad din Moisei va evolua pe scena „Românii au talent” - 10 ore în urmă
Tânărul maramureșean Paul Marincaș, invitat în cadrul emisiunii „Cântec și Poveste” - 11 ore în urmă
Florian Sălăjeanu a fost numit prefect al județului Maramureș - 12 ore în urmă
De suflet: Concert de pricesne organizat la Căminul Cultural din Fântânele - 12 ore în urmă
S-au înmulțit tentativele de fraudă pe WhatsApp, atrage atenția DNSC - 12 ore în urmă
Ziua Francofoniei sărbătorită de copiii din Baia Mare - 14 ore în urmă
Primăvara a început oficial! Soarele urcă tot mai sus pe cer, zilele devin mai lungi. - 17 ore în urmă
Biserica de lemn din Cornești este printre cele mai vechi din Maramureș
Satul Cornești aparține comunei Călinești din județul Maramureș. Biserica de lemn din localitate este construită la începutul secolului al XVII-lea și are hramul „Sfântul Nicolae”. Un secol mai târziu, ea și-a schimbat înfățișarea, având loc lucrări de reparații și modificări iar pereții au fost pictați. Biserica este mai mică decât multe altele din zonă, semn al vechimii sale, ca şi faptul că pronaosul nu are ferestre. Edificiul are un acoperiş cu streşini duble, ceea ce permite naosului să aibă o boltă destul de înaltă.
Toader Hodor din Vişeul de Mijloc a pictat pereţii interiori în 1750. El a fost cel care a zugrăvit şi biserica din Bârsana, fiind printre cei care au integrat stilul baroc în picturile rurale maramureşene. Picturile au fost aplicate pe bucăţi textile şi acoperite cu un strat de var preparat. Numele artistului a fost descoperit pe o inscripţie pe peretele sudic al naosului: „Sunt eu, umilul pictor Hodor Toader din Vişeul de Mijloc, care a pictat biserica pentru ca Domnul să-şi amintească de el.”
Pronaosul are un plafon întins, fără picturi. Pereţii au fost pictaţi din nou în prima jumătate a secolului al XIX-lea, lucru care a distrus multe din vechile picturi şi a deranjat aranjamentul iniţial al scenelor. Iniţial rezervat pentru tema Judecăţii de Apoi, spaţiul găzduieşte scene evanghelice lângă chipurile sfinţilor.
Pe peretele sudic, pe registrul întâi, se află fragmente din Judecata de Apoi, iar pe registrul al doilea – Fuga din Egipt, Ungerea Picioarelor lui Iisus şi Sf. Zosima, împărtăşind-o pe Sf. Maria Egipteanca.
Într-un cadru natural deosebit, lăcașul sfânt este amplasat în incinta cimitirului și în apropierea bisericii noi.
Lăcrimioara ZOTA