208 șefi de promoție din Maramureș au fost răsplătiți pentru rezultatele deosebite - 10 ore în urmă
Cum să îmbunătățești calitatea sunetului unui instrument muzical second hand? - 10 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: „Cu cât devii mai conștient de ceea ce gândești, cu atât este mai ușor să te separi de gândurile tale” - 13 ore în urmă
Vor avea loc zilele spiritualității și culturii la Mănăstirea Rohia; Se împlinesc 60 de ani de la eliberarea din închisoare a marelui Nicolae Steinhardt - 14 ore în urmă
Impresiile artiștilor Taberei de creație de la Ardud, la vizitarea Muzeului Memorial Gheza Vida - 14 ore în urmă
Ne mai despart câteva ore de la deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris - 17 ore în urmă
PS Iustin: „Îi purtăm în suflet pe bătrânii noștri care sunt memoria vie a familiei, a comunității, a neamului. Ei sunt o istorie, o carte deschisă” - 17 ore în urmă
Copiii din Vișeu de Sus au pornit într-o aventură tradițională - 17 ore în urmă
Ateliere pentru elevi și profesori la Școala de vară „Merito” - 17 ore în urmă
Mai multe servicii prestate gratuit de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară - 19 ore în urmă
Maramureșeanca Marișca Morari se numără printre cei 12 profesori Merito 2021 (FOTO)
A VI-a ediție a Galei Merito – eveniment în cadrul căruia sunt recunoscute meritele profesorilor valoroși ai țării – și-a desemnat câștigătorii. Profesorii Merito sunt propuși de elevi, foști elevi sau părinți și sunt acei profesori valoroși care își pun amprenta într-un mod pozitiv asupra copiilor pe care îi îndrumă.
Anul acesta au fost premiați 12 dascăli din sistemul preuniversitar de învățământ, printre aceștia aflându-se și Marișca Morari, educatoare (și de anul acesta director) la Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 28 din Baia Mare. Are 33 de ani și este educatoare la această grădiniță de 13 ani.
E interesată de tematica limbajului iubirii la preșcolari și a descoperit că se creează o legătură strânsă dacă intră în jocul lor, dar și în mintea lor.
„Îmi place să fiu ca ei, ca un copil, mă percep ca atare și se creează o legătură foarte strânsă între noi”
„Filmatul este hobbyul meu, iar în weekenduri filmez la evenimente. Având aceste deprinderi formate, am încercat să le folosesc și la clasă. Înainte de pandemie îi filmam foarte des pe copii, ca părinții să vadă evoluția lor, dar și ca cei mici să scape de emoții și să-și dezvolte încrederea în ei. Îi chemam pe rând la cameră, purtam mai întâi o discuție de încălzire, ca să se simtă în largul lor, apoi le adresam întrebări legate de ce cred eu că ar fi interesant pentru ei să vadă când o să crească mari: de ce o iubesc pe mama, ce înseamnă să fii îndrăgostit, ce ar vrea să fie când o să fie mari, ce le place cel mai mult la ei. Este un exercițiu bun să se exprime liber, fără ocolișuri.
Ca să învețe să se exprime mai ușor și corect, dar și ca să le stimulez creativitatea, îi obișnuiesc de mici cu lecturile. Când am început această rutină de a le citi copiilor, după câteva săptămâni îi auzeam cum se joacă și repetă în jocul lor cuvinte care erau noi pentru ei, dar le-au auzit în lecturi. Dacă ei rămân cu o stare de bine după ce le citesc o poveste, li se dezvoltă dragostea față de carte și în subconștient rămâne mesajul acesta. În momentul în care o să meargă la școală, o să le fie mult mai ușor să citească, să facă teme din ele. Deci lectura îi și pregătește pentru școală.
La începutul pandemiei, deși nu-mi place să apar în fața camerei, am început să filmez activitățile pe care le-aș fi făcut la clasă, pentru că nu puteau toți să intre online în același timp și aveam nevoie să mă reconectez cu copiii. Pentru că aveam deja formată o rutină să le citesc în fiecare zi, am început prin a mă filma citind o poveste. Apoi m-am filmat în timp ce făceam experimente – cum să faci ouă de dinozaur sau un tablou din fructe și legume –, desenam sau chiar făceam gimnastică.
Am observat ce mult a contat pentru ei că m-au văzut online, pentru că suntem foarte apropiați. Mă joc cu ei, îi alerg, ne fugărim. Îmi place să fiu ca ei, ca un copil, mă percep ca atare și se creează o legătură foarte strânsă între noi.
Dar nu am avut dintotdeauna această abordare. Acum 13 ani, la începutul carierei mele de educatoare, am încercat metodele tradiționale de relaționare cu copiii: le spuneam cum să stea, să facă liniște, îi ignoram și nu îi lăsam să vorbească. Dar n-a funcționat, mai ales că eu am fost un copil timid căruia nu prea i s-a dat atenție. Și nici nu-mi plăcea, nu-mi dădea nici mie o stare bună și nu ducea la nimic bun.
Atunci am schimbat placa. Am citit câteva cărți despre inteligența emoțională, despre limbajele iubirii, cum poți să fii un părinte mai bun. Mă regăseam pe mine în felul în care erau abordate problemele și am încercat să pun în practică ce citeam. Mi-am dat seama că numai dacă îi iei cu vorba bună, te pui în pielea copiilor și te împrietenești cu cei care au probleme, atunci poți să îi schimbi. Am văzut că funcționează așa.
Trebuie să fii foarte apropiat de copii, să-i sprijini, să-i asculți. Foarte mult au nevoie de asta. Ești a lor dacă îi asculți când au o problemă, când se lovesc, dacă le arăți că îți pasă.
Sigur că este foarte important să pui și limite – când e cazul să încheiem joaca sau să nu lovească, de exemplu. Limitele astea trebuie trasate elegant și fără să strigi la ei, încercând să le explici de ce – nu că așa vrei tu. În momentul în care le dai o explicație, indiferent ce ar fi, cât de banală, ei înțeleg și acceptă. Plus că dacă le acorzi atenție și afecțiune, ei nu se mai revoltă. Când se simt iubiți, protejați, respectați, rezistența dispare”, explică Marișca Morari, potrivit proiectulmerito.ro.
Cei 12 profesori premiați zilele trecută se alătură comunității Merito formată de alți 55 de profesori din toată țara.
L.C.H.
1 Comentariu în această postare
Renata Ruba
Fiica mea cea mica pur și simplu o iubește. A făcut lucruri pe care nu mulți educatori o fac sau mai bine zis știu sa o facă . Dedicareacu care lucrează dansa este excepțională . Suntem tare mândri ca avem o astfel de profesionista