Share
Art Safari 2014 – Pavilionul de Artă București (2); 2014-2023: Prezențe contributoare băimărene și maramureșene la primul târg internațional de artă din România (1)

Art Safari 2014 – Pavilionul de Artă București (2); 2014-2023: Prezențe contributoare băimărene și maramureșene la primul târg internațional de artă din România (1)

ART SAFARI 2014 – PAVILIONUL DE ARTĂ BUCUREȘTI (2)
2014 –2023: PREZENȚE CONTRIBUTOARE BĂIMĂRENE ȘI MARAMUREȘENE LA PRIMUL TÂRG INTERNAȚIONAL DE ARTĂ DIN ROMÂNIA (1)

Principalul contributor băimărean la ART SAFARI 2014 a fost Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare». Cu spijinul financiar asigurat de Consiliului Județean Maramureș, muzeul băimărean a închiriat de la S.C. ART SAFARY S.R.L. București (pentru suma de aproape 20.000 lei) un stand de dimensiune medie (75 mp), în care a prezentat expoziția temporară cu caracter retrospectiv Centrul Artistic Baia Mare. Fascinația reînnoirii.

În catalogul evenimentului, instituția și expozița au beneficiat de următoarea prezentare biligvă româno–engelză:

A 03 [/] Cu sprijinul CONSILIULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ

MUZEUL JUDEȚEAN DE ARTĂ «CENTRUL ARTISTIC BAIA MARE»

Fondat | Founded 1898 [/] Director | Manager Tiberiu Alexa [/] 8, 1 Mai Street, Baia Mare, Romania [/] T: +40 26 2213964 [/] muzartbm@yahoo.com [/] muzeuldeartabaiamare.wordpress.com [/]

Muzeul Judeţean de Artă “centrul Artistic Baia Mare” are un profil singular în reţeaua muzeografică europeană: este unica instituţie publică de stat care achiziţionează, tezaurizează şi promovează pe piaţa românească şi internaţională valorile istorice şi creaţia contemporană produse într-un centru artistic non-metropolitan aşa cum este cel de la Baia Mare, cunoscut şi recunoscut îndeosebi sub denumirea de “şcoala de la Baia Mare”. Expoziţia permanentă “centrul Artistic Baia Mare. Repere europene între tradiţii şi inovaţii” prezintă evoluţia şi modalităţile prin care comunitatea artistică din Baia Mare a receptat şi a inovat de-a lungul timpului, din 1896 până astăzi, marile modele estetice europene care s-au succedat şi, adeseori, s-au manifestat simultan pe piaţa artistică internaţională a producerii bunurilor simbolice de arte plastice: de la realismul plein air-ist şi avangarda clasică, la avangarda târzie şi postmodernism. [/]

Founded in 1898, the Baia Mare Artistic Centre Museum has a singular profile in the European museum network. It is the only public state institution that acquires, exhibits and promotes on the Romanian and the international markets both the historical artistic values and the contemporary creations produced in a non-metropolitan artistic centre such as Baia Mare, a phenomenon chiefly known as «The Baia Mare School». The permanent exhibition, entitled «The Baia Mare Artistic Centre – European landmarks between tradition and innovation», showcases the evolution and the ways in which the artistic community of Baia Mare has received and innovated, since its creation in 1896, the great European aesthetic models that succeeded one another or, oftentimes, coexisted on the international market of symbolic artistic goods, from plein air realism and classical avant-garde to late avant-garde and postmodernism.[1]

Portofoliul expozițional a cuprins un număr de 41 de lucrări de pictură, grafică de șevalet și de pictură, care acoperă intervalul cronologic 1894-1958 și, respectiv, straturile stilistice: realism plein air-ist; impresionism, postimpresionism; avangardă timpurie și interbelică (fovism, sincretism proto-expresionsionist/simbolist, primul/al doilea/ și al treilea val expresionist), primul și al doilea val tradiționalist; anagardism târziu; postmodernism timpuriu; : cat. nr. 1., János Thorma, 1970-1937, Destindere, 1894 • cat. nr. 2., Elemir Hradil Halász, 1873-1948, Studiu de nud masculin – Atelierul Şcolii Hollósy din Parcul orăşenesc Baia Mare, 1898 • cat. nr. 3., Arthur Verona, 1867-1946, Drum de ţară, 1898 • cat. nr. 4., Leonhard Kober, 1876-1931, Portret de femeie în Parcul orăşenesc din Baia Mare, 1899 • cat. nr. 5., Béla Iványi Grünwald, 1867-1940, Cântăreţ în peisaj băimărean, 1900 • cat. nr. 6.,  Jenő Maticska, 1885-1906, Peisaj cu o grădină de la periferia Băii Mari, 1903 • cat. nr. 7., Simon Hollósy, 1857-1918, Peisaj cu claie de fân, 1908 • cat. nr. 8., Stanisłas Stückgold, 1868-1933, Malul Săsarului la Baia Mare, 1908 • cat. nr. 9., Tibor Boromisza, 1880-1960, Triptic (1, 2, 3), 1912 • cat. nr. 10., András Mikola, 1884-1970, Peisaj băimărean cu Centrul Vechi, 1912 • cat. nr. 11., Sándor Ziffer, 1880-1962, Stradă băimăreană, 1913 •cat. nr. 12., Ipolit Strâmbu, 1871-1943, Visare – model în peisajul Coloniei Pictorilor din Baia Mare, 1919 • cat. nr. 13., Grigore Negoşanu, 1885-1953, Peisaj băimărean cu Centrul Vechi, 1921 • cat. nr. 14., Hugo Mund, 1892-1961, Inmormântarea minerului, 1923 • cat. nr. 15., Dumitru Bâscu, 1902-1983, Copaci pe malul Săsarului la Baia Mare, 1926 • cat. nr. 15 bis., Lucian Grigorescu, 1894-1965, Spălătoreasa, 1922 • cat. nr. 16., Nicolae Stoica, 1903-1988, Valea Săsarului cu Biserica Reformată la Baia Mare, 1926 • cat. nr. 17., Dávid Jándi, 1893-1944, Compoziţie, 1926 • cat. nr. 18., Csaba Perlroth, 1893-1944, Peisaj băimărean cu Moara veche, 1926 • cat. nr. 19., Oszkar Nagy, 1893-1965, La odihnă, 1926 • cat. nr. 20., Sándor Szolnay, 1893-1950, Panoramă băimăreană, 1927 • cat. nr. 21., Mihai Cămăruţ, 1904-1981, Nud, 1929 • cat. nr. 22., Eugen Pascu, 1895-1948, Nud feminin în peisaj, 1930 • cat. nr. 23., Oszkár Nagy, 1893-1965, Atelierul artistului, 1930 • cat. nr. 24., Tasso Marchini, 1907-1936, Familie de maramureşeni, 1930 • cat. nr. 25., János Krizsán, 1886-1948, Topirea zăpezii pe un deal băimărean, 1932 • cat. nr. 26., Sándor Ziffer, 1880-1962, Peisaj din Baia Mare, 1932 • cat. nr. 27., Petre Abrudan, 1907-1979, Peisaj băimărean cu Biserica Reformată şi Monetăria veche, 1937 • cat. nr. 28., Traian Bilţiu Dăncuş, 1899-1974, Pereche maramureşeană, 1938 • cat. nr. 29., József Klein, 1896-1945, Primăvara, 1938 • cat. nr. 30., József Klein, 1896-1945, Toamna, 1938 • cat. nr. 31., Peer (Peter), Merloe, (?-?), Dansatoarea, 1938 • cat. nr. 32., Gheza Vida, 1913-1980, Miner în ocnă, 1943 • cat. nr. 33., Jean Alexandru Steriadi, 1880-1956, Peisaj cu grădini băimărene şi Turnul Ştefan, 1948 • cat. nr. 34., Alexandru Şainelic, 1929-2005, Jocul flăcăilor, 1963 • cat. nr. 35., Ilie Cămărăşan, 1940-1998, Jocul găinii, 1971 • cat. nr. 36., József Balla, 1910-1991, Pictorul Traian Bilţiu Dăncuş cu soţia, 1973 • cat. nr. 37., Nicolae Apostol, 1939, Lucreţiu Pătrăşcanu, 1974 • cat. nr. 38., Carol Kondrák, 1930-2002, Tors, 1975 • cat. nr. 39., Gábor Tőrös, 1934, Omagiu, 1979 • cat. nr. 40., Mihai Olos, 1940, Codrenescul, 1985 • cat. nr. 41., Traian Moldovan, 1938, Germen, 1985.

Lucrările au fost asigurate („perete la perete”) la o casă de asigurări specializată (pentru suma de asigurare de 390.000 de euro), iar standul a fost prevăzut cu stingătoare de incendiu din dotarea proprie.

Pe parcursul celor patru zile de vizitare, Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» a asigurat propria contorizare, independentă, a fluxului de vizitare, distribuind bilete de vizitare gratuită. Astfel, întregul stoc de bilete gratuite proprii (9.300) s-a epuizat în primele două zile și jumătate (22-24 mai). La final, s-a estimat că rata totală de vizitare (22-25 mai) a depășit, astfel, 10.000 de vizitatori – atingând recordul istoric absolut al vizitării vreunei expoziții temporare realizată de muzeul băimărean și, din câte cunoaștem, recordul a rămas valabil până astăzi !

De asemenea, muzeul a deplasat și a pus la dispoziția vizitatorilor un stand propriu de vânzare a produselor muzeale proprii (cărți, cataloage, pliante, cărți poștale etc.) care s-a bucurat de un considerabil succes public și financiar.

Întegul proiect expozițional a fost conceput, proiectat și realizat de o echipă care i-a cuprins pe următorii: dr. Tiberiu ALEXA comisar de expoziție și ghid • dr. Ioan A. NEGREAN și dr. Dorel TOPANcuratori asociați, autori ai designului expozițional și ghizi • economist Adriana REDNIC – coordonator financiar, gestionar-custode al standului cu vânzare a produselor muzeale și ghid • Mariana CHIȘ – conservator • Adela MARA – istoric de artă, București, invitat special și ghid • ing. Cornel REDNICvoluntar și ghid.

Dr. Tiberiu ALEXA

[1] Cf. https://www.artsafari.ro/wp-content/uploads/2018/02/Catalog-Art-Safari-mai-2014.pdf, p. 56: accesat la 08.03.2023.

Citește și

Art Safari 2014 – Pavilionul de Artă București (1); 2014-2023: Un deceniu de la fondarea primului târg internațional de artă din România


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu