Înfrângere pentru Știința Explorări în ultimul meci oficial din acest an - 7 ore în urmă
Despre adversara României din barajul pentru CM 2026 – o radiografie în cifre - 8 ore în urmă
„O jucărie pentru o bucurie”, un demers al CS Minaur - 9 ore în urmă
Remiză acasă pentru CSM Sighet cu prima clasată - 9 ore în urmă
Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 10 ore în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 11 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 11 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 12 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 12 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 13 ore în urmă
Clujul deschide drumul transportului autonom în România
Cluj-Napoca a devenit primul oraș din țară care testează un autobuz complet autonom, fără șofer, în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, desfășurat sub sloganul „Carbon OFF Future ON”, informează Monitorul Cluj.
Primarul Emil Boc a salutat această inițiativă, subliniind că „viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer, dar cu viziune”.
Autobuzul testat este modelul electric Karsan e-Atak, echipat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4, ceea ce înseamnă că poate funcționa complet autonom, 24/7, cu viteze de până la 40 km/h. Vehiculul este capabil să urmeze rute prestabilite, să oprească în stații, să deschidă și să închidă ușile și să respecte reglementările de trafic, fără intervenția unui șofer uman.
Cu o lungime de 8,3 metri și o capacitate de 52 de pasageri, Karsan e-Atak oferă o autonomie de până la 300 km la o singură încărcare, făcându-l o soluție sustenabilă pentru transportul public.
Turul demonstrativ a avut loc pe o rută scurtă, începând de la hotelul Radisson, traversând strada George Coșbuc și Splaiul Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena, cu întoarcere la punctul de plecare.
Deși legislația rutieră din România nu permite încă circulația vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5 pe drumurile publice în regim comercial sau de transport de persoane, legea permite testarea acestora în condiții speciale, pe trasee delimitate și cu aviz din partea autorităților rutiere competente, sub supraveghere tehnică strictă.
Karsan e-Atak este deja utilizat în mai multe țări europene, inclusiv în Norvegia, Finlanda, Franța și Elveția, demonstrând fiabilitatea și eficiența sa în condiții diverse de trafic și climatice.
Această inițiativă marchează un pas important către modernizarea și sustenabilitatea transportului public în România, deschizând calea pentru integrarea tehnologiilor autonome în infrastructura urbană.
Vasile Petrovan
















