Parcarea de pe Gheorghe Șincai din Baia Mare – teren public sau măr al discordiei? - 4 minute în urmă
Prognoza Meteo - 24 minute în urmă
De la catedra universitară la cimitirul Săracilor din Sighet - 50 minute în urmă
Papa Francisc a fost înmormântat astăzi în Bazilica Santa Maria Maggiore din Roma - 10 ore în urmă
Karatiștii din Fărcașa au obținut rezultate frumoase la ediția a XXV-a a Campionatului Interjudețean de Karate Shotokan - 10 ore în urmă
Evenimente importante pe agenda Consiliului Local Baia Mare - 12 ore în urmă
Părintele Irineu Bârle de la Mănăstirea Prislop, cetățean de onoare al comunei Boiu Mare; Este foarte cunoscut și iubit pentru activitatea sa spirituală, socială și culturală - 12 ore în urmă
Îndrăgita artistă Paula Seling, propusă pentru a primi titlul de cetățean de onoare al municipiului Baia Mare - 12 ore în urmă
Un patriot cu buget de Hollywood - 13 ore în urmă
Suzana și Daciana Vlad, gemenele folclorului maramureșean, invitate în cadrul evenimentului „Glasuri Pascale” - 14 ore în urmă
ANAF pune lupa pe Uber, Bolt și BlackCab – ce îi așteaptă pe șoferi?
ANAF și-a îndreptat atenția asupra platformelor de ridesharing precum Uber, Bolt și BlackCab, iar începând cu luna mai 2025, acestea vor fi obligate să raporteze lunar toate detaliile despre activitatea șoferilor.
Asta înseamnă că statul va ști exact câte curse a făcut, ce sume a încasat și câți kilometri a parcurs fiecare șofer, deoarece se dorește combaterea muncii nedeclarate, plus asigurarea colectării taxelor și impozitelor datorate.
Fenomenul acestui tip de transport de persoane a explodat în ultimii ani, oferind o alternativă flexibilă și modernă la taximetria clasică. În România, sute de mii de pasageri folosesc zilnic aplicațiile Uber, Bolt și BlackCab, iar numărul șoferilor care aleg să își suplimenteze veniturile prin aceste servicii a crescut constant.
Însă, potrivit datelor oficiale, peste 56.000 de șoferi activi pe aceste platforme nu figurau ca angajați în anul 2023, ceea ce înseamnă că statul nu a colectat taxe din veniturile lor. Se vede că acest lucru nu a trecut neobservat. Cu alte cuvinte, ANAF vrea să transforme această industrie dintr-o zonă „gri” a economiei într-un domeniu perfect reglementat și impozitat.
De aceea, începând cu luna mai 2025, firmele care administrează platformele de transport alternativ vor fi obligate să trimită ANAF un raport lunar detaliat care va conține:
– Datele de identificare ale șoferilor
– Numărul de curse efectuate și kilometrii parcurși
– Sumele încasate de fiecare șofer
Dacă ești șofer pe una dintre aceste platforme, situația poate fi privită în două feluri. Dacă lucrezi deja legal, ca PFA sau printr-o firmă, nu ai de ce să îți faci griji. Probabil ai declarat veniturile și ai plătit taxele necesare, deci pentru tine nu se va schimba mare lucru. Dar dacă faci curse fără a avea un statut fiscal clar, atunci s-ar putea să ai probleme. ANAF va avea acces direct la datele despre activitatea ta și poate solicita plata retroactivă a impozitelor pentru veniturile nedeclarate.
Pentru a evita problemele, poți să îți deschizi un PFA sau o firmă SRL, să declari veniturile și să plătești taxele aferente. Dacă ai condus până acum fără a raporta câștigurile, e un moment bun să te informezi și să îți pui actele în ordine.
Totodată, este foarte posibil ca prețurile pentru clienți să crească. Dacă șoferii trebuie să plătească taxe mai mari, aceștia vor încerca să compenseze prin creșterea tarifelor. Deja în marile orașe, tarifele ridesharing-ului au crescut în ultimul an, iar noile reglementări fiscale ar putea aduce prețuri și mai mari pentru pasageri. În același timp, unii șoferi ar putea renunța dacă veniturile lor scad după plata taxelor. Acest lucru ar duce la mai puțini șoferi disponibili și, implicit, la timpi de așteptare mai mari și tarife crescute la orele de vârf.
Măsuri similare au fost implementate și în alte țări din Europa, iar România nu face excepție. Se estimează că, odată cu introducerea acestor raportări lunare, statul va încasa zeci de milioane de lei anual din taxe care până acum nu erau plătite.
În concluzie, dacă ești unul dintre șoferii vizați, acum este momentul să te informezi și să te asiguri că respecți noile reguli. ANAF este hotărât să elimine veniturile nedeclarate, iar verificările vor deveni tot mai stricte. Fie că ești șofer Uber, Bolt sau BlackCab în Maramureș sau în altă parte a țării, e bine să fii pregătit pentru noile schimbări.
Vasile Petrovan