Elevii sunt invitați să se înscrie la cea de-a IV-a ediție a Proiectului Eparhial Cultural-Teologic „Mihai Eminescu – poet român al rugăciunii și meditației” - 5 minute în urmă
Fotograful maramureșean Ilie Tudorel vernisează la Madrid expoziția „Comorile României” - 4 ore în urmă
PS Timotei Sătmăreanul a slujit în această duminică la Mănăstirea Măriuș - 6 ore în urmă
Rezultate bune obținute de Academia de Şah Maramureş la Nyíregyháza - 7 ore în urmă
Cum va fi marcată Ziua Culturii Naționale la Muzeul Satului din Baia Mare - 8 ore în urmă
În Baia Mare se organizează un atelier practic de literație pentru învățători și educatori - 8 ore în urmă
Tradiție și culoare: Sighetu Marmației a găzduit a XXXII-a ediție a Festivalului Internațional de Colinde, Datini și Obiceiuri de Iarnă la Ucraineni - 9 ore în urmă
Maramureșencele Nicola Codrea și Sara Sitar, vicecampioane naționale la categoria U14 dublu fete la Campionatele Naționale Individuale Indoor - 10 ore în urmă
Intervenție de urgență la biserica de lemn din Buteasa; Se află în cea mai avansată stare de degradare dintre toate bisericile de lemn maramureșene - 11 ore în urmă
PS Timotei Sătmăreanul își serbează ziua de naștere - 12 ore în urmă
Vinerea Mare este zi de doliu pentru creștinătate
Vinerea Mare, numită și Vinerea Seacă sau Vinerea Patimilor, este zi de mare doliu a întregii creștinătăți, pentru că în această zi a fost răstignit și a murit Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Zi aliturgica, pentru că Liturghia reprezintă jertfă nesângeroasă a lui Hristos, în chipul pâinii și al vinului, iar cele două jertfe nu se pot aduce în aceeași zi. În seara acestei zile se oficiază denia Prohodului Domnului.
Acestei zile i se spune și Vinerea Seacă, pentru că bătrânele țineau post negru, iar seară, la Denia Prohodului Domnului, luau anafură de la biserica. După cântărea Prohodului Domnului se înconjoară de trei ori biserica de tot soborul, cu Sfântul Epitaf, care apoi este așezat pe masă din mijlocul bisericii. La terminarea slujbei, femeile merg la morminte, aprind lumânări și-și jelesc morții. La sfârșitul slujbei, era obiceiul că preotul să împartă florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac. Lumea, în trecut, pleca acasă cu lumânările aprinse pe drum, că să afle și morții de venirea zilelor mari. Ocoleau casa de trei ori și intrând, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă în cei patru pereți sau doar la grindă de la intrare și păstrau lumânarea pentru vremuri de primejdie.
În popor se crede că dacă plouă în Vinerea Mare anul va fi mănos, iar dacă nu, nu va fi roditor, conform Creștin Ortodox. Unii cred că, dacă se scufundă în apă rece de trei ori în acesta zi vor fi sănătoși tot anul. Femeile nu coc pâine sau altceva, să nu ardă mâinile Maicii Domnului; nu cos, că să nu orbească; nu țes, nu torc, nu spală, pentru a nu o supără pe Sfânta Vineri; afumă casă cu tamaie, înconjurând-o de trei ori, în zorii acestei zile, pentru că gânganiile și dihaniile să nu se apropie de casă și de pomi. Copiii adună flori de pe câmp și le duc la biserica.