Jucători ai Minaurului, în vizită la Liceul „Anghel Saligny” - 2 minute în urmă
Numeroase grupuri de colindători din Maramureș și Sătmar, primiți la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 16 minute în urmă
Două insule ecologice se dau în folosință la Sighet, în cadrul unei acțiuni pilot - 2 ore în urmă
Preșcolarii au colindat la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș - 4 ore în urmă
Locuri de muncă în Maramureș - 4 ore în urmă
Elevii Liceului Teologic Penticostal Baia Mare au participat la o activitate în memoria scriitoarei Jane Austen, la Biblioteca Județeană - 5 ore în urmă
Proiect de 2,2 milioane de lei pentru Bușag - 5 ore în urmă
Izvoare Resort dă startul sezonului de iarnă și inaugurează prima pârtie sintetică din Maramureș - 5 ore în urmă
LPS Baia Mare, rezultate remarcabile la Campionatul Național de Cadeți de la Miercurea Ciuc - 6 ore în urmă
„Păzitoarea semintzei”, un dialog între formă, memorie și început - 6 ore în urmă
Pe vremuri cele mai multe nunți se organizau în perioada câșlegilor
Câșlegile de iarnă reprezintă perioada dintre sărbătorile de iarnă și începutul Postului Paștelui.
Cu ajutorul Centrului Culturii Tradiționale Maramureș aflăm ce înseamnă asta și ce obiceiuri erau.
Mai exact, în această perioadă se făceau jocurile în sat și aveau loc căsătoriile. La joc se făceau înțelegerile dintre tineri și acasă se făcea înțelegerea între părinți cu privire la nuntă. De regulă, pețitul și credința aveau loc în perioada dintre Crăciun și Bobotează și nunțile se făceau de la Bobotează până în Săptămâna Albă (de dinaintea începerii Postului Paștelui).
Cele mai multe nunți se organizau pe vremuri în perioada câșlegilor, când în gospodării se găseau produsele agonisite deja din toamnă, fetele aveau vreme să își pregătească zestre, nu se lucrează la câmp, așa că lumea are mai mult timp liber și nu în ultimul rând, au dezlegare de a mânca de dulce și de a petrece.
„După Crăciun, Anul Nou și Bobotează, urmează Câșlegile, perioadă a ciclului calendaristic când se fac cele mai multe nunți în sat. Era firesc ca fetele să se folosească de puterea marilor sărbători în vederea unui măritiș cât mai apropiat.
Pericolul că ar putea trece câșlegile fără ca măritișul să aibă loc, apare ca o obsesie:
Trage, măi, țâgane,
Joacă, nănaș mare,
C-or vini câșlegile
S-or mărita fetile.
Alteori văzând câșlegile trecute, fata se află în pragul disperării:
Mamă, câșlegile trec,
O mă spânzur, o mă-nec
Postu Mare nu-l aștept.
Ea va putea încerca o influențare magică a celui ursit ajungând și rostind o duioasă implorare:
Zilelor, surorilor,
Nopților ca fraților,
de ziua Sf. Haralambie sau a Sfintei zile de Luni, ca unei preaslăvite zeități care poate trimite orânda”.
(Viorel Rogoz, din revista Memoria Ethnologica, Nr. 2-3)
Foto: Cezar Gabriel
















