Share
Dan Chiuzbăian, șincaistul care a revoluționat difuzarea programelor radio

Dan Chiuzbăian, șincaistul care a revoluționat difuzarea programelor radio

Printre manifestările prilejuite de împlinirea a 100 de ani de la înființarea Colegiului Național (CN) ,,Gheorghe Șincai” s-a numărat și întâlnirea cu șincaiști care au cunoscut deja succesul. Printre aceștia s-a numărat și Dan Chiuzbăian, antreprenor din România, un om împlinit, cu o carieră de succes și cu o familie frumoasă; un om  pentru care acest colegiu a reprezentat temelia de bază  pentru atingerea  acestor  valențe.

 – Ați început primii pași în antreprenoriat încă de pe băncile liceului. Ce înseamnă pentru dvs CN ,”Gheorghe Șincai” și cum v-a ajutat în alegerea carierei?

– Și pe vremea mea – adică  atunci când am terminat clasa a VIII-a – CN ”Gheorghe Șincai” era cel mai căutat liceu din Maramureș, renumele fiind dat de calitatea educației primite acolo, de elevii și olimpicii pe care-i avea în fiecare an. Liceul a modelat baza solidă cu care eu veneam din școala generală din Tăuții de Sus, oferind oportunitățile, deschiderea, îndrumătorii, anturajul și  – de ce nu? – concurența care te fac mai bun în ceea ce faci.

 – Ce credeți dvs că a contat cel mai mult în anii de liceu?

– Colegii de clasă, profesorii îndrumători, dotările IT pe care le punea atunci la dispoziția noastră, provocările pe care le primeam în fiecare zi. În  ”Gheorghe Șincai” se făcea școală serioasă, cu profesori buni și temeinic pregătiți. Dacă te țineai de carte, în colegiu existau toate ingredientele ca să-ți atingi potențialul maxim. Până la urmă, fiecare din generația noastră a decis cât de mult vrea să ia din ceea ce i se oferea în școală.  La fel este și în viață.

Începuturile în afaceri

 – Care a fost motivația pentru a începe o afacere? Cum a început totul?

– În liceu aveam un profesor care oferea consultanță tehnică  pentru CRD, una dintre primele televiziuni prin cablu din Baia Mare, Acolo am observat ca aveau multă aparatură, tehnică video, dar nu și un software care să prezinte într-un mod grafic, profesionist echipa de emisie, mesaje text, publicitate sau informații meteo. L-am rugat pe profesorul meu să mă prezinte șefului  televiziunii, i-am spus ce pot să fac și l-am convins să-mi dea o șansă. Am muncit patru luni și am câștigat înainte de Crăciun o sumă echivalentă cu salariul unuia dintre părinții mei. A fost un început bun, dar aveam în față un bacalaureat și o admitere, prin urmare m-am oprit  din business… Pentru doi ani.

În 1995, am intrat la Universitatea Tehnică din  Cluj-Napoca, secția informatică, iar în toamna anului 1996 am devenit colaborator – cu funcția de producător audio – la postul de radio Uniplus Cluj-Napoca. La acel moment, radioul se făcea cu CD-uri și casete. Astfel, în emisia postului de radio, trebuia să fie permanent un om care să schimbe la fiecare 3-4 minute CD-ul cu muzică, 24 de ore din 24, șapte zile din săptămână. Văzând acest mod de lucru rudimentar, am început să lucrez la un soft care să poată mixa automat două înregistrări audio consecutive. Apoi, ajutat de un coleg din radio, am introdus câteva sute de piese în format mp3 într-un computer, am pus și reclamele și, fără să  știe conducerea postului, am început să-l testăm noaptea, ca să vedem cum lucrează în regim de emisie live. După un Revelion buclucaș, conducerea postului a aflat de experimentele noastre live. Dar, în loc să ne concedieze, ne-a dat un premiu și mi-a cerut să perfecționez softul. La scurt timp, câteva posturi de radio din România au început să utilizeze soluția de automatizare radio și așa a început afacerea QSound SOFT.

”Să aducem țara asta acolo unde merită să fie”

 – Cum ați recunoscut oportunitatea? Ce greșeli ați făcut și ce ați învățat din ele?

– O afacere de succes comercializează un produs pe care lumea îl dorește. Uneori, antreprenorul simte oportunitatea și investește din instinct, alteori poate apela la un studiu temeinic al pieței, la simulări, teste de piață etc. Eu fac parte din prima categorie, dar pentru începători recomand a doua variantă. Pentru cei care doresc să înceapă o afacere fără să se bazeze pe instinct există o carte ”Disciplined Entrepreneurship”. Fiecare greșeală este un pas înainte, dacă înveți din ea și ai suficientă voință sa nu renunți și, strângând din dinți, să mergi mai departe. Neavând  experiență și îndrumare în business, uneori am mizat prea mult pe încredere, pe cuvântul dat, pe strângerea de mână, fără să pun accent pe contracte stufoase cu clauze solide, făcute ”la sânge”. La 21 de ani, am avut câteva experiențe în care oameni de afaceri mai versați au profitat de contractele mele ”de bun simț” și, fie nu au mai plătit produsele, fie au făcut-o cu întârziere.  Dar am învățat la fiecare experiență cum să acopăr aceste lipsuri, iar următoarele înțelegeri au fost mai bune.

 – Ce sfat le-ați da șincaiștilor de astăzi?

Aproape în fiecare zi te întâlnești cu provocări și dileme care au două căi de rezolvare: calea ușoară și varianta mai grea. Să-și evalueze bine opțiunile, pentru că nu întotdeauna calea ușoară îți oferă  beneficii pe termen lung.

Și încă ceva: să nu-și fixeze în gând  ideea că aici nu se poate și este mai simplu să plece din țară. Sunt atâtea de făcut în România și este nevoie de oameni bine pregătiți, ca să aducem țara asta acolo unde merită să fie.

Alexandra GHIȚESCU

 

 


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu