Share
Editorialul de sâmbătă: DEX–ul, sexul şi cultura la românii din post–tranziţie (X)

Editorialul de sâmbătă: DEX–ul, sexul şi cultura la românii din post–tranziţie (X)

  1. «EU, TU, și EUROVISION-ul» – sau despre cum ne-a făcut Toderaș „de… roz” la Liverpool (1) *

Și iată-ne readuși în democratica sferă a culturii populare (mass culture), prin efectele și defectele unei împrejurări de răsunet european, din pricina căreia, de o săptămână încoace, Patria se află într-o critică stare de „fierbere” mediatică, „sfășiată” fiind de cele două tabere în care a divizat-o, adversativ, prestația muzicească – cu adevărat de neuitat ! – a tânărului Theodor Andrei la Eurovision Song Contest 2023.” De o parte se află tabăra susținătorilor, ale căror opinii au fost exprimate public cu precădere între februarie și mai (după câștigarea selecției „naționale” a Eurovision-ului), și care pare să resusciteze și după valul criticist din ultima săptămână. De cealaltă parte avem tabăra contestatarilor, practic inexistentă după „calificarea pentru faza pe Europa” și apărută, brusc și cu vehemență, imediat după „ratarea” din semifinala liverpool-eză !

EROUL: Theodor Octavian ANDREI are deja pagină ro.wikipedia (ce-i drept – încă în construcție !), din care aflăm că „(…) (n. 9 octombrie 2004, București România) este un interpret, actor și compozitor român. El a reprezentat România la ediția din 2023 a Concursului Muzical Eurovision de la Liverpool cu melodia D.G.T. (Off and On).[1]. La vremea calificării pentru Liverpool, jurnalista de Anca Bejan îi făcea următoarea prezentare (aproape encomiastică) în revista Click! (adevărată oficină canonică a vieții mondene și showbiz-ului autohton), în versiunea online din 11 februarie a.c.: „Theodor Andrei a obținut cel mai mare număr de voturi, 5.230, dintre cei 36.524 de votanți. Are doar 18 ani, este elev în clasa a XII-a a Liceului Național de Arte „Dinu Lipatti” (din București). Este cântăreț, actor și compozitor și a mai participat și la primul sezon „Vocea României Junior”, în 2017, unde s-a calificat până în semifinale, și la „X-Factor”, în sezonul cu numărul 9, în anul 2020, când a ajuns până în etapele Bootcamp. S-a făcut deja remarcat și ca actor, căci a jucat în primul spectacol de revistă pus în scenă de tinerii din România – „Nepoții lui Tănase”, la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” din Capitală (în stagiunea decembrie 2018 – iunie 2019). Deși atât de tânăr, Theodor are deja peste 100 de melodii compuse și un palmares cu multe premii și distincții de la mai multe festivaluri naționale și internaționale. Anul trecut, a primit, în cadrul Galei Premiilor Radar de Media 2022, Premiul Myosotis pentru cea mai bună creație a unui cantautor, pentru piesa „Artist“ (muzica și versuri Theodor Andrei) de pe albumul „Fragil“. De asemenea, deține Marele Trofeu al Festivalului „Mihaela Runceanu” 2022.[2]

POVESTEA – sau THE STORY ITSELF – ca să mă exprim în limba noilor tineri frumoși și creativi (între paranteze fie spus, nu îmi pot reprima următorul raționament comparatist: moda franțuzismelor adoptată pe la mijlocul veacului al XIX-lea de către tineri frumoși și creativi de la 1848 a fost „taxată” ironic ca fiind generația furculision, fripturision”; acuma, cumva în oglindă, am fi noi – oare ? – îndrituiți să credem că anglofilia actualilor tineri frumoși și creativi eurofoni i-ar încadra, generic, într-o nouă generațiefurkulishion, fripturishion” ?…)

  1. Euro–Isprava: reprezentantul României a evoluat joi, 11 mai a.c. în cea de a doua semifinală, alături de interpreții reprezentând Australia, Austria, Polonia, Lituania, Slovenia, Armenia, Cipru, Belgia, Albania, Estonia, Islanda, Georgia, Grecia, Danemarca și San Marino. Televoting-ul European popular i-a adus clasarea pe penultimul loc, cu o zestre de puncte… 0 ! Așa că – adio mult râvnita finală și kanci împlinirea viselor de mărire ale „cântătorului”: „Cred foarte mult în șansele noastre și cred că e momentul pentru muzică realmente memorabilă la Eurovision. Şi, ținând cont că visul meu cel mai mare este să aduc cel mai bun rezultat al României de până acum, iar pentru asta lucrez intensiv alături de echipa mea și de cei de la TVR, m-ar face foarte fericit să ținem Eurovisionul cât mai aproape de zona noastră – fie România, fie Moldova, aici, în frăţia noastră.[3] A doua zi după prestație, pe 12 mai, George Andrei Cristescu scria în Adevărul (online) despre „Masacrul de la Liverpool”, spicuind și reacții culese de pe canalele social-media: „ Theodor Andrei nu a reușit să impresioneze publicul votant, iar țara noastră, cotată de la bun început cu șanse foarte mici, a ratat calificarea în finală. (…) Rețelele sociale au „explodat“ aseară, după prestația lui Theodor Andrei. Fanii din România și din străinătate au comentat pe pagina oficială de Facebook Eurovision România, pe paginile oficiale ESC de TikTok și Instagram, pe diverse forumuri și grupuri dedicate concursului. Majoritatea comentariilor nu au fost favorabile reprezentantului României la Eurovision 2023. • «De toată jena apariția României în concurs». [/] • «Vai, dar ce a fost cu varianta asta a piesei? Mai rea decât cea originală, lipsă de show, practic a fost o variantă mult înrăutățită». [/] • «Sunt pentru prima oară dezamăgită de melodia aleasă». [/] • «De neprivit… Dacă va intra în finală, va fi doar pe baza faptului că a șocat, ca e de neprivit… Piesa e o mizerie». [/] • «Nu e reprezentantul României, e reprezentantul TVR . Pe mine nu mă reprezintă, nu votez domnul ăsta». [/] • «Masacrul de la Liverpool». [/] • «Am urmărit prima dată prestația lui Theo… a fost ok-ish, ponderat în mișcări, se putea mai rău! Nasol când nu există implicare maximă și din partea televiziunii cu care defilezi». [/] • «Voce perfectă, show plictisitor». [/] «La cât hate a primit, a dat ce-a putut mai bun». [/] • «Ceva lipsește». [/] • «E un performer foarte bun, într-o zi va fi un star. Îmi plăcea mai mult prima variantă a piesei». [/] • «Piesa mi-a dat dureri de cap, am nevoie de o pastilă. Ce-a fost scârțâitul acela pe voce? » [/] • «Cea mai proastă piesă a României din toate timpurile».[/]” [4]

Același jurnalist titra pe 14 mai, tot în Adevărul (online): „Eurovision 2023. România, cel mai slab rezultat din istorie: 0 puncte”, consemnând următoarele „România nu numai că nu a ajuns în finală, dar nu a obținut niciun punct în semifinală. România și San Marino sunt sigurele țări cu punctaj zero în acest an. România, reprezentată de Theodor Andrei, cu piesa «D.G.T. (Off and On)», și San Marino s-au clasat, la egalitate, pe ultimele două locuri în semifinala a doua, la ESC 2023 [vezi foto nr. 2]. Țara clasată pe ultima poziție în prima semifinală, Malta, a obținut, totuși 3 puncte. [/] Punctajul nul clasează România și San Marino, de asemenea la egalitate, pe ultimele două locuri în clasamentul general din acest an: 36 și 37, potrivit eurovisionworld.com [vezi fot nr. 3]. [/] Totodată, este cea mai slabă participare a României, de până acum. Chiar dacă la alte ediții reprezentații României nu au trecut de semifinale, aceștia au reușit, totuși, să obțină puncte. (…) De menționat că anul acesta, în semifinale, au votat doar telespectatorii, fără juriile de specialitate. (…) România a fost cotată de la început cu șanse slabe în concursul din acest an. Potrivit eurovisionworld.com, care a agregat rezultatele mai multor case de pariuri, înainte de concurs, România era plasată pe ultimul loc în a doua semifinală, cu șanse de 6% să se califice în marea finală și, de asemenea, era plasată pe ultimul loc în clasamentul general.[5]

Citind toate aceste considerații/reacții, n-ai cum să nu rămâi siderat de încântarea autosuficientă, manipulatorie și dovedită, în cele din urmă, ca deplin lipsită de profesionalism, a susținătorilor mediatici după „selecția națională:

  1. Isprava Indigenă. Între 14 noiembrie-11 decembrie, organizatorul român al selecției naționale – Televiziunea Română – a primit înscrierea a 85 propuneri muzicale. Acestea au fost supuse unui proves de evaluare (între 14-16 decembrie 2022) de către un comitet de experți care a selectat un număr de 12 propuneri pentru competiția națională a selecției finale, care s-a desfășurat în data de 11 februarie 2023 într-un show televizat – organizat și transmis live din studiourile TVR. Câștigătorul a fost decis exclusiv pe baza votului public – exprimat telefonic (televoting) și prin interacțiune electronică (online). Un număr de 36.521 de votanți (19.585 telefonic + 16.936 online) au stabilit clasamentul final și au dat câștigătorul – cu 5.230 voturi (2.556 telefonic + 2.674 online): Theodor Andrei cu piesa D.G.T. (off and on).

Așadar: ce ne spune nouă tabelul color cu scorul selecției naționale prin votingului popular (vezi foto nr. 4) [6]:

  • 1. Că sufragiul popular a propulsat câștigătorul cu un procent de 14,32% din totalul voturilor exprimate (la distanțe semnificative de competitorii clasificați pe pozițiile 2-4), ceea ce îi conferă câștigătorului un grad semnificativ (și relativ confortabil) de legitimitate.
  • 2. Că – proporțional – în aceeași măsură procentuală, publicul elector se identifică cu / se regăsește în „pachetul” de valori simbolice, muzicale, textuale și comportamentale, exhibate prin prestațiile scenice ale câștigătorului.
  • 1+2=3. Coroborând primele două constatări, ni se ițește – cumva conclusiv – consecința îndreptățitei puneri în stare de responsabilitate a publicului elector aflat în spatele celor 14,32 procente în privința „performanței” internaționale înregistrată de concurentul ce a prestat artistic în la Liverpool numele României: adică „0 puncte” și cea mai poastă clasificare din istoria participărilor românești la Eurovision Song Contest. Acest element ar veni ca adaos la „feliile”de responsabilități care apasă pe umerii concurentului însuși și, respectiv, care grevează asupra organizatorului și producătorului proiectului muzical românesc – Televiziunea Română.

(Va urma)

Dr. Tiberiu ALEXA

* Acest text reprezintă un pamflet care trebuie citit, înțeles și tratat ca atare.

——-

Lista ilustrațiilor fotografice și a creditelor imaginilor:

1 Fotografia de deschidere: Theodor Andrei pe scena Eurovision Son Contest – Liverpool = foto © Profimedia; în https://adevarul.ro/showbiz/muzica/eurovision-2023-romania-cel-mai-slab-rezultat-2266755.html, accesat la 18 mai 2023.

2 Clasamentul semifinalei 2 = Eurovision Song Contest, Liverpool, 13 mai 2023, clasamentul pe națiuni și cu punctajele aferente ale semifinalei 2, foto Eurovision 2023, preluată în https://adevarul.ro/showbiz/muzica/eurovision-2023-romania-cel-mai-slab-rezultat-2266755.html, accesat la 18 mai 2023.

3 Clasamentul țărilor nefinaliste = Eurovisionworld/Eurovision/2023 – Non Qualified Countries /foto © https://eurovisionworld.com/eurovision/2023, accesat la 18 mai 2023.

4 4 Televotul intern februarie 2023 = Selecția națională Eurovision 2023, Selecția națională: clasamentul în urma votului publicului, februarie 2023 / foto © TVR preluată în revista Click !https://click.ro/primetime/theodor-andrei-a-castigat-selectia-nationala-2241570.html, accesat la 10 mai 2023.

——-

Note

[1] Cf. https://ro.wikipedia.org/wiki/Theodor_Andrei, accesat la 9 mai 2023..

[2] Cf. Anca Bejan, în  https://click.ro/primetime/theodor-andrei-a-castigat-selectia-nationala-2241570.html, accesat la 10 mai 2023..

[3] Cf. Anca Bejan, în https://click.ro/vedete/vedete-romanesti/theodor-andrei-in-topul-preferintelor-fanilor-2247456.html, accesat la 18 mai 2023.

[4] Cf. George Andrei Critescu, în https://adevarul.ro/showbiz/muzica/eurovision-2023-masacrul-de-la-liverpool-2266190.html#gal=eOSbXT4rPt&gal_i=5&gal_fs=0, accesat la 18 mai 2023.

[5] Cf. George Andrei Critescu, în https://adevarul.ro/showbiz/muzica/eurovision-2023-romania-cel-mai-slab-rezultat-2266755.html, accesat la 18 mai 2023.

[6] Vezi nota nr. 2.

Citește și

Editorialul de sâmbătă: DEX–ul, sexul şi cultura la românii din post–tranziţie (IX)


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu