Patru jucători de la CS Minaur, convocați la națională - 48 minute în urmă
Sistemul de Intrare/Ieșire (EES), cu preluarea datelor biometrice, funcționează, de azi, în PTF Sighet - 2 ore în urmă
„Frunză verde, verde”: Îndrăgita artistă Anda Horoba a readus la viață o colindă veche din satul natal - 3 ore în urmă
Restricții de circulație în Baia Mare pentru un transport agabaritic - 3 ore în urmă
Profesoarele Mariana Pop și Natalia Pop din Târgu Lăpuș și-au încheiat activitatea la catedră, primind diplome de apreciere și recunoștință - 3 ore în urmă
Justiție Capturată: Documentarul care a zdruncinat opinia publică ajunge pe postul național - 3 ore în urmă
Îndrăgitul eveniment „Crăciun în Maramureș” debutează cu Parada Colindătorilor - 4 ore în urmă
Corul bărbătesc din Finteușu Mare a adus un omagiu Eroilor Români îngropați în Cimitirul din Zvolen din Slovacia - 5 ore în urmă
Doliu în lumea artistică: S-a stins din viață Nicolae Cațavei, pictor dotat cu o mare forță expresivă - 5 ore în urmă
Polițistul anului, declarat incompatibil deoarece… cânta rock în timpul liber - 5 ore în urmă
CFR la ceas aniversar
Pe 23 aprilie 1880, România urca pe șinele propriei suveranități feroviare. Prin Decretul nr. 1248, semnat de Principele Carol I și de ministrul lucrărilor publice, I. C. Brătianu, Guvernul României punea bazele Direcțiunii Princiare a Căilor Ferate, marcând astfel începutul administrării de stat a rețelei feroviare naționale.
Până atunci, liniile de cale ferată fuseseră în mâinile unor concesionari străini, precum celebrul consorțiu Strousberg. Preluarea acestora a însemnat un pas decisiv către independența economică și controlul infrastructurii vitale a țării.
Sediul noii instituții a fost stabilit în Gara Târgoviște din Capitală, cunoscută astăzi drept Gara de Nord, nodul principal al rețelei feroviare românești.
Primul director al Direcțiunii a fost generalul inginer Ștefan Fălcoianu, o personalitate polivalentă a epocii, matematician, istoric, militar și membru titular al Academiei Române. Sub conducerea sa, până în 1883, instituția a pus bazele organizării moderne a transportului feroviar. În acel an, Direcțiunea avea să fie reorganizată și redenumită Direcția Generală a Căilor Ferate Române, consacrând oficial denumirea CFR.
Înființarea acestei structuri nu a fost doar o decizie administrativă, ci un veritabil salt înainte în modernizarea statului. A dus la apariția unor birouri tehnice specializate – tracțiune, întreținere, ateliere – care au pregătit drumul dezvoltării ulterioare a rețelei.
Astăzi, în fiecare an în jurul datei de 23 aprilie, de regulă în a patra duminică din lună, este sărbătorită Ziua Feroviarului. Este o zi a recunoștinței pentru toți cei care au construit, întreținut și ghidat locomotivele prin istoria unei țări în mișcare.Pentru anul 2025, Ziua Feroviarului va fi sărbătorită duminică, 27 aprilie.
De asemenea, data de 23 aprilie are legătură și cu Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, ocrotitor al lucrătorilor feroviari.
Vasile Petrovan















