19 decembrie 2013 – La Baia Mare fost inaugurat Atelierul Memorial Gheza Vida - 7 ore în urmă
Două intervenții ale salvamontiștilor maramureșeni în ultimele 24 de ore - 10 ore în urmă
Moș Crăciun, pompierii și dilema de la ISU - 11 ore în urmă
România achită o datorie veche de peste 30 de ani către Statele Unite - 11 ore în urmă
Daruri de la jandarmi pentru copiii unei case de tip familial din Baia Mare - 12 ore în urmă
Jandarmii în vizită la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Baia Mare - 12 ore în urmă
Revoluția Română, 18 decembrie 1989, Timișoara: Ziua tinerilor secerați de gloanțe pe treptele Catedralei - 13 ore în urmă
CS Minaur joacă în deplasare ultimul meci din acest an - 14 ore în urmă
Dansatorii maramureșeni Luca Mădăras Aluaș – Hannah Gomboș, pe prima treaptă a podiumului la Campionatul Național de Clase al României şi la Cupa Mystic - 14 ore în urmă
„Colindăm în Țara Codrului”: Spectacol de colinde la Asuaju de Sus - 14 ore în urmă
CFR la ceas aniversar
Pe 23 aprilie 1880, România urca pe șinele propriei suveranități feroviare. Prin Decretul nr. 1248, semnat de Principele Carol I și de ministrul lucrărilor publice, I. C. Brătianu, Guvernul României punea bazele Direcțiunii Princiare a Căilor Ferate, marcând astfel începutul administrării de stat a rețelei feroviare naționale.
Până atunci, liniile de cale ferată fuseseră în mâinile unor concesionari străini, precum celebrul consorțiu Strousberg. Preluarea acestora a însemnat un pas decisiv către independența economică și controlul infrastructurii vitale a țării.
Sediul noii instituții a fost stabilit în Gara Târgoviște din Capitală, cunoscută astăzi drept Gara de Nord, nodul principal al rețelei feroviare românești.
Primul director al Direcțiunii a fost generalul inginer Ștefan Fălcoianu, o personalitate polivalentă a epocii, matematician, istoric, militar și membru titular al Academiei Române. Sub conducerea sa, până în 1883, instituția a pus bazele organizării moderne a transportului feroviar. În acel an, Direcțiunea avea să fie reorganizată și redenumită Direcția Generală a Căilor Ferate Române, consacrând oficial denumirea CFR.
Înființarea acestei structuri nu a fost doar o decizie administrativă, ci un veritabil salt înainte în modernizarea statului. A dus la apariția unor birouri tehnice specializate – tracțiune, întreținere, ateliere – care au pregătit drumul dezvoltării ulterioare a rețelei.
Astăzi, în fiecare an în jurul datei de 23 aprilie, de regulă în a patra duminică din lună, este sărbătorită Ziua Feroviarului. Este o zi a recunoștinței pentru toți cei care au construit, întreținut și ghidat locomotivele prin istoria unei țări în mișcare.Pentru anul 2025, Ziua Feroviarului va fi sărbătorită duminică, 27 aprilie.
De asemenea, data de 23 aprilie are legătură și cu Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, ocrotitor al lucrătorilor feroviari.
Vasile Petrovan
















