Daruri de la polițiștii de frontieră pentru familii cu probleme - 34 minute în urmă
Revoluția Română: 17 decembrie 1989,Timișoara – Ziua în care Ceaușescu a dat ordin să se tragă în oameni - 1 oră în urmă
Lăpușencele au adus „Mirosul Crăciunului” pe scena Teatrului Național din București - 1 oră în urmă
Sportivii băimăreni Emma Pop și Sergiu Chioreanu, locul II la Campionatul Național de dans sportiv pe clase - 2 ore în urmă
Jucători ai Minaurului, în vizită la Liceul „Anghel Saligny” - 2 ore în urmă
Numeroase grupuri de colindători din Maramureș și Sătmar, primiți la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 2 ore în urmă
Două insule ecologice se dau în folosință la Sighet, în cadrul unei acțiuni pilot - 4 ore în urmă
Preșcolarii au colindat la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Maramureș - 5 ore în urmă
Locuri de muncă în Maramureș - 5 ore în urmă
Elevii Liceului Teologic Penticostal Baia Mare au participat la o activitate în memoria scriitoarei Jane Austen, la Biblioteca Județeană - 7 ore în urmă
3 iunie – Ziua Mondială a Bicicletei
Astăzi pare de neimaginat o lume fără biciclete. Sunt pretutindeni, în orașe și sate, pe munte și pe șosea, folosite pentru sport, transport sau plăcere. Dar cum a început totul? Iată o incursiune în istoria uneia dintre cele mai îndrăgite invenții din lume.
Primii pași – fără pedale

Totul începe în 1817, când baronul german Karl Drais a prezentat „mașina de alergat” sau „Draisine”, un vehicul din lemn cu două roți și un ghidon rudimentar. Nu avea pedale: utilizatorul stătea călare și împingea cu picioarele de pământ. Era o alternativă la cai, în vremuri în care foametea și războaiele afectau disponibilitatea animalelor de povară.
Începuturile bicicletei cu pedale

Abia în 1860, în Franța, inventatorii Pierre Michaux și fiul său Ernest au montat pedale pe roata din față a unei draisine, creând ceea ce se numea atunci „velociped”. Deși grea și dificil de manevrat (roțile erau din fier, iar cadrul din lemn), această versiune se apropia de bicicleta modernă.
Epoca roților uriașe

În anii 1870-1880, a apărut așa-numitul „biciclu”, cu o roată frontală uriașă și o roată mică în spate. Această structură permitea o viteză mai mare, dar era instabilă și periculoasă. Doar cei curajoși (sau nebuni) le foloseau. Era nevoie de o scară sau de sprijin pentru a te urca pe ea!
Revoluția bicicletei sigure

Totul s-a schimbat în 1885, când John Kemp Starley (Marea Britanie) a inventat „bicicleta de siguranță”, cu două roți egale și un sistem de transmisie cu lanț. Era mult mai stabilă și ușor de folosit. Din acel moment, bicicleta a devenit accesibilă pentru mase.
În 1888, irlandezul John Boyd Dunlop a introdus anvelopele cu aer, ceea ce a făcut călătoria mai confortabilă și rapidă.
Bicicleta în secolul XX – mijloc de emancipare

La începutul secolului XX, bicicleta a devenit un simbol al libertății individuale, mai ales pentru femei, care puteau astfel să se deplaseze independent. Mișcarea sufragetelor a adoptat bicicleta ca un instrument al egalității.
În același timp, a început era competițiilor cicliste, iar cursele celebre – precum Turul Franței (Tour de France) – au captivat atenția publicului.
Ziua Mondială a Bicicletei – o recunoaștere globală
Din 2018, Organizația Națiunilor Unite a declarat ziua de 3 iunie drept Ziua Mondială a Bicicletei, recunoscând rolul acestui vehicul simplu în combaterea poluării, promovarea unui stil de viață sănătos și reducerea traficului urban.
Vasile Petrovan
















