Share
Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Utilitatea în viață a înțelegerii surselor pentru o informare adecvată, în era digitală! Cum să acționăm!

Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Utilitatea în viață a înțelegerii surselor pentru o informare adecvată, în era digitală! Cum să acționăm!

Psiholog Psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Utilitatea în viață a înțelegerii surselor pentru o informare adecvată, în era digitală! Cum să acționăm!

Aproape toată lumea utilizează internetul pentru a-și dezvolta cultura generală și a se informa. În aceste condiții, având în vedere accesabilitatea motoarelor de căutare și a informației în mediul online, am putea crede că oamenii sunt din ce în ce mai informați și mai avizați. Însă acest fapt nu se reflectă în realitate, dovadă fiind multitudinea de păreri controversate și lipsite de orice fundament științific pe care mulți dintre noi le vehiculează și le dau crezare. Nivelul de influențabilitate este extrem de ridicat, astfel că sunt rostogolite în online teorii din ce în ce mai fanteziste, fără a fi supuse unei analize critice sau a fi verificate, măcar în ceea ce privește originea acestora.

Ce a adus în ultimii 20 de ani această disponibilitate a informației în online? În primul rând, este vorba despre superficialitatea căutărilor în online. Având în vedere multitudinea de surse disponibilă simultan, oamenilor le este greu să evalueze semnificația diferitelor surse și nu pot, astfel, să facă diferența între autoritatea surselor bune (studii științifice) și a surselor rele (datul cu părerea – care, din păcate, a ajuns la rangul de sport național). Mai mult, oamenii nici nu sunt în stare și nici nu vor să evalueze sursele de informare. De cele mai multe ori, le este suficient faptul că le întăresc convingerile și ideile deja avute, motiv pentru care le dau crezare și nu le interpretează critic.

Manfred Spitzer, unul dintre cei mai cunoscuți psihiatri și specialiști în neuroștiințe din Germania, în lucrarea sa (pe care v-o recomand) „Demența digitală”, evidențiază că cine se informează despre un anumit subiect trebuie să parcurgă ceea ce de 150 de ani poartă numele de „CERC HERMENEUTIC„: cine vrea să înțeleagă, aprofundează un indiciu dintr-o sursă de încredere și, dacă nu se alege cu nimic, se întoarce la sursa credibilă, pentru că aceasta conține numeroase indicii. Chiar și obținerea de informații noi se face doar prin acest proces circular. Însă, în mediul online, oamenii nu parcurg acest cerc hermeneutic al cunoașterii: ei deschid linkuri fără discernământ și nu se întorc niciodată la o sursă de încredere; caută pe orizontală (adică superficial), nu pe vertical (nu merg în profunzime). Relevant este următorul aspect: cine nu știe nimic despre subiectul căutat nu va progresa folosind Google. Pentru a găsi lucruri online trebuie să ai o cultură generală solidă și mai ales cunoștințe prealabile despre domeniul cu privire la care te informezi.

PREȘTIINȚA funcționează ca un filtru care îi permite unui om să aleagă cele mai relevante rezultate dintre cele 50 sau 50.000 oferite de motorul de căutare. Manfred Spitzer concluzionează că nu există mecanisme online care să înlocuiască această abilitate și avertizează, în baza unor studii științifice realizate și a experienței sale profesionale, că cine intră pe net cu gândul că „pot găsi asta oricând pe Google” va dezvolta capacități de memorare și de judecată mult inferioare față de cineva care nu pornește cu această atitudine în căutarea informațiilor. Concluzia care poate fi formulată? Să fim critici, să cercetăm și să cerem date de la instituțiile abilitate și să ne informăm din studii serioase publicate în reviste de specialitate, să verificăm originea informațiilor, să evaluăm maniera de realizare a studiilor, inclusiv în ceea ce privește sursa de finanțare a acestora. Însușirea unei cunoașteri adevărate nu se realizează printr-o navigare superficială, ci prin dezbatere activă, prin formularea de întrebări, prin analizare și sintetizarea unor conținuturi noi.

Psiholog Psihoterapeut CECILIA ARDUSĂTAN

Colaboratoarea noastră este activă permanent pe rețelele de socializare: Facebook (este pe contul personal: Cabinet individual de psihologie clinică şi psihoterapie Ardusătan Cecilia), Instagram (ardus.cecilia), TikTok (Ardus Cecilia), Youtube (Mind Fitness with Cecilia). Dați like, share, subscribe!

*Notă – rubrica este una săptămânală, așadar vă rugăm să ne semnalați care ar fi temele pe care le-ați dori abordate!


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu