Share
Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare acum funcționează la 20% din capacitate! 35 clase fac cursuri în doar 15 săli! Care ar fi marea cauză? (FOTO)

Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare acum funcționează la 20% din capacitate! 35 clase fac cursuri în doar 15 săli! Care ar fi marea cauză? (FOTO)

Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare acum funcționează la 20% din capacitate! 35 clase fac cursuri în doar 15 săli! Care e pricina stării de fapt?

49 premii la olimpiadele internaționale, 819 premii la olimpiadele naționale și foarte multe alte premii!… Acesta este Colegiul Național „Gheorghe Șincai”. Unul din cele mai de succes licee din Baia Mare și, totodată, din Maramureș. Din punct de vedere al performanței educaționale, suferă intens lunile acestea. Atât elevii, cât și părinții, respectiv cadrele didactice sunt puși în fața unei situații de mare compromis.

Lucrările care se realizează la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din Baia Mare afectează teribil actul educațional, iar asta doar pentru că ar mai fi de făcut unele lucrări, dar banii par a lipsi cu desăvârșire. Beneficiarul investiției, în acte, nu este nici pe departe unitatea de învățământ, ci unitatea administrativ-locală, cea care administrează clădirile care deservesc sistemul educațional. Dar cum nu se alocă banii necesari, lucrările nu se finalizează și cine are de suferit? În primul rând, elevii, care sunt nevoiți sa cuprinda intr-un timp mai scurt programa scolară și să facă rocade între programul de dimineață și cel de dupa-amiază.

Pentru a acoperi o zi întreagă de școală, conducerea unității de învățământ a trebuit să scurteze orele de curs. Așa se face că elevii abia apucă să ia o gustare și să meargă la toaletă în pauze. „Liceul funcționează momentan la 18% din capacitate. Asta înseamnă regim sever de avarie. Sistemul „pe repede înainte”, adică 40 minute cursuri, cinci minute pauză. Dacă în cazul elevilor de liceu cele cinci minute le-ar fi suficient pentru o gustare, în cazul claselor gimnaziale unde copiii sunt mai energici, mai activi, care simt nevoia mai puternic de socializare, sandwich-ul nu e o prioritate. Nu odată a venit copilul acasă cu mâncarea în ghiozdan, motivând că nu a avut timp sa mănânce. De asemenea, obligativitatea cursurilor de după-masă duce la compromis pentru elevii care fac sport de performanță sau participă la activități educative extracuriliculare. E dificil deoarece majoritatea desfășurăm activități profesionale dimineața. Se pune întrebarea cum privesc profesorii această situație, câte ore petrec in școală pentru a acoperi programa în totalitate? Reducerea orelor la 40 minute e aprobată de Inspectorat? Pauzele de cinci minute sunt suficiente pentru a mânca un sandwich pentru dânșii?”, arată părintele unui elev la „Șincai” pentru DirectMM.ro.

Directorul Colegiului Național „Gheorghe Șincai” Baia Mare arată pentru DirectMM.ro că a încercat să soluționeze problemele dar totul pare a fi un cerc vicios. „Contractul este pe doi ani, dar încă nu a trecut un an. Problemele sunt însă altele. Scontam că vom termina 20 săli de clasă, ceea ce nu s-a întâmplat. În prezent funcționează doar corpul D și corpul multifuncțional. Avem 35 clase care fac cursuri în 15 săli. Funcționăm la o capacitate de 20% în prezent. În majoritatea sălilor aflate în reabilitare lucrările sunt gata în procent de 90%. Problema este însă una de finanțare. Ar mai fi nevoie la cele 20 săli de clasă de montarea ledurilor, de realizarea încălzirii și de blănuri la uși. Avem un antreprenor general și doi subcontractori, pentru încălzire și pentru curent. Aveam patru centrale termice pentru caloriferele de fontă, din care dădeam drumul la una, maximum două, încălzeam tot liceul. Când a venit firma responsabilă, le-au dat jos. Le-am spus că ar fi bine să le păstrăm, mai ales dacă lucrările nu sunt gata până în iarnă. Ne-au dat asigurări că totul va fi bine, iată că nu este. Iar sistemul nou de încălzire nu funcționează pe caloriferele de fontă. Am dorit să utilizăm caloriferele electrice, o mamă ne-a făcut reclamație la DSP, fiindcă ar trebui să fie 22 grade în clase, ori cu acele calorifere ar fi fost 20. Am dorit să realizăm o recepție parțială dar aceasta este imposibilă până nu se rezolvă parte de iluminat. Ori nu există bani asigurați pentru partea asta. Când vom avea, vom vorbi despre introducerea conceptului de smart building, cu luminozitate care se autoreglează”, arată Leonard Mardar.

Conform unor surse DirectMM.ro, la începutul anului 2021, atunci când s-au scumpit materialele de construcții, antreprenorul ar fi cumpărat inclusiv țiglă, gresie și holșuruburi pe cheltuiala proprie. S-a apucat de lucru, dar ar fi primit bani cu țârâita. La un moment dat ar fi avut grave probeme financiare tocmai din acest motiv.

Aceleași surse ale DirectMM.ro arată că ar exista voturile necesare în Consiliul Local Baia Mare dacă ar exista acum pe ordinea de zi un proiect de hotărâre prin care să se aloce fonduri pentru Colegiul Național „Gheorghe Șincai”. Până atunci, toți factorii implicați în actul educațional au de suferit. „Am dori să avem cursuri doar pe dimineață, dar efectiv momentan nu avem ce să facem. În mod categoric pe elevii din clasele a 8-a și a 12-a nu-i vom aduce pe după-amiază, fiind în clasele terminale și au examene. Pe ceilalți îi rotim așa cum putem. Este neplăcut atât pentru copii, cât și pentru părinți și avem multe sesizări din partea lor vizavi de program și sigur și pentru cadrele didactice. Sunt unii profesori care vin dimineața la cursuri, merg acasă, se întorc după-amiaza, merg acasă, iar seara au iarăși ore. Sala de sport a devenit depozit, întrucât am așezat aici mobilierul existent. În plus am primit de la o unitate din Bavaria un TIR cu table inteligente și mobilier individual. Ne mai dau un laborator de informatică efectiv complet. Dacă ne mai trimit patru TIR-uri, unde le depozităm pe toate? Tocmai de aceea ar fi util să finalizăm din lucrările începute”, arată Leonard Mardar. „Suntem convinși că în prezent calitatea actului educațional scade din cauza acestei situații. Voi încerca să mobilizez cât mai mulți părinți, să identificăm decidenții în această situație, sa vedem unde sunt blocajele și cum să facem astfel încât, anul acesta, Moșul să aducă pentru tinerii sincaiști un program normal și un mediu optim pentru dezvoltarea lor personală și intelectuală. Iar pentru dascăli un mediu și un program predictibil, optim, firesc până la urmă. Dacă autoritățile ar aloca o sumă e bani, nu una uriașă, ci suficientă cât să se finalizeze lucrările în cele 20 săli de clasă, situația ar fi parțial rezolvată”, arată părintele unui elev la „Șincai” pentru DirectMM.ro.

C.Ț.


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu