19 decembrie 2013 – La Baia Mare fost inaugurat Atelierul Memorial Gheza Vida - 3 ore în urmă
Două intervenții ale salvamontiștilor maramureșeni în ultimele 24 de ore - 6 ore în urmă
Moș Crăciun, pompierii și dilema de la ISU - 7 ore în urmă
România achită o datorie veche de peste 30 de ani către Statele Unite - 8 ore în urmă
Daruri de la jandarmi pentru copiii unei case de tip familial din Baia Mare - 8 ore în urmă
Jandarmii în vizită la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Baia Mare - 9 ore în urmă
Revoluția Română, 18 decembrie 1989, Timișoara: Ziua tinerilor secerați de gloanțe pe treptele Catedralei - 10 ore în urmă
CS Minaur joacă în deplasare ultimul meci din acest an - 10 ore în urmă
Dansatorii maramureșeni Luca Mădăras Aluaș – Hannah Gomboș, pe prima treaptă a podiumului la Campionatul Național de Clase al României şi la Cupa Mystic - 10 ore în urmă
„Colindăm în Țara Codrului”: Spectacol de colinde la Asuaju de Sus - 11 ore în urmă
Bucurie și tradiție: Despre Bărbătescu’, Feciorescu’ sau Bătrânescu’ din Maramureșul istoric
Dansul tradițional din Maramureș este foarte apreciat la nivel național și nu numai. Tocmai de aceea, Centrul Culturii Tradiționale Maramureș ne prezintă azi informații despre Bărbătescu’, Feciorescu’ sau Bătrânescu’ din Maramureșul istoric.
Este vorba despre jocul de virtuozitate al maramureșenilor, care se joacă numai de către feciori și bărbați, coregrafiat, în semicerc, diagonală, cerc, traverseuri de linii, pe două coloane independente de feciori față în față, ținându-se de mâini, de degete sau de umeri.
Figurile sunt foarte multe și variate. În conținutul lor se găsesc pașii tropotiți, care se combină cu pintenii în aer și la podea, bătăi din palme în formule tipice cunoscute cu variante ritmice de trei valori executate în roată. Deplasarea se face spre stânga, invers acelor de ceasornic, cu pas de bază, pași săriți pe un picior, pe ambele picioare pe verticală și în deplasare. Întâlnim îmbinări de formule ritmice diferite, folosind pași suprapuși în contratimp cu sincopele, sărituri înainte și inapoi, accente realizate prin bătăi cu talpa în podea și trecerea greutății corpului de pe un picior pe celălalt, dar și pași dublii pe câte un picior.
Un element deosebit în desfășurarea jocului bărbătesc este poza statică pe durata a patru timpi, iar contrastul dintre pozele statice pe muzica curgătoare și succesiunea bătăilor puternice din palme, creează un efect spectaculos și original. În zona Săpânța, la acest timp de dans, întâlnim câteva exemple de poliritmie care se repetă de două sau mai multe ori. Melodiile specifice jocului bărbătesc sunt multiple și variate, ele pot conține mai multe fragmente. Măsura muzicală este de 2/4, iar tempoul este unul aproape la fel, general, în toate satele maramureșene unde se joacă, adică unul Allegro (pătrimea = 132-150), informează Grigore Simionca, maestru coregraf, referent CJCPCT „Liviu Borlan” Maramureș.
Foto: Gabriel Motica
















