Târgul de Crăciun din Baia Mare, sub supravegherea polițiștilor - 27 minute în urmă
Procesul electoral din Șieu și Poienile de sub Munte se desfășoară normal, fără incidente - 42 minute în urmă
Comuna Lăpuș anunță măsurători cadastrale în sectorul 62 - 1 oră în urmă
Un gest greu de imaginat: un tânăr și-a agresat mama și bunica în Buteasa - 2 ore în urmă
De acum, depinde de fiecare dintre noi - 2 ore în urmă
Atleții Fabricii de Campioni Baia Mare, pe podium la Cupa LPS-UBB de la Cluj - 3 ore în urmă
A fost hramul Paraclisului „Sfântul Nicolae” al Mănăstirii Rohia - 4 ore în urmă
Părintele Arhimandrit Gavriil Burzo a primit Titlul de Cetățean de Onoare al comunei Suciu de Sus - 4 ore în urmă
Succes remarcabil pentru Izabela Chiș, elevă a Școlii de Artă Sighetu Marmației, la Concursul Național de Interpretare Muzicală „Pe Aripile Sunetului” - 4 ore în urmă
Experiență memorabilă la Parlamentul European din Strasbourg pentru ambasadorii juniori EPAS de la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie - 4 ore în urmă
Lovitură fără precedent pentru șoferi
O nouă controversă majoră zguduie piața asigurărilor auto: proiectul de modificare a Legii RCA provoacă indignare în rândul șoferilor și al service-urilor auto, fiind considerat de mulți drept un act de nedreptate fără precedent. Noile prevederi ar transfera aproape toate drepturile păgubiților către companiile de asigurări, lăsându-i pe șoferi fără posibilitatea reală de a-și apăra interesele.
Potrivit proiectului aflat în pregătire pentru votul din Parlament, asigurătorii ar urma să decidă singuri valoarea despăgubirii, service-ul unde se efectuează reparația și termenul de plată. În opinia organizațiilor profesionale, acest model ar elimina echilibrul dintre părți și ar transforma șoferii în simpli spectatori ai propriilor dosare de daună.
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și Patronatul Service-urilor Auto (POSA) atrag atenția că noile reguli favorizează exclusiv interesele companiilor de asigurări. Printre cele mai problematice prevederi semnalate se numără:
Evaluarea daunelor va fi făcută exclusiv de firma de asigurări, fără a ține cont de devizul întocmit de unitatea de reparații.
Asigurătorul va impune soluția tehnică, tipul și calitatea pieselor folosite.
Păgubiții își vor pierde dreptul de a-și alege liber service-ul, fiind obligați să accepte unitățile partenere ale companiei.
Șoferii ar putea fi nevoiți să suporte din buzunar diferențele dintre sumele plătite de asigurător și costul real al reparației.
Polițele RCA nu vor mai putea fi încheiate pe perioade scurte, ci doar pe șase luni sau un an.
COTAR susține că astfel de practici ar fi inacceptabile în alte state europene, precum Germania, unde legea interzice explicit ca asigurătorul să fie și evaluator al propriei plăți, din motive de conflict de interese.
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, avertizează că „noile modificări dau companiilor de asigurări puterea absolută de a decide cât și cum se plătește, fără drept de apel pentru păgubiți. Devizul nu va mai fi făcut de service, ci de asigurător, iar piesele originale vor fi înlocuite, în multe cazuri, cu piese second-hand”.
Totodată, proiectul ar elimina posibilitatea ca șoferii să fie reprezentați de un expert, avocat sau unitate reparatoare în negocierea despăgubirii. Aceasta ar urma să fie stabilită printr-o „convenție directă” între asigurat și compania de asigurări – o formulă pe care COTAR o consideră periculoasă, întrucât majoritatea șoferilor nu dispun de cunoștințele tehnice necesare pentru a contesta o evaluare incorectă.
Organizațiile din domeniu avertizează că, dacă proiectul va fi adoptat în această formă, piața RCA se va transforma într-un sistem dezechilibrat, în care păgubiții vor fi lipsiți de protecție, iar companiile de asigurări vor avea control total asupra despăgubirilor și reparațiilor auto – o situație pe care transportatorii o descriu drept „o lovitură fără precedent dată românilor care plătesc RCA”.
Vasile Petrovan















