În Centrul Vechi din Baia Mare: O seară de colind autentic și tradiție, alături de Grupul Iza - 55 minute în urmă
Lecții de la polițiști pentru elevii de la Școala „Lucian Blaga” - 2 ore în urmă
In memoriam Antoniu Tiberiu Florian, sigheteanul omorât în Revoluția din decembrie 1989 - 2 ore în urmă
CSS Baia Sprie: rezultate impresionante la December Run 2025 - 3 ore în urmă
Elevii de la Liceul Internațional din Baia Mare, în vizită la Muzeul Tarnița din Băița - 3 ore în urmă
Parfumuri contrafăcute scoase la vânzare în parcare - 3 ore în urmă
Despre visul unei Filarmonici la Baia Mare - 3 ore în urmă
Daruri de la polițiștii de frontieră pentru familii cu probleme - 5 ore în urmă
Revoluția Română: 17 decembrie 1989, Timișoara. Ziua în care Ceaușescu a dat ordin să se tragă - 6 ore în urmă
Lăpușencele au adus „Mirosul Crăciunului” pe scena Teatrului Național din București - 6 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!
















