Vești bune despre actorul Florin Piersic - 4 ore în urmă
România sărbătorește pentru a noua oară, Ziua Internațională a Dorului - 5 ore în urmă
Elevii de la Insieme Music School Baia Mare, rezultate foarte bune la Festivalul Național „Armonia” - 10 ore în urmă
Cinci copii talentați vor reprezenta Maramureșul la Festivalului Concurs Național „Danțul Tinerilor” - 10 ore în urmă
Ion Gâtu din Botiza, meșterul care nu are diplomă de arhitect, dar a restaurat 10 case tradiționale vechi - 12 ore în urmă
„MândrIE Maramureșeană” va avea loc la Muzeul Satului din Baia Mare în perioada 14-16 iunie - 12 ore în urmă
Prof. dr. Anton Ficai, unul dintre cei mai renumiți cercetători români, conferențiază în Baia Mare - 13 ore în urmă
Maramureșeni premiați în cadrul evenimentului sportiv „Vienna City Marathon” - 14 ore în urmă
Slujire arhierească la Parohia Ortodoxă Rus; A fost sfințită capela de cimitir - 15 ore în urmă
”Autismul văzut de aproape”, la Festivalul Aproape - 16 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!