Curs de Feng Shui Tradițional, în Baia Mare - 15 minute în urmă
Rezultat extraordinar pentru Roxana Popp, la Cupa României de Skandenberg - 30 minute în urmă
Schimb de haine și alte obiecte - 51 minute în urmă
„Glow Garden Party” va avea loc la Berchez - 53 minute în urmă
Sportive de la CS. „Dragonul” Baia Mare, medaliate în cadrul „European Open School Combat Games 2025” - 1 oră în urmă
Lecție de rugby de la ”Los Teros” pentru ”stejari” - 2 ore în urmă
Trei acțiuni în două zile ale salvamontiștilor maramureșeni în căutarea a doi ucraineni - 3 ore în urmă
13 iulie – Valeriu Sabău (1954–2023) - 6 ore în urmă
Prognoza meteo pentru Maramureș – Duminică, 13 iulie 2025 - 6 ore în urmă
Președintele Comitetului Național Paralimpic, Eduard Novak – vizită surpriză la Vișeu de Sus, în cantonamentul lotului de tenis de masă - 15 ore în urmă
Cine a „proiectat” ecartamentul căii ferate
Ecartamentul standard al căilor ferate din majoritatea țărilor este de 143,5 cm. Este cel utilizat la construcția primelor trenuri din Anglia, fiind preluat de la tramvaiele ce apăruseră deja. La construcția tramvaielor s-au folosit aceleași dispozitive și șabloane utilizate pentru uniformizarea distanței dintre roțile trăsurilor. Ecartamentul acestora a fost impus impus de șanțurile săpate în timp în drumuri de alte roți , iar o altă dimensiune risca să conducă la ruperea rapidă a roților.
Primele drumuri ce acopereau mari distanțe în Europa (implicit în Marea Britanie) – multe utilizate și în prezent – au fost construite de Imperiul Roman, pentru legiunile lui. Așa încât primele șanțuri au fost săpate de carele de luptă romane, după care toată lumea s-a raportat la ele. Trebuie precizat că toate carele romane de lupte erau standardizate, având lățimea a… două funduri de cal! Și astfel, în urmă cu mai bine de 2000 de ani, caii au stabilit standardul pentru ecartamentul căii ferate!