Share
”Cătăline, mai dă-le 100 de lei” sau despre discriminare și foame  la bugetul municipal

”Cătăline, mai dă-le 100 de lei” sau despre discriminare și foame la bugetul municipal

Vistieria municipalității e în mare suferință. O dovadă mare e recentul împrumut de 111.000.000 lei, aprobat de consilierii locali. Putem înghiți orice poveste de genul ”e împrumut de refinanțare a altor împrumuturi”,  că tot îndatorare îngrijorătoare  se cheamă.

O dovadă mică a foamei de la bugetul local e abonamentul de parcare, diferențiat în funcție de locul în care e înmatriculată mașina. Pentru autoturismele înmatriculate în Baia Mare acesta costă 100 de lei/an, iar pentru mașinile  înmatriculate în alte localități e 200 de lei/an Nu discut cuantumul acestora (rezonabil în ambele situații), ci un principiu. evitarea discriminării ( și mă refer la sensul care i se dă în Consiliul Național de Combaterea a Discriminării, organism care   a considerat că gardul normal și util de pe strada Horea  e discriminatoriu!).  E drept, însă, că nu există cetățeni de gradul 1  și alții de gradul 2. Cu toată explicația dată de primar, cum că  unii plătesc impozitul pe mașină în Baia Mare (de aceea abonamentul lor e mai ieftin), iar ceilalți- nu. Culmea e că au înghițit gălușca toți cei 20 de consilieri, care au votat hotărârea  fără mari întrebări existențiale, chiar dacă unii au mai comentat în front, înainte de vot.

Ce n-au întrebat consilierii și nu a spus nici primarul.

  • Cei care au mașinile înmatriculate  în zona pompos numită metropolitană își iau abonament nu pentru a veni la parangheliile – care și ele au contribuit la actuala gaură bugetară – sau la mall-uri, ci fiindcă lucrează în Baia Mare. Adică de pe urma lor, bugetul local ia sume serioase de la angajatori. Și asta în fiecare lună, nu o dată pe an (în acest capitol trebuie precizat că în termeni asemănători a ridicat problema consilierul Simion Bizău, însă doar înainte de vot.)
  • Ei nu uzează mai tare parcările decât cei cu mașini de Baia Mare.
  • Un furnizor public nu poate avea tarife atât de diferite pentru același serviciu.
  • Cei din zona periurbană sunt buni când dau bani Vital-ului (la care acționar  e municipalitatea), dar nu-s buni pentru abonamente ieftine;  un fel de ”dă-i încolo, că-s de la țară”.
  • Există și proprietari care au mașini înmatriculate în Baia Mare, dar lucrează în afara municipiului; adică dau impozitul pe autoturism în Baia Mare, dar nu și celelalte impozite.Pentru unitatea abordării și ei ar trebui să achite 200 lei/an, fiindcă nici ei nu dau toate taxele  la municipalitatea băimăreană.

Și nici nu vor da, fiindcă  există certitudinea că oamenii care au mașinile înmatriculate în Baia Mare votează sigur în municipiu.  (Desigur, au fost scăpați din vedere cei care au mașinile înmatriculate în altă parte, dar au domiciliul – și votează – în Baia Mare sau măcar au proprietăți imobiliare în municipiu). Ceilalți – nu, deci nu sunt interesanți pentru primar și consilierii locali. Și de fapt acesta e e chichirezul abonamentelor diferențiate și adevăratul criteriu al discriminării: captarea bunăvoinței votanților de Baia Mare. Printr-un abonament mai ieftin și prin crearea – și întreținerea – iluziei  că primarul ne apără locurile de parcare de asaltul ”țăranilor”.  O  propagandă ieftină, din moment ce diferența dintre cele două abonamente e de o jumătate de pachet de țigări/lună. Celui care își permite o mașină i se fâlfâie de suma asta.

Nu ne lungim, dar mai sunt și  alte motive pentru care hotărârea privind abonamentele de parcare diferențiate pe criteriul locului de înmatriculare a mașinilor este una discriminatorie. Ba poate fi interpretată ca avantaj – necuvenit – creat în vederea alegerilor locale din 2020. O chestiune care amintește de o celebră replică de la mitingul din 21 decembrie 1989, de astă dată în forma  ”Cătăline, mai dă-le 100 de lei” (exact atâta e  diferența pe care  băimărenii n-o mai plătesc). Am zis Cătălin – cu referire la primarul municipiului – pentru că el e inițiatorul acestei hotărâri. Altfel, se spune că nu e prost cel care cere, ci acela care dă. Inclusiv girul, adică tocmai ceea ce au dat consilierii locali  pentru Hotărârea nr. 666/20.12.2019, cu toate anexele sale.

Dacă se riscă impunerea unei hotărâri nițel abuzivă, nițel discriminatorie – oricum atacabilă – înseamnă  că  tare mare e foamea la buget. Căci la câtă risipă s-a făcut în primărie, ce se câștigă din această discriminare nu ajunge de prea multe concerte.

Și, vorba – e drept voit exagerată – a unui hâtru, ne putem aștepta ca în anul electoral 2020, să apară și un al treilea tip de abonament de parcare: gratuit pentru cei care declară că votează cu actualul primar sau cu cutare formațiune/coaliție din Consiliul Local.

 Ananei GAGNIUC

 

 


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


6 Comentarii în această postare

  1. Taxa de 100 de lei e o prostie,total impotriva unui managament corect de gandire economica.E ca si cum ai lasa pe gratis oamenii sa circule pe mijloacele de transport in comun dar ai avea doar cateva autobuze si pe urma te-ai mira ca nu mai au oamenii locuri in autobuze.Daca pui taxa de 100 de lei constati ca nu mai gasesti locuri de parcare in centru deoarece toti patronii si angajatii magazinelor ,barurilor,a firmelor in general aflate in zona centrala (plus bisnitari,plimbareti,riverani care nu-si mai duc masinile printre blocuri ) iti blocheaza parcarea pe toata perioada in care sunt la munca,Problema e nu faptul ca au pus 200 pentru cei din alte localitati ( taxa sub 1 leu pe zi),ci faptul ca orasul ii subventioneaza si pe bogati,ca deh saracii cu bolizi de zeci de mii de euro trebuie subventionati.Asta mi se pare incorect,faptul ca o taxa mica,fara a limita timpul de stationare,umple parcarile pe toata durata zilei.Afirmatia ca bugetul colecteaza mai mult cu taxa de 100 de lei,atata vreme cat un turist aflat in trecere nu poate parca si nu ramane in oras,din cauza ca nu are unde parca,ne costa infinit mai mult decat vastigul din abonamente.Oricum daca nu maresti impozitele poti din pix sa schimbi zonele de incadrare a imobilelor,din D in C,din C in B si din B in A si ai rezolvat o problema.

    Răspunde
  2. Problema nu se pune asa si o sa dau un exemplu : in oras sunt vreo 400 de autoturisme in taxi,vreo 100-150 lucreaza pe noapte iar ziua masinile lor blocheaza parcarile publice.Deci cateva sute de masini,in loc sa stea prin garaje sau prin curti ocupa parcari publice si pe urma ne plangem ca nu gasesti in plin centru un loc de parcare.E doar un exemplu simplu.Daca mai punem 10 angajati de la Mc si 10 de la Bizo,50 de la Maramuresul,care pe 50 de bani pe zi iti blocheaza minim 8 ore un loc de parcare,constati ca parcarile nu mai ajung pentru taximetristi care dorm ziua ca au lucrat pe noapte si pentru angajatii din zona centrala.In Germania poti sa ocupi un loc maxim 3 ore si cred ca nu de prosti au inventat acest sistem,o fi ajuns si ei la un moment dat la blocajul de la noi,plus ca nu poti sa blochezi zonele centrale cu bani pe care in mod normal ar trebui sa-i platesti intr-o zi sau doua de stationare (3- 5- 8 lei/h,in marile orase ).

    Răspunde
  3. Un tarif corect ar fi fost 250 pentru toti,fara discriminare si limitata stationarea pe cateva ore,in zonele foarte aglomerate.Se pot excepta de la abonament parcarile supraaglomerate, si puse bariere cu instituire de taxa ( locuri de munca) ,scoase parcarile de taxi din Zona Centrala,etc.Asta daca se doreste fluidizarea in aceste zone,nu blocaje.Cu banii obtinuti suplimentar, pentru siguranta ,sunt nevesare semaforizari la trecerile de pietoni pe 22 Decembrie ( zona cu victime datorita vitezei excesive,unde nimeni nu se asteapta sa fie treceri de pietoni,sau sa te incrucisezi cu alte autoturisme),Vasile Alecsandri,Granicerilor,etc.

    Răspunde
    • Nu-i intereseaza siguranta pietonilor si nici a celor din trafic.In zone cu scoli si gradinite nici macar nu se sinchiseste sa reglementeze viteza la maxim 30 km/h sau macar sa puna niste indicatoare de avertizare: Atentie copii!Asta daca tot ne laudam cu excedent,unde e siguranta celor mici?Degeaba isi fac poze alaturi de cei mici,ca mari iubitori,daca niste chestii minime nu sunt in stare sa faca: sa puna niste amarate de indicatoare de avertizare!!!

      Răspunde
  4. Dacă ai proprietăți în Baia Mare nu-i interesează. Trebuia luat în calcul și acest criteriu.

    Răspunde
    • Dorina Cont

      Ce are sula cu prefectura? Daca ai vreo 3 apartamente in oras atunci cineva e obligat sa te subventioneze cu 100 de lei la parcari? Dar ce ne facem cu cei care au mai multe masini? Doar una ar trebui sa aiba subventie primaressca de 100 de lei,celalalte ar trebui sa plateasca tariful nesubventionat.

      Răspunde

Lasă un comentariu