UE aprobă o nouă tranșă de 6 miliarde de euro pentru Ucraina - 17 minute în urmă
Sancțiune pentru un polițist local care a parcat pe un loc destinat persoanelor cu dizabilități - 19 minute în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Comportamente toxice pe care multe persoane le confundă cu maturitatea - 38 minute în urmă
Victorie la limită, în deplasare, pentru CSM Sighet - 1 oră în urmă
Sfaturi de la jandarmi pentru publicul de la evenimentele sportive - 2 ore în urmă
Final de etapă pentru trei subofițeri ISU Maramureș - 2 ore în urmă
Paul Surugiu Fuego și Ansamblul Folcloric Național „Transilvania” vor susține un super spectacol folcloric la Oradea - 3 ore în urmă
Elevii se pot înscrie la Concursul de Artă Plastică „Gheorghe Chivu” Sighetu Marmației - 3 ore în urmă
Sinaxă monahală la Mănăstirea Bixad - 3 ore în urmă
Unde liturghisesc ierarhii în acest final de săptămână - 3 ore în urmă
La noi merge, în Vest nu
Uneori, paradoxurile economice apar acolo unde te aștepți mai puțin. O companie care în România merge ca unsă, în alte țări bogate abia respiră. Este și cazul Pepco – retailerul polonez care a cucerit Estul Europei, dar care pare să se împiedice tocmai în Vest, acolo unde puterea de cumpărare este mai mare, dar prețul „ieftinului” nu mai are același farmec.
În Germania, una dintre cele mai puternice economii ale lumii, Pepco s-a lovit de realitatea dură a pieței occidentale. După o perioadă de expansiune ambițioasă, compania s-a văzut nevoită să intre în insolvență și să închidă aproape jumătate din magazinele sale – 28 la număr. Motivele? Costurile mari, concurența acerbă și, poate, o clientelă mai puțin sensibilă la conceptul de „discount”. Aproximativ 165 de angajați își vor pierde locurile de muncă, iar viitorul celor 36 de magazine rămase deschise este incert.
Nu este un caz izolat. În Austria, Pepco a decis încă din 2024 să își închidă toate cele 73 de magazine, declarând falimentul operațiunilor din această țară. Chiar dacă austriecii au venituri considerabil mai mari, modelul bazat pe prețuri mici și produse accesibile nu a prins la fel de bine ca în Est.
Dar, la noi, povestea e cu totul alta. În România, Pepco e un nume aproape sinonim cu cumpărăturile de zi cu zi. De la haine pentru copii până la decorațiuni pentru casă, românii au găsit aici combinația perfectă între preț, varietate și accesibilitate. Poate că secretul succesului stă tocmai în faptul că publicul român caută oferte avantajoase, iar conceptul „mult și ieftin” răspunde unei nevoi reale.
În timp ce în Occident Pepco își închide porțile, la noi se pregătește să le deschidă pe altele noi. Cu aproape 1.000 de magazine și o prezență în toate colțurile țării, retailerul polonez continuă să crească și să atragă clienți. Prețurile accesibile și politica de expansiune rapidă par să funcționeze de minune într-o piață unde fiecare leu contează.
Așadar, dacă în Germania se vorbește despre insolvență, în România se vorbește despre extindere. Poate că diferența nu ține doar de economie, ci și de mentalitate. În alte țări, Pepco nu merge — dar la noi merge. Și merge bine.
Vasile Petrovan















