9 medalii, din care 3 de aur, pentru ACS Dragonul Baia Mare la Campionatul European de Taekwon-do ITF - 4 minute în urmă
Școala de dans Medio Monte Baia Sprie, medalii obținute la Bucovina Dance Cup - 26 minute în urmă
Remus Rogojan își lansează prima carte, „Dragoste la plic” - 2 ore în urmă
Persoanele fizice vor putea plăti legal personal pentru activitățile casnice - 3 ore în urmă
Elevii din Cicârlău, în vizită la o fabrică de cherestea - 3 ore în urmă
Elevii de liceu ar putea primi lapte și fructe, prin programul finanțat cu fonduri europene - 3 ore în urmă
Lăcașul sfânt, monument istoric de la Lăschia - 3 ore în urmă
Cum se văd în ochii unui tânăr primele semne ale consumului de droguri. Sfaturi pentru părinți și profesori - 4 ore în urmă
Baia Mare pe primul loc! Ionel Bogdan și echipa sa vin joi în cartierul Vasile Alecsandri! - 6 ore în urmă
Produsele ieșite din garanție vor fi reparate la prețuri rezonabile - 6 ore în urmă
Încă nouă activități și domenii în care pot fi angajați zilieri
Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanță de urgență, includerea a încă nouă activități și domenii pe lista celor în care se poate presta muncă necalificată, în vederea asigurării unui cadru normativ coerent şi unitar care să faciliteze accesul persoanelor ce desfăşoară activităţi sezoniere, sporadice sau accidentale pe piaţa muncii. Documentul urmărește, în același timp, asigurarea protecției zilierilor, scăderea birocrației și simplificarea procedurilor administrative de înregistrare a acestora.
Astfel, potrivit actului normativ, zilierii pot desfăşura pentru un beneficiar exclusiv activităţi necalificate, cu caracter ocazional, și pot fi angajați și în următoarele domenii de activitate:
- activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor – grupa 823;
- publicitate – grupa 731;
- activităţi de interpretare artistică – spectacole – clasa 9001, activităţi-suport pentru interpretarea artistică – spectacole – clasa 9002 şi activităţi de gestionare a sălilor de spectacole – clasa 9004;
- creşterea şi reproducţia animalelor semidomesticite şi a altor animale – clasa 0149;
- activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente – diviziunea 5621;
- activităţi de întreţinere peisagistică – plantarea, îngrijirea şi întreţinerea de parcuri şi grădini, cu excepţia facilităţii de locuit particulare – clasa 8130;
- restaurante – clasa 5610;
- baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor – clasa 5630;
- activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale – clasa 9140.
În prezent, zilierii pot lucra, ocazional, doar în agricultură, vânătoare şi servicii anexe – diviziunea 01, silvicultură, cu excepţia exploatării forestiere – diviziunea 02 și pescuit şi acvacultură – diviziunea 03.
Ordonanța de urgență mai stabilește că niciun zilier nu poate lucra pentru acelaşi beneficiar pe o perioadă mai lungă de 90 de zile, cumulate pe durata unui an calendaristic, cu excepţia celor care prestează activităţi în domeniul agriculturii, creşterii animalelor în sistem extensiv prin păşunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activităţi sezoniere în cadrul grădinilor botanice aflate în subordinea universităţilor acreditate, precum şi în domeniul viticol. În cazul acestora, perioada nu poate depăşi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic.
Cuantumul remuneraţiei brute orare stabilite de părţi nu poate fi mai mic decât valoarea/oră a salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată şi se acordă la sfârşitul fiecărei zile de lucru sau la sfârşitul săptămânii.
Zilierul va avea, potrivit noului act normativ, calitatea de asigurat în sistemul public de pensii. Sarcina calculării, plății şi declarării contribuţiei de asigurări sociale pentru veniturile realizate din activitatea zilierilor, datorate conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, revine beneficiarului de lucrări. În plus, în situația producerii unui accident de muncă sau în cazul apariției unei boli profesionale, beneficiarul este obligat să asigure plata cheltuielilor aferente îngrijirilor medicale necesare.
De asemenea, se prevede înființarea Registrului electronic de evidență a zilierilor, la data de 20 decembrie 2019, sistemul informatic urmând să fie achiziționat de către Inspecția Muncii, în condițiile legii. Metodologia de întocmire și transmitere a acestuia, înregistrările care se efectuează, precum şi orice alte elemente în legătură cu întocmirea lui se stabilesc prin ordin al ministrului Muncii si Justitiei Sociale, în termen de 60 de zile de la înființarea Registrului.