O nouă ediție de titluri de stat Tezaur, cu dobânzi de până la 7,60% - 2 ore în urmă
O nouă ploaie de goluri în Liga 5 - 3 ore în urmă
Comunicat de presă privind poziția CSM față de declarațiile vicepremierului Oana Ghorghiu - 3 ore în urmă
Transport de 4,5 tone de încălțăminte uzată care ar fi urmat să ajungă în Baia Mare, oprit de polițiștii de frontieră - 4 ore în urmă
O vioară care a tăcut două decenii și care a aparținut marelui violonist Augustin Cosma a prins din nou glas în mâinile tânărului interpret Răzvan Cizmar - 4 ore în urmă
Conferința Anuală cu Participare Internațională „Patrimoniul și Comunitatea” s-a încheiat cu succes - 4 ore în urmă
Luptătorii de la CS Dragonul Baia Mare au obținut rezultate excepționale la Cupa României la Taekwon-do I.T.F. - 5 ore în urmă
Dani Mocanu și fratele său Nando au fost prinși în Italia - 5 ore în urmă
Posibil atac al unui urs în Săcel - 6 ore în urmă
Scorul etapei în Liga 4, înregistrat în meciul dintre primele două clasate - 6 ore în urmă
De la rovinietă la supraveghere totală
Ministerul Transporturilor a semnat contractul pentru noul sistem electronic de tarifare rutieră. Adio rovinietei clasice, binecunoscute, și bun venit unui mecanism mult mai complicat – și mai scump.
Cum funcționează?
- Camioane peste 3,5 tone: vor plăti TollRo, calculată după distanța parcursă, cât timp stau pe traseu și clasa de poluare.
- Autoturisme: rămâne rovinieta, dar prețul nu mai e fix, ci depinde de durata de utilizare, distanță și nivel de emisii.
Și partea interesantă: vehiculul va fi monitorizat permanent. Ori ai dispozitiv pe bord conectat la satelit, ori aplicație pe telefon, ori completezi manual un tichet electronic. Practic, statul va ști exact unde mergi, cât timp stai și pe ce drumuri circuli. Nu mai e doar o taxă, e și un sistem de supraveghere în timp real.
Costuri pentru șoferi
- Din 1 septembrie, rovinieta sare de la 28 la 50 de euro – și asta e doar prima fază, cu șanse mari să urmeze alte creșteri.
- Amenzile pentru lipsa rovinietei se dublează.
- Transportatorii de marfă plătesc la kilometru, ceea ce înseamnă costuri greu de anticipat.
Implementarea sistemului costă aproape 282 milioane de lei, bani din PNRR. Oficial, e pentru modernizare și „verde european”. Neoficial, câteva firme vor ieși foarte câștigate din această afacere, în timp ce șoferii vor suporta nota de plată.
Totul e pus sub umbrela „principiului poluatorul plătește” și a alinierii la UE. Însă pentru oamenii obișnuiți, mesajul e clar: plătești mai mult, ești urmărit non-stop și statul cheltuie sume uriașe pentru un sistem care va îmbogățească pe unii.
Vasile Petrovan















