Vremea exactă în Maramureș, luni, 4 decembrie - 7 ore în urmă
Programul Pârtiei Roata Cavnic în zilele viitoare - 11 ore în urmă
Maramureșeanul Andrei Perșe, jandarmul care a escaladat marile vârfuri, din județ și țara noastră; Recordul său personal, cucerirea Muntelui Ararat - 11 ore în urmă
Colaborare Paula Seling și Surorile Oșoianu: Artista a lansat de curând o melodie impresionantă; Textiera Larisa Lazăr este tot maramureșeancă - 11 ore în urmă
Ziua Națională a României, cu momente artistice la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” Baia Mare - 12 ore în urmă
Nu contează cât dăruiești, ci cât de multă dragoste pui în ceea ce dăruiești! - 14 ore în urmă
Reacția selecționerului la grupele Europeanului de Fotbal - 15 ore în urmă
Simpozion despre Sfântul Ioan Damaschin - 16 ore în urmă
O altfel de istorie a oraşului Baia Mare. Clădiri și edificii cu poveste (XV), de dr. Viorel Rusu și Lucia Pop: Parcul Municipal - 16 ore în urmă
Atenționare hidrologică în vigoare pe râurile maramureșene - 16 ore în urmă
Dr. Tiberiu Alexa: Artiști și Toposuri. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (VII)
ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (VII)
5. ÎNVĂȚĂMÂNTUL ARTISTIC: – 2. Sezoanele băimărele ale «Școlii private de pictură Simon Hollósy» de la München: 1896-1901
Ilustrația 1: Baia Mare, «ATELIERUL ȘCOLII HOLLÓSY» – Studiu după model viu, fotograf necunoscut, carte poștală de epocă, anii deceniului 1910, prelucrare digitalizată, colecție privată, Baia Mare
Prin consecinţele pe termen mediu şi lung antrenate de experimentul acestor şase colonii, Simon Hollósy a dobândit statutul de fondator al Centrului Artistic Baia Mare. Activităţile pedagogice, artistice şi organizatorice pe care le-a întreprins sistematic în timpul coloniilor (fiecare desfăşurată pe parcursul a câte 5-6 luni, între mai – septembrie/octombrie), au însumat modelele principalelor forme organizatorice care, prin permanentizare, aveau să configureze structurile instituţionale ale Centrului Artistic Baia Mare. Aceste activităţi au iniţiat modéle ce acoperă, practic, toate segmentele majore specifice unui centru autonom:
învăţământul artistic – Şcoala particulară de pictură Simon Hollósy a devenit, neîndoielnic, modelul inspirator al tuturor instituţiilor educaţionale de tip privat înfiinţate la Baia Mare până în 1949: Şcoala Liberă de Pictură (1902), Şcoala de Arte Frumoase (1927; 1940), Şcoala Liberă de Arte Frumoase (1935; 1945):
- relaţiile cu administraţia locală şi centrală – succesul lui Hollósy în obţinerea sprijinului financiar al Primăriei locale, respectiv în procurarea de la Budapesta a subvenţiilor guvernamentale anuale, au trasat direcţiile unei politici manageriale care, în liniile sale esenţiale, rămâne validă până astăzi, în ciuda unor momente de declin al sprijinului acestor autorităţi);
- promovarea publică a producţiei de artă contemporană – cele trei expoziţii băimărene organizate de studenţii-colonişti în 1897, 1899 şi 1900 au fixat modelul unei politici sistematice de promovare expoziţională care, dincolo de numeroasele manifestări individuale şi de grup, s-a concretizat, începând din 1920, prin seria expoziţiilor anuale oficiale ale artiştilor băimăreni ce continuă să fie organizate până în prezent);
- dialogul continuu al Băii Mari cu mediile artistice naţionale şi internaţionale prin intermediul coloniilor temporare – cele şase colonii ale Şcolii Hollósy au consacrat modelul activităţilor artistice temporare care, recrutând în egală măsură studenţi şi artişti, au funcţionat – neîntrerupt până în 1940, sporadic până în anii deceniului 1970, fiind apoi reluate din 1980 sub forma taberelor şi simpozioanelor artistice de vară, iar din 1993 sub matricea actualizată a Taberei Internaţionale de Pictură (inițiată și coordonată de artistul sculptor Traian Moldoan) prin care s-a reiterat efectiv proiectul hollóşian în însăşi dimensiunea esenţială a acestuia – dialogul cultural transnaţional; colonizarea permanentă şi, astfel, transformarea Băii Mari într-un mediu artistic stabil şi individualizat prin construirea unui complex de ateliere de creaţie.
După 1901, continuatorii săi băimăreni ai operei fundațională înfăptuită de Simon Hollósy și-au câștigat au meritul de a fi dezvoltat structurile instituţionale cristalizate anterior, extinzându-le apoi și în domeniile tezaurizării publice (Muzeul băimărean, în 1904), respectiv al asociaționismului profesional (Societatea Pictorilor Băimăreni, în 1911).
Sensul acestor modéle fundaţionale hollóşiene a fost apoi reiterat şi îmbogăţit ciclic, de fiecare dată când s-a pus problema reorganizării sau adecvării structurilor funcţionale ale Centrului Artistic Baia Mare la cerinţele unor realităţi istorice aflate în schimbări repetate.
Personalități artistice marcante formate – la Baia Mare și la München – prin intermediul programelor
Școlii particulare Simon Hollósy în timpul colonizărilor sale băimărene:
- Austria: Leopold Braun (1868-1943), Richard Gerstl (1883-1908), Josef Engelhart (1864-1941), Julius Jonas Klaber (1872-1939), Leonard Kober (1876-1931), Ernestin Lohwag Szablyané (1878-1940) ), Ada Löwith Gross (1877-1950), Emil Pottner (1972-1942), Arthur Ludwig Ratzka (1869-1938?), Viktor Karl Scharff (1872-1943 ?), Hugo Schubert (1874-1913), Ludwig Wieden (1869-1947), Margarete Veit Wieden (1879-1959);
- Basarabia: Moisseyi (Moshe) Kogan (1879-1943);
- Cehia: Marie Provazkova Lanow (1880-1951), Emil Uhl (1864-1945);
- Elveția: Max Alfred Buri (1868-1915), Hans Emmenegger (1866-1940), Carl Friedrich Felber (1880-1932);
- Germania: Albert Aichinger (1866-1944?), Alfred Grätzer (1875-1911), Betty Heldrich (1869-1958), Adolf Helmberg (1885-1967), Gustav Jagerspacher (1974-1929), Konrad von Kardorff (1877-1945),
- Georg Kemper (1880-1948), Alexander Liebmann (1871-1938), Franz Multerer (1864-1920), Jakob Nussbaum (1873-1936), Walter Queck (1871-1906), Ludwig von Senger (1873-1937);
- India: Charles Cohn (Fowler);
(va urma)
Dr. Tiberiu ALEXA
Citește și