Share
De vorbă cu Ștefan Selek, mesagerul evenimentelor culturale

De vorbă cu Ștefan Selek, mesagerul evenimentelor culturale

Ștefan Selek, PR-ul Bibliotecii Județene „Petre Dulfu,” Baia Mare face parte din peisajul instituției de peste 20 de ani. Mai întâi a fost înconjurat de cărți, ca bibliotecar, iar astăzi îl găsim și în lumea online-ului. De un deceniu, Ștefan este liantul între bibliotecă și lumea din afară, deschizând larg ferestrele spre comunicare. Prin cuvinte atent alese, diseminează frumosul evenimentelor instituției, către comunitate.

DIRECT MM

Vă semnați cu titulatura de bibliotecar. Combinați ambele profesii? Aveți timpul necesar pentru a jongla atât cu, cărțile cât și cu PR-ul?

ȘTEFAN SELEK

Sunt bibliotecar din anul 2002, perioadă în care am activat în mai multe departamente ale
instituției. Între 2009-2013 am fost coordonatorul proiectului Biblionet în Maramureș, ocazie
cu care am intrat în contact cu colegii bibliotecari din județ, iar din 2014 am preluat sarcina de
PR, relație cu presa și organizare de evenimente. Îmi fac și atribuțiile de bibliotecar: sunt
gestionarul fondului de cărți și albume de artă din cadrul Salonului Artelor al Bibliotecii
Județene „Petre Dulfu”, care se pot consulta în regim de sală de lectură. Conduc utilizatorii în
vizite ghidate prin bibliotecă pentru a-i familiariza pe aceștia cu serviciile oferite. De regulă,
colaborez cu articole la revista de specialitate a instituției, „Bibliotheca septentrionalis”, la
rubrica „Agenda culturală”. De asemenea, particip la conferințele naționale ale bibliotecarilor
sau la mobilități internaționale în cadrul proiectelor Erasmus+ la care sunt invitat.
În schimb, în rolul de PR mă regăsesc în mare parte a timpului petrecut la birou.
Comunicarea eficientă cu colegii și cu mediul exterior sunt foarte importante. Colaborez cu
toate departamentele și filialele bibliotecii, atât pentru organizarea de evenimente, cât și
pentru monitorizarea și raportarea lor la ordonatorul nostru de credite, Consiliul Județean
Maramureș.

DIRECT MM

Cum decurge o zi de lucru pentru Ștefan Selek?

ȘTEFAN SELEK

Săptămâna de lucru începe cu ședința operativă de luni dimineața, la care participă
conducerea instituției și șefii de servicii, întâlnire în care se analizează activitatea săptămânii
anterioare și se discută programul săptămânii în curs, se realizează un plan pentru
asigurarea logisticii necesare desfășurării evenimentelor, persoanele implicate și
responsabile, sau alte eventuale puncte de interes pentru instituție.
Personal, îmi încep ziua citind presa și verificând poșta electronică, pentru a răspunde
întrebărilor adresate prin email, sau pentru a urmări ce articole au apărut în presa locală
despre evenimente organizate la bibliotecă. Apoi, redactez agenda evenimentelor culturale
ținând cont de solicitările venite și de registrul în care fac, din timp, planificarea acestora.

DIRECT MM

Majoritatea oamenilor și-au creat o imagine greșită, a ceea ce înseamnă o bibliotecă. Să împrumute cărți și apoi să le restituie. Biblioteca băimăreană ce oferă celor care-i calcă pragul?

ȘTEFAN SELEK

Biblioteca organizează și găzduiește o paletă întreagă de evenimente: de la cursuri de
învățare a limbilor străine, precum engleză, germană, maghiară sau japoneză, la cursuri de
pregătire pentru elevi la diferite discipline în vederea susținerii examenelor naționale, la
cercuri și cluburi tematice (pictură, filatelie, șah), la manifestări culturale precum: lansări de
carte, vernisaje ale expozițiilor de artă plastică, fotografie, simpozioane sau conferințe pe
diverse teme.

DIRECT MM

Care sunt lucrurile importante ce trebuie respectate în calitate de PR cultural?

ȘTEFAN SELEK

Ca PR cultural, există câteva aspecte importante care trebuie respectate pentru a fi eficient și
pentru a obține rezultate pozitive. Acestea includ: cunoașterea profundă a fenomenului
cultural, comunicare eficientă, creativitate sau gestionarea crizelor. Apoi, construirea și menținerea relațiilor solide cu diversele părți interesate din sfera culturală, precum artiști,
scriitori, instituțiile culturale și media, sunt fundamentale pentru succesul în PR cultural.

DIRECT MM

E apreciat PR-ul la adevărata lui valoare?

Există mai multe motive pentru care PR-ul ar trebui să fie apreciat la adevărata lui valoare:
creșterea vizibilității instituției, de exemplu, prin intermediul strategiilor de comunicare și
promovare, PR-ul poate ajuta la consolidarea reputației și la crearea unei imagini pozitive în
ochii publicului. Apoi, PR-ul facilitează comunicarea și relațiile cu stakeholderii, toate părțile
interesate inclusiv utilizatorii, colaboratorii, mass-media și comunitatea. Construirea și
menținerea unor relații solide sunt esențiale pentru succesul pe termen lung al unei
organizații.
În ce mă privește, am o bună relație cu instituțiile de presă, comunic agenda evenimentelor
bibliotecii, iar jurnaliștii răspund, de multe ori, invitațiilor de a participa la ele, în funcție de
programul lor.

DIRECT MM

În ultimii ani, PR-ul s-a schimbat în bine sau rău?

ȘTEFAN SELEK

Dezvoltarea tehnologică a oferit PR-ului noi instrumente și platforme pentru a comunica și a
interacționa cu publicul țintă. De exemplu, social media și platformele digitale au facilitat o
comunicare mai rapidă și mai eficientă, iar datele și analizele digitale au permis PR-ului să
măsoare și să evalueze impactul campaniilor cu mai multă acuratețe. Apoi PR-ul s-a
îndreptat către storytelling și construirea de narative autentice pentru a angaja publicul într-
un mod mai profund și mai convingător. Această abordare poate contribui la creșterea
încrederii și a loialității față de organizație și oferta ei de servicii. Există și riscul de
supraexpunere și obosire informațională: odată cu creșterea volumului de informații
disponibile și a fluxului constant de conținut pe diverse canale media, există riscul ca publicul
să fie supraexpus și să se simtă copleșit de cantitatea de informații. Acest lucru poate face
mai dificilă atenția și angajarea publicului față de mesajele de PR.

DIRECT MM

Vi s-a întâmplat să greșiți un text?

ȘTEFAN SELEK

În cazul în care apar modificări în agenda săptămânii sau dacă îmi scapă vreo greșeală în
text, de regulă, trimit presei un email de actualizare a informației. S-a mai întâmplat ca un
eveniment să fie amânat sau anulat, din diferite motive independente de instituție și atunci se
pot crea situații confuze, dar cu ajutorul colegilor de la Biroul înscriere cititori și acestea pot fi
rezolvate.

DIRECT MM

Aduce satisfacții lumea PR-ului?

ȘTEFAN SELEK

Da, e plăcut să vezi că oamenii sunt interesați de oferta culturală a bibliotecii și participă la
evenimente. Comunicarea cu oamenii îți dă satisfacția că ești relevant pentru comunitate.
În concluzie, PR-ul a evoluat în ultimii ani cu ajutorul tehnologiei și a schimbărilor culturale,
aducând atât beneficii, cât și provocări noi. Este important ca profesioniștii din domeniu să fie
conștienți de aceste schimbări și să-și adapteze strategiile și practicile pentru a răspunde
eficient nevoilor și așteptărilor publicului. Compartimentul Relații publice – Studio video, din care fac parte, are sarcina de a înregistra evenimentele pe suport video și fotografic, realizând astfel arhiva evenimentelor culturale, ce poate fi accesată la cerere, de către cei interesați. De asemenea, PR-ul are rolul de a crea conținut digital pe platformele de social media (text și fotografii) referitor la principalele evenimente care au loc în cadrul bibliotecii sau la cele care se desfășoară extra-muros și la care participă reprezentanți ai instituției.

 

Ștefan Selek va continua să fie naratorul frumoasei povești a bibliotecii băimărene. Nu va avea nevoie de magie pentru a reuși să ofere pe mai departe, o transparență între lumea fascinantă din interiorul instituției și cea exterioară.

Lăcrimioara ZOTA


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu