5 decembrie – Sorin Grindeanu, președintele PSD - 3 minute în urmă
Prognoza meteo Maramureș – 5 decembrie 2025 - 60 minute în urmă
Moșul a primit o mână de ajutor de la polițiștii maramureșeni - 12 ore în urmă
Vine Laura Codruţa Kövesi acasă? Europa îi alege succesorul - 13 ore în urmă
CS Minaur caută prima victorie după două înfrângeri consecutive și după ce a pierdut locul 1 - 13 ore în urmă
Tânăr prins la volan deși avea permisul reținut - 15 ore în urmă
CS Minaur are cinci jucători în lotul lărgit al României pentru EURO 2026 - 16 ore în urmă
Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități a fost marcată la centrul de zi al Asociației Esperando Baia Mare - 17 ore în urmă
Cursuri gratuite de competențe digitale la Tăuții Măgherăuș - 17 ore în urmă
Sportivele de la Clubul Red&Black Dance, pe podium în cadrul Dominarum Dance Competition - 17 ore în urmă
Forumul MERITO Maramureș #7: Peste 225 de profesori, elevi și studenți participă la ateliere gratuite de învățare colaborativă, pe 4 octombrie, la Baia Mare
Pe 4 octombrie, în marja Zilei Mondiale a Profesorului, peste 225 de profesori, directori, studenţi şi elevi de profil pedagogic, din regiunea Maramureş şi din ţară, sunt invitaţi să participe gratuit la a şaptea ediţie a Forumului MERITO Maramureş, cu tema „Clase care cresc împreună: relații, colaborare și învățare”, cu ateliere experienţiale gratuite de învăţare colaborativă, facilitate voluntar de 35 de profesori şi specialişti din comunitatea MERITO. Evenimentul se va desfăşura fizic, pentru prima oară la Colegiul de Arte din Baia Mare.
Organizatorii propun activități interactive, în care vor prezenta şi explora abordări şi practici validate privind managementul proactiv şi gestionarea relațiilor în sala de clasă, teorii din domeniul educațional, idei, cărți și alte resurse de inspiraţie, pornind de la următoarele repere:
- Cum pot să anticipez și să previn situațiile de conflict printr-o gestionare proactivă a relațiilor elev–elev și profesor–elev?
- Care sunt pașii esențiali în dezvoltarea unui climat de respect, încredere și colaborare în sala de clasă?
- Ce rol au empatia, ascultarea activă și comunicarea nonviolentă în menținerea unor relații sănătoase?
- Cum pot valorifica diversitatea și diferențele dintre elevi pentru a stimula coeziunea grupului?
- Ce instrumente și metode practice pot sprijini profesorul în construirea unor relații funcționale și echilibrate cu elevii?
Exemple de abordări inter- și transdisciplinare care să susțină învățarea prin colaborare, responsabilizare și implicare activă a elevilor.
Ce vor explora şi deprinde profesorii participanţi:
- Cum să creeze primele experiențe comune care dau identitate clasei;
- Cum să folosească resurse creative pentru relații și colaborare;
- Cum să pornească o clasă pe drumul de a deveni comunitate de învățare.
Forumul deschide „sezonul” 8 de intervenţii MERITO de învăţare colaborativă, iniţiate din Maramureş, cu tema generală „De la relații la învățare: cum gestionăm proactiv dinamica clasei”, având obiectivul de a sprijini profesorii să gestioneze proactiv dinamica clasei prin construirea de relații sănătoase, colaborare și practici sustenabile, care transformă clasa într-o comunitate de învățare, desfăşurat pe întreg parcursul anului şcolar 2025-2026.
Intenţionează, de asemenea, ca acest Forum să fie un spaţiu de întâlnire, creaţie şi învăţare împreună cu profesorii participanţi, pasionaţi de subiect, ce doresc să înveţe colaborativ continuu, cu efecte pe termen lung.
Participarea la Forum este gratuită şi deschisă profesorilor, directorilor, studenţilor şi elevilor de profil pedagogic, din regiune şi din toată țara, în limita celor ~225 de locuri disponibile, în ordinea înscrierilor, cu participare fizică în Baia Mare, cu detalii complete pe evenimentul dedicat şi înscrieri pe: https://www.proiectulmerito.ro/forumul-merito-maramures-7-clase-care-cresc-impreuna-relatii-colaborare-si-invatare/
Programul Forumului (poate suferi modificări de detalii):
Sâmbătă, 4 octombrie (Colegiul de Arte Baia Mare):
8:30-9:00: Sosirea, primirea şi înregistrarea participanţilor, socializare şi networking pentru Educaţie de calitate
9:00-9:30: Deschiderea Forumului MERITO Maramureș #7 şi prezentarea contextului educaţional, cu:
Profesorii din comunitatea locală MERITO, organizatori ai Forumului;
Reprezentanţi ai partenerilor Forumului;
9:30-10:30: Sesiune plenară de introducere şi fundamentare ştiinţifică a temei şi conceptelor Forumului, cu:
Comunități de învățare și practică ale profesorilor – Măriuca Talpeş, co-fondatoare Softwin & Bitdefender, manager Intuitext, iniţiatoarea şi liderul proiectului MERITO (în curs de confirmare);
Fundamente ale managementului proactiv: gestionarea relaţiilor la clasă – dr. Tița Angheluță, profesoară MERITO pentru învățământ primar şi de Ştiinţe economice, în București.
~11:00-13:30: Sesiunea I de ateliere de învăţare colaborativă, de la profesori pentru profesori, directori, studenţi şi elevi, în paralel (fiecare atelier se desfăşoară în două părţi, dimineaţa şi după-amiaza, pentru aceeaşi grupă de ~25 de participanţi, la Colegiul de Arte din Baia Mare):
Cum să ne ținem copiii aproape? – crearea unui mediu de dezvoltare socială I – Adina Jurcă, Adriana Popiţan și Vasilica Găzdac, profesoare pentru educaţie timpurie în Miercurea Ciuc, Bistriţa, respectiv Salva (BN) (pentru profesori pentru educaţie timpurie)
Descriere atelier: Cum amenajăm mediul pentru a ajuta copilul să învețe conștient, prin propria experiență, să devină independent, responsabil și empatic? Cum mă pregătesc eu, ca educator, să sprijin copiii? Vom descoperi împreună modalități și jocuri de însușire a normelor de conviețuire și comportament dezirabil. Vă propunem jocuri prin care copiii vor conștientiza ce este liniștea interioară și exterioară.
Practici simple, sustenabile, care să consolideze relația Profesor-Elev I – Coziana Zaharia, Gabriela Iancic şi Marian Cîrlig, profesori pentru învăţământ primar, în București, Arad, respectiv Radovanu şi Curcani (CL) (pentru profesori pentru învăţământ primar)! Necesită dispozitiv electronic propriu (laptop / tabletă)!
Descriere atelier: Ideea centrală a atelierului este menținerea unor relații proactive, de influență reciprocă, în sala de clasă. Mai întâi starea, apoi învățarea. A fi alături nu e o tehnică, e o stare de spirit, o atitudine de empatie față de nevoile copilului. O relație vie profesor-elev duce în final la îmbunătățirea gradului de implicare a elevului în viața școlară, educativă, socială.
Relații care cresc învățarea – emoții, proiecte și literație în dinamica clasei I – Liliana Mursa, Mihaela Negru și Angela Berindeie, profesoare pentru învăţământ primar în Abrud, Roşia Montană respectiv Zlatna (AB) (pentru profesori pentru învăţământ primar)
Descriere atelier: Atelierul este dedicat profesorilor care își doresc să transforme sala de clasă într-un spațiu de învățare activă și cu sens, explorând modalități prin care profesorii pot crea contexte educaționale în care elevii să se simtă în siguranță, valorizați și motivați, înțelegând cum emoțiile modelează climatul clasei, experimentând strategii de construire a relațiilor de încredere și colaborare, învățând cum să folosim literația ca punte între conținuturi, elevi și propria lor dezvoltare personală.
Între Mangiafuoco și Gepetto. Managementul relației cu elevii I – Liliana Chivulescu, Mirela Spiţă și Carmen Andriescu, profesoare pentru învăţământ primar în Pucioasa (DB), Bacău, respectiv Piatra Neamț (pentru profesori pentru învăţământ primar)
Descriere atelier: Prin învățare experiențială, participanții se familiarizează cu instrumente specifice managementului proactiv și reactiv.
Legături care inspiră: de la relații la învățare împreună I – Anca Enache-Coatu (Limba şi literatura română, gimnaziu şi liceu; Puiești (VS)), Aurelia Curelaru (Limba franceză, gimnaziu; Vaslui) și Cornelia Niga (Istorie, gimnaziu; Frumosu (SV))(pentru profesori de învăţământ gimnazial şi liceal, de Limbă și comunicare, Om şi societate şi conexe)
Descriere atelier: Învățarea profundă începe cu relații autentice. Atunci când elevii se simt conectați și susținuți de profesori, clasa devine un spațiu sigur pentru curiozitate, explorare și creativitate. Atelierul nostru, dedicat profesorilor de discipline umaniste, oferă un cadru interactiv pentru a descoperi metode prin care să susținem motivația și colaborarea. Vom experimenta tehnici de lucru în echipă și activități ce susțin coeziunea și transformă sala de clasă într-o comunitate vie de învățare.
Cum construim relații în clasă, în orele de matematică și științe I – Antoneta Împușcatu (Științe şi director, gimnaziu și liceu; I.C.Brătianu (TL)), Liliana Olăraşu și Cătălina Dogaru (Matematică, gimnaziu; Iași) (pentru profesori de învăţământ gimnazial şi liceal, de Matematică şi ştiinţe şi conexe).
Descriere atelier: În acest atelier vom descoperi cum putem folosi relațiile pozitive pentru a crea un climat de siguranță. Vom explora împreună: importanța teoretică a relațiilor profesor–elev și elev–elev; exemple practice de activități bazate pe experimente științifice care stimulează cooperarea; modalități de a transforma problemele de matematică în ocazii de dialog și gândire partajată; utilizarea aplicațiilor digitale pentru a face vizibile vocile tuturor elevilor și pentru a crește implicarea.
Emoțiile în sala de clasă – de la trăire la relație și învățare I – Daniela Marinescu (Psihologie şi director, liceu; Bârlad) și Oana Dima (Limba franceză, gimnaziu şi liceu, în Mărășești (VN)) (pentru profesori de învăţământ gimnazial și liceal).
Descriere atelier: Cum influențează emoțiile procesul de învățare și relațiile din clasă? Atelierul propune explorarea rolului emoțiilor în procesul de învățare și în relațiile care se stabilesc în clasa de elevi. Prin exerciții practice și reflecție, participanții vor descoperi tehnici eficiente de gestionare și de valorificare a emoțiilor, astfel încât să creeze în clasă un climat bazat pe siguranță, încredere și colaborare. Fiecare profesor va pleca cu o „trusă de instrumente” ușor de aplicat.
Emoțiile în sala de clasă – de la trăire la relație și învățare I – Daniela Marinescu (Psihologie şi director, liceu; Bârlad) și Oana Dima (Limba franceză, gimnaziu şi liceu, în Mărășești (VN)) (pentru profesori de învăţământ gimnazial și liceal)
Descriere atelier: Atelierul explorează provocările și oportunitățile întâlnite de profesorii care lucrează cu grupuri de elevi diversificate, inclusiv cu elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Ne dorim să oferim profesorilor instrumente pentru a se privi cu compasiune, a-și înțelege propriile nevoi, a construi relații pozitive și benefice cu elevii și a dezvolta coeziunea grupului.
De la joc la învățare: metode de improvizație pentru clase care cresc I – Anca Botoroagă şi Radu Botoroagă, profesori de Limba engleză, respectiv Limba și literatura română, şi directori, de gimnaziu, în Gura Râului (SB), și Ştefan Huluba (actor şi trainer de improvizaţie; Bacău/ Bucureşti) (pentru profesori de toate nivelurile de învățământ).
Descriere atelier: Cum putem construi o clasă în care relațiile sănătoase, colaborarea și învățarea merg mână în mână? În acest atelier vom explora metode de teatru de improvizație care pot fi adaptate la clasă pentru a dezvolta ascultarea activă, încrederea și bucuria de a învăța împreună. Prin jocuri și exerciții practice, profesorii vor experimenta direct cum „regula de aur” a improvizației – „Da și…” – poate deveni o strategie valoroasă pentru construirea unor clase care cresc împreună.
Robo fun – Ioana Baboș (învăţământ primar; Zalău), Ancuţa Dîrle (învăţământ preşcolar şi primar şi lucrător de tineret; Baia Mare) şi Felicia Baboș (elevă de profil pedagogic; Zalău) (pentru elevi de învăţământ primar)
Descriere atelier: Elevii vor descoperi lumea fascinantă a roboților prin gamificare.
Arta brățărilor tradiționale – exercițiu de răbdare și colaborare – Rodica Sabadîș, meșter popular ArtizanaMM (pentru elevi de învăţământ gimnazial)
Descriere atelier: Participanții vor descoperi tehnici tradiționale de confecționare a brățărilor cu ajutorul mărgelelor. Activitatea pune accent pe îndemânare, răbdare și spirit de echipă, oferind o experiență creativă.
Tehnici de public speaking și improvizație teatrală – Antoaneta Luchian (Educație muzicală, de gimnaziu și liceu, şi instructor de dezbateri; Iași) şi Ştefan Huluba (actor şi trainer de improvizaţie; Bacău/Bucureşti) (pentru elevi de învăţământ liceal)
13:30-14:30: Pauză de prânz (nu asigurăm masa de prânz!)
14:30-17:00: Sesiunea a II-a a acelorași ateliere de învăţare colaborativă, de la profesori pentru profesori, directori, studenţi şi elevi, în paralel (fiecare atelier se desfăşoară în două părţi, dimineaţa şi după-amiaza, pentru aceeaşi grupă de ~25 de participanţi);
17:15-18:30: Sesiune plenară şi închiderea Forumului MERITO Maramureș #7 (Colegiul de Arte din Baia Mare):
Concluzii, feedback, paşi următori şi moment artistic – închiderea Forumului şi înmânarea certificatelor de participare.
Al șaptelea Forum MERITO Maramureș este co-organizat voluntar de profesorii din comunitatea MERITO locală:
Tatiana Cauni, profesoară MERITO 2019 de Limba şi literatura română, în cadrul Liceului Teoretic „Emil Racoviță” din Baia Mare;
Ioana Hochia, profesoară MERITO 2024 pentru învățământ primar, în cadrul Colegiului de Arte din Baia Mare, cu implicarea echipei instituţiei;
Marișca Morari, profesoară MERITO 2021 pentru educație timpurie și director adjunct la Școala Gimnazială Nr. 18 Baia Mare, structura Grădinița cu P.P. Nr. 28 Baia Mare;
împreună cu colegii din comunitate, facilitatori voluntari de ateliere, menţionaţi mai sus;
cu sprijinul Colegiului de Arte, al Liceului Teoretic „Emil Racoviţă”, al Grădiniţei cu P.P. Nr. 28 (structură a Şcolii Gimnaziale Nr. 18 Baia Mare) şi al filialei Maramureş a Romanian Business Leaders, din Baia Mare;
Parteneri ai Forumului MERITO Maramureș #7: Inspectoratul Școlar Județean Maramureș; Casa Corpului Didactic Maramureș; Asociaţia „Comunicaţi prin Noi”; Harpoon Marketing & Maramureş Business Club; Graiul Maramureşului.
Parteneri strategici pentru transformarea meseriei de profesor în România, în 2025: Bitdefender; NEPI Rockcastle; Dedeman; Crowe România.
Proiectul MERITO este o cauză de transformare a meseriei de profesor, în sensul de a o recredibiliza, prin recunoaşterea dascălilor valoroşi, şi a o profesionaliza, prin dezvoltarea experţilor-practicieni şi propagarea expertizei şi practicilor validate în comunităţi de practică şi învăţare, de cadre didactice – un proiect al Fundaţiei Romanian Business Leaders.








