Share
Exclusiv DirectMM! Cazul Jibou: Familiile tinerelor maramureșene au solicitat în instanță acum achitarea șoferiței! Dosarul este la Curtea de Apel!

Exclusiv DirectMM! Cazul Jibou: Familiile tinerelor maramureșene au solicitat în instanță acum achitarea șoferiței! Dosarul este la Curtea de Apel!

Exclusiv DirectMM! Cazul Jibou: Familiile tinerelor maramureșene au solicitat în instanță acum achitarea șoferiței! Dosarul este la Curtea de Apel!

Ziua de 17 mai 2018 va rămâne una tristă în memoria colectivă a comunității maramureșene. Atunci, patru studente în Baia Mare și-au găsit sfârșitul într-un teribil accident feroviar. Mașina în care se aflau a fost spulberată de tren, la trecerea la nivel cu calea ferată de la Jibou. Și-au pierdut viața Mădălina Pârja și Claudia Șteț (ambele Ocna Șugatag), Sara Pop (Sălsig) și Claudia Bărbos (Ciocotiș). Singura care a supraviețuit a fost Sanda Ungur (Răzoare). Toate aveau vârste cuprinse între 20 și 22 de ani la momentul tragediei.

# Circumstanțele

Ele se întorceau de la festivitatea de premiere de la Cluj, unde Sara a fost declarată șefă de promoție. În ziua fatidică, în jurul orei 18.00, ele au ajuns la trecerea la nivel cu calea ferată de pe şoseaua de centură a Jiboului. În acel moment, s-a produs tragedia. Maşina a fost acroşată de trenul care făcea legătura dintre Baia Mare şi Jibou. Impactul a fost atât de puternic, încât a condus la decesul a patru din cele cinci fete. Fetele de pe bancheta din spate au fost efectiv azvârlite din autoturism, decedând pe loc. Tânăra aflată pe scaunul din dreapta faţă a decedat la scurt timp. Singura care a rămas în viaţă este Sanda din Răzoare, de altfel tânăra care se afla la volan.

# CFR-ul cel imaculat, spre stupoarea cunoscătorilor

Tragedia a generat o stupoare incredibilă în judeţul Maramureş. La Centrul Universitar Nord Baia Mare a fost arborat steagul negru, de doliu. Unitatea de învăţământ s-a transformat într-un altar comemorativ pentru tinerele decedate. Odată ce au finalizat cercetările în cazul accidentului, poliţiştii sălăjeni au trimis dosarul la Parchetul de pe lângă Judecătoria Jibou, cu propunere de trimitere în judecată a şoferiţei Sanda Ungur, pentru ucidere din culpă. Din nefericire, Sanda suferea de amnezie retrogradă şi nu îşi amintea încă, din cauza şocului, ce s-a întâmplat în momentele tragediei. Apoi, tânăra șoferiță a semnat un acord de recunoaștere a vinovăției, prin care accepta încadrarea juridică și pedeapsa de trei ani de închisoare cu suspendare, cu un termen de încercare de patru ani. Însă, acesta a fost contestat de aparținătorii familiilor îndoliate. Ulterior, Curtea de Apel Cluj a dat dreptate apelanților, desființând sentința penală, a respins acordul de recunoaştere a vinovăţiei şi a trimis dosarul procurorului în vederea continuării urmăririi penale. Practic, din cauza încheierii acordului de recunoaștere a vinovăției, nu a mai fost cercetată posibila vinovăție a celor de la CFR. În ziua respectivă s-au efectuat lucrări la instalația de semnalizare de la nivel cu calea ferată, a spus, la acel moment, reprezentanta familiilor îndoliate, Mădălina Dascăl.

# Decizia de acum, adevăratele propuneri

Familia fetelor decedate au atacat decizia magistraților jibouani, astfel că dosarul a ajuns la Curtea de Apel Cluj, care la data de 1 octombrie 2019 a admis apelul, a respins acordul de recunoaștere și a retrimis dosarul procurorului de caz de la Jibou, pedeapsa fiind una prea blândă. Dosarul a ajuns din nou la Judecătoria Jibou, la judecătoarea Gabriela Matyus, care după 23 de termene de judecată, a dat o sentință nouă în acest caz, dar una de achitare, la data de 30 septembrie. Magistraţii jibouani au stabilit că urmărirea penală este completă şi corect efectuată, cauza decesului celor patru victime fiind neatenţia inculpatei datorată oboselii. Potrivit motivării, inculpata parcursese în ziua respectivă peste 320 de kilomentri, iar „după aproximativ 13 ore de când a fost trează şi după o zi foarte agitată, fiind obosită, cu o experienţă limitată în şofat la 22 de ani, inculpata nu a mai fost/putut fi suficient de atentă încât să nu producă această tragedie. „Tip solutie: Achitare. Solutia pe scurt: In baza art. 396 alin. 5 raportat la art. 16 alin. 1 lit. b, teza 2 Cod proc. pen. achită pe inculpata RUS (fostă Ungur) SANDA EMANUELA, având CNP …, cercetată pentru comiterea infractiunii de ucidere din culpa, prevăzută de art. 192 alin. 2, 3 Cod penal. In baza prevederilor art. 397 Cod proc. pen. constată că în cauză nu există constituiri de părti civile. Conform prevederilor art. 275 alin. 3 Cod proc. pen., cheltuielile judiciare rămân în sarcina statului. Încuviinţează onorariul domnului expert Andor Mircea, în valoare totală de 6.250 lei şi în parte onorariul definitiv al domnului expert Paiş Luca, în valoare totală de 10.600 lei. Sarcina plăţii onorariilor revine inculpatei, ţinându-se cont de avansurile de 2.000 lei plătite fiecărui expert. Cu drept de apel în termen de 10 de zile de la comunicare. Pronunţată azi, 30.09.2022, prin punerea solutiei la dispozitia părtilor si a procurorului prin mijlocirea grefei instantei. Document: Hotarâre 247/2022 30.09.2022″, se arată în soluția pe scurt.

Și totuși există supoziția conform căreia acele semnale luminoase și acustice realmente s-au dovedit a fi nefuncționale. Multe voci au declarat asta, dar anchetatorii pare că au închis ochii. Puțini știu, însă, că acum cererea de achitare a Sandei Ungur aparține tocmai familiilor care și-au pierdut copiii.

# Cei care cunosc situația, invitația la adevăr

„Așa cum am susținut încă de la inceputul procesului, familiile victimelor au dorit aflarea adevărului. Chiar daca pentru noi asta a insemnat ani de așteptare, foarte multi martori audiați, expertize care au fost efectuate în cauză, toate cu scopul de a afla daca în ziua accidentului a existat o problema de funcționalitate a sistemului la nivelul trecerii caii ferate. Au existat martori care au declarat faptul că a existat o problema de funcționalitate la acel pasaj, declarații de care instanta de judecata a ținut cont și care au cântărit greu la pronunțarea soluției de achitare. Clienții mei au solicitat achitarea Sandei, tocmai pentru că nu erau convinși de vinovăția ei, iar în condițiile în care există dubii cu privire la vinovăția unui inculpat, instanta de judecata are posibilitatea de a dispune achitarea acestuia. Este vorba despre a da valoare unui principiu conform căruia orice dubiu profita inculpatului. În cauză Parchetul de pe lângă judecătoria Jibou a declarat deja apel împotriva soluției ,urmând că dosarul să fi transmis Curții de apel Cluj în vederea soluționării apelului”, arată în exclusivitate pentru DirectMM.ro Mădălina Dascălu, avocatul familiilor celor trei studente din patru care și-au pierdut viața la Jibou. Acest caz teribil a fost în premieră publicat de subsemnatul. În urma anchetei jurnalistice efectuate la acel moment, au rezultat depoziții conform cărora semnalele acustice și luminoase de la acea cale ferată nu funcționau. Apoi au fost infirmate în instanță, disculpând CFR. Doar că și acum există suspiciuni! Având în vedere că încă există supoziția conform căreia acele semnale acustice și luminoase nu au fost funcționale, toți posibilii martori pot să contacteze avocata Mădălina Dascăl, pe pagina de Facebook a acesteia.

Cătă ȚINEGHE


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu