Este posibil astăzi Umanismul? (foileton 4) - 59 minute în urmă
În Urmeniș se organizează concertul „Noi umblăm și colindăm” - 1 oră în urmă
Suporterii naționalei au votat Golul Anului 2025 - 1 oră în urmă
Mircea Coșea, economist și profesor de renume, a murit la 83 de ani - 2 ore în urmă
Colindători în uniformă - 3 ore în urmă
Maternitatea Spitalului Județean „Dr Constantin Opriș” Baia Mare, acreditată în Categoria III A - 4 ore în urmă
Prognoza meteo Maramureș – 19 decembrie 2025 - 5 ore în urmă
19 decembrie 2013 – La Baia Mare fost inaugurat Atelierul Memorial Gheza Vida - 12 ore în urmă
Două intervenții ale salvamontiștilor maramureșeni în ultimele 24 de ore - 15 ore în urmă
Moș Crăciun, pompierii și dilema de la ISU - 16 ore în urmă
Consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite
În ultima perioadă, consumatorii de energie electrică din România primesc facturi neobișnuite – unele „pe minus”, semnalând că nu mai au sume de plătit sau chiar că furnizorii le datorează bani, informează G4Media. Această situație aparent bizară este rezultatul unor răzgândiri legislative și ajustări administrative care au bulversat atât companiile, cât și clienții.
Totul a pornit în octombrie 2024, când autoritățile din domeniul energiei au introdus Contribuția pentru Contractele pentru Diferență, o taxă modestă, de doar 0,0128 bani/kWh, menită să sprijine producția de energie verde. Deși impactul asupra consumatorilor părea nesemnificativ, furnizorii s-au grăbit să includă această contribuție în facturi. Dar, la doar câteva luni distanță, în decembrie, Parlamentul a decis amânarea acestei taxe până în aprilie 2025, obligând furnizorii să returneze sumele deja percepute pentru perioada octombrie-decembrie 2024.
Astfel, au apărut facturile „pe minus”, care stornează taxele deja încasate, urmate de facturi recalculate fără contribuția respectivă. Deși ajustările financiare sunt simbolice pentru clienți – echivalentul a doi bani la o factură medie –, costurile administrative pentru furnizori sunt considerabile. Emiterea și trimiterea de milioane de facturi corectate au adus cheltuieli de milioane de euro, mai ales că mulți consumatori primesc facturile în format fizic, iar call-centerele sunt acum asaltate de întrebări.
„Tot acest efort pentru doi bani la o factură medie… În schimb, nouă ne revine povara de a tipări, distribui și explica facturi stornate pentru milioane de clienți, iar oamenii ne învinovățesc că nu suntem capabili să emitem documente corecte”, au declarat reprezentanții furnizorilor, subliniind dificultățile create de frecventele schimbări legislative din ultimii ani.
În spatele acestor măsuri se conturează o serie de întrebări: cine suportă cu adevărat costurile acestei „răzgândiri”? Este vorba de o corecție necesară sau doar o risipă birocratică? Și, mai important, nu cumva aceste decizii administrative generează, pe termen lung, costuri suplimentare pentru toți consumatorii?
Vasile Petrovan













