Share
O temă reală: Există administrații locale din țară, care au acționat la timp, înaintea guvernului, și au achiziționat tablete pentru elevi; În Baia Mare și Maramureș se tot bate pasul pe loc

O temă reală: Există administrații locale din țară, care au acționat la timp, înaintea guvernului, și au achiziționat tablete pentru elevi; În Baia Mare și Maramureș se tot bate pasul pe loc

În contextul în care pandemia COVID-19 a mutat învățământul românesc în mediul online, autoritățile sunt obligate să găsească soluții pentru a asigura condițiile necesare activității și în comunitățile defavorizate.

În România, cu precădere în zonele sărace, copiii provenind din familii cu venituri mici, continuarea procesului educațional pare a fi numai o himeră, întrucât elevii respectivi nu dețin dispozitivele necesare pentru a participa la cursurile desfășurate prin intermediul Internetului. Ori, e știut faptul că cea mai importantă investiție pe care o comunitate este necesar să o facă, este cea în educația generației viitoare.

# Exemple de bună practică

În comuna Peștera, județul Constanța, administrația locală condusă de primarul Marius Liviu Petre, a găsit soluția. A luat decizia ca toți elevii și preșcolarii să primească o tabletă nouă și posibilitatea conectării la Internet, a notat rovestea.ro. Pentru a avea bani, autoritățile au decis să anuleze evenimentul „Ziua Comunei”, dar şi cel dedicat copiilor de 1 iunie, iar cu banii (aproximativ 350.000 de lei) a cumpărat 434 de tablete pentru elevi şi profesori. Dispozitivele, dotate cu SIM care oferă conexiunea la internet, au fost distribuite la domiciliile elevilor până luni, 13 aprilie. Tabletele rămân elevilor în baza unui proces verbal în care se specifică faptul că acestea se folosesc în scopuri educaţionale şi sunt la dispoziţia lor atâta timp cât sunt elevi ai Şcolii Gimnaziale din Peştera. Dintre cei 402 elevi şi preşcolari, doar 20% aveau la dispoziţie o tabletă, un laptop sau un telefon inteligent, cu conexiune la internet. De aceea, conducerea Şcolii Gimnaziale a cerut ajutorul administraţiei locale pentru a putea continua în online procesul de învăţământ. Comuna Peștera și-a câștigat renumele de comună care „a ales să investească în viitorul copiilor”.

Firește că astfel de soluții s-au căutat și în alte localități din România, unele aflate în topul populației în România. De pe listă nu putea lipsi municipiul Oradea, lider în absorbția de fonduri europene și exemplu de bună practică la nivel național. Conform radiocluj.ro, administrația orădeană a identificat 388 de elevi care nu au acces la cursurile online, pentru că nu au calculator sau alte dispozitive electronice, şi a achiziţionat deja tabletele. Primarul Ilie Bolojan spune că dispozitivele vor ajunge la copii la începutul lunii mai. El mai spune că, pentru fiecare tabletă, cartela SIM a fost pusă gratuit la dispoziția elevilor, până în august, de un operator de telefonie. Cele 388 de tablete au costat aproximativ 55.000 de euro.

# O inițiativă lăudabilă a fost lansată, totuși, și în CL Baia Mare

La nivelul municipiului Baia Mare, administrația locală s-a dovedit a fi nepregătită pentru a gestiona situația în timp util și foarte pragmatic. Mai exact, în Baia Mare, administrația nu a venit cu variante de soluționare a problemei pentru perioada rămasă din acest an școlar (și chiar pentru perioada de vacanță), așa cum s-a întâmplat în cazul altor administrații. În contextul efectelor generate de pandemia COVID-19 în activitatea de școlarizare, singurul care a adresat o întrebare pe această temă executivului a fost consilierul municipal Marin Brăgaru (PSD).

„S-a efectuat sau se are în vedere a se efectua o analiză legală, bugetară și procedurală asupra costurilor și posibilității distribuirii din partea Municipiului Baia Mare de aparate adecvate (tabletă sau calculator) și conexiune la internet, pentru elevii și studenții fără posibilități materiale, din instituțiile de învățământ din Municipiul Baia Mare?” – a fost întrebarea adresată de Marin Brăgaru. „Consider că o asemenea măsură, de distribuire de aparatură și conexiune la Internet, ar fi benefică în scopul asigurării desfășurării cursurilor online în acest an școlar, raportat la măsura de nereluare a cursurilor anunțată de Președinte și de Guvernul României” – a arătat consilierul local băimărean. DirectMM.ro a publicat această inițiativă, vezi materialul aici. Până la această dată, din informațiile noastre, conducerea executivului băimărean nu a venit cu un răspuns sau o poziție publică referitor la această chestiune importantă.

# Propuneri în CJ Maramureș

Nici la nivelul Consiliului Județean Maramureș nu a fost gândită vreo strategie în acest sens. Consilierii județeni (PNL) au venit cu solicitarea către executiv de alocare a unui milion de lei din fondul de rezervă pentru achiziționarea de tablete, astfel încât toți elevii maramureșeni să poată participa la cursurile online, în condițiile în care, conform cifrelor, peste 6.000 de elevi nu dețin mijloacele tehnice necesare.

Executivul CJ Maramureș a respins propunerea, considerând-o nefazabilă. Reprezentanții Biroului Comunicare din cadrul instituției au explicat faptul că, la costul de 150 de lei tableta, se adaugă costuri legate de conexiunea la Internet, altfel investiția nu s-ar justifica. Cum executivul CJ Maramureș a arătat că, anul acesta, bugetul este cu 30% mai mic și s-au luat bani de la Sport sau Culte, pentru a fi îndreptați către Sănătate, reprezentanții conducerii instituției susțin că nu ar fi bani pentru dispozitive pentru elevi. Ar mai fi varianta alocării bugetare de la guvern. Însă, până atunci mai va mai trece vremea, iar anul școlar se va fi încheiat.

# Un proiect de lege pentru la toamnă

Ar mai fi de spus, însă, că, pentru ca activitatea educațională să se desfășoare corespunzător, dispozitive necesare derulării cursurilor online trebuie să dețină și profesorii și învățătorii. Or, este absolut evident că există și personal din învățământ care nu deține dotările necesare. Recent, a apărut informația conform căreia toate cadrele didactice din România pot fi obligate să își cumpere laptopuri sau tablete pentru activități online, dacă președintele Iohannis promulgă legea care le acordă două salarii minime pe an pentru formare și materiale didactice, potrivit unui comunicat al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ.

Senatul României a adoptat în data de 28 aprilie 2020 un proiect de lege, care prevede, printre altele, faptul că “personalul didactic de predare din învățământul de stat beneficiază anual de două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată, din fonduri alocate de la bugetul de stat, pentru dezvoltare profesională și evoluție în carieră, precum achiziționarea de materiale și auxiliare didactice și curiculare, necesare procesului instructiv-educativ“ – se arată într-un comunicat al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ.

# Cursuri de formare după încheierea anului școlar

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat, zilele trecute, la Digi24, că școala trebuie să fie pregătită pentru un al doilea val al epidemiei de coronavirus, inclusiv pentru posibilitatea ca orele să se desfășoare în continuare doar online, începând din toamnă, în funcție de ce vor recomanda epidemiologii. De aceea, ministerul își propune ca până în septembrie să asigure tablete sau laptopuri pentru elevii care nu au acces la astfel de dispozitive, în timp ce profesorii vor participa la cursuri de formare profesională după încheierea anului școlar.

“Trebuie să fim pregătiți ca în toamnă să desfășurăm un învățământ online, astfel încât să nu ne aflăm în situația în care suntem astăzi”, a spus Monica Anisie. Ministerul Educației se va asigura în acest sens că toți elevii care nu dețin în acest moment un dispozitiv pentru conectarea online vor avea unul până la toamnă, iar cadrele didactice vor fi pregătite pentru a lucra mai ușor cu elevii. „Vom avea cursuri de formare în perioada de după încheierea anului școlar”, a precizat ministrul Educației. Așadar, după încheierea anului școlar…

Este evident că inițiativele la nivel local sunt, de fiecare dată, cele mai eficiente și mai ajustate la timpul real și, astfel încât, pentru elevi, să fie atenuate în cât mai mare măsură, pierderile de pe finalul anului școlar „înghețat” de pandemia COVID-19. Însă, pentru a investi în viitorul nației și pentru a întări solidaritatea din comunitate, este nevoie și de puțină voință și de o ierarhizare corespunzătoare a priorităților, economicește vorbind până la urmă. Pentru că, în aceste vremuri de criză, bine se mai văd ițele financiare ale așa-zișilor “aleși” și care sunt prioritățile mandatelor lor!

DirectMM.ro

Citește și

Consilierul local Marin Brăgaru solicită executivului băimărean măsuri privind achiziționarea și distribuirea de tablete sau calculatoare pentru elevii cu posibilități materiale reduse

1 Comentariu în această postare

  1. In Baia Mare se dau (ajutoare) la cei ce dejs au.. nu-i asa primare?

    Răspunde

Lasă un comentariu