7 decembrie – S-a născut Nicolae Sabău - 35 minute în urmă
Îndrăgitul artist Deți Iuga împlinește azi o frumoasă vârstă - 1 oră în urmă
Prognoza meteo Maramureș – 7 decembrie 2025 - 1 oră în urmă
101 minuni de la Capătul lumii – Băiuț – Maramureș – România - 9 ore în urmă
Ofertă : 100 de zile închis într-un laborator spațial și 23.000 de euro pentru tine - 14 ore în urmă
Scandal în familie la Sighet, cu egalitate în restricții - 14 ore în urmă
Paul Ananie a trecut mai departe în semifinala Vocea României - 15 ore în urmă
Viceprimarul Kristofer Levente Orosz, hirotonit diacon la Sighetu Marmației - 15 ore în urmă
Ajutor de urgență din România pentru energia electrică a Moldovei - 16 ore în urmă
„Iisus, bine ai venit!”: Diana Topan a lansat videoclipul unei colinde deosebite - 16 ore în urmă
De la rovinietă la supraveghere totală
Ministerul Transporturilor a semnat contractul pentru noul sistem electronic de tarifare rutieră. Adio rovinietei clasice, binecunoscute, și bun venit unui mecanism mult mai complicat – și mai scump.
Cum funcționează?
- Camioane peste 3,5 tone: vor plăti TollRo, calculată după distanța parcursă, cât timp stau pe traseu și clasa de poluare.
- Autoturisme: rămâne rovinieta, dar prețul nu mai e fix, ci depinde de durata de utilizare, distanță și nivel de emisii.
Și partea interesantă: vehiculul va fi monitorizat permanent. Ori ai dispozitiv pe bord conectat la satelit, ori aplicație pe telefon, ori completezi manual un tichet electronic. Practic, statul va ști exact unde mergi, cât timp stai și pe ce drumuri circuli. Nu mai e doar o taxă, e și un sistem de supraveghere în timp real.
Costuri pentru șoferi
- Din 1 septembrie, rovinieta sare de la 28 la 50 de euro – și asta e doar prima fază, cu șanse mari să urmeze alte creșteri.
- Amenzile pentru lipsa rovinietei se dublează.
- Transportatorii de marfă plătesc la kilometru, ceea ce înseamnă costuri greu de anticipat.
Implementarea sistemului costă aproape 282 milioane de lei, bani din PNRR. Oficial, e pentru modernizare și „verde european”. Neoficial, câteva firme vor ieși foarte câștigate din această afacere, în timp ce șoferii vor suporta nota de plată.
Totul e pus sub umbrela „principiului poluatorul plătește” și a alinierii la UE. Însă pentru oamenii obișnuiți, mesajul e clar: plătești mai mult, ești urmărit non-stop și statul cheltuie sume uriașe pentru un sistem care va îmbogățească pe unii.
Vasile Petrovan








