Controale pentru combaterea ilegalităților în transportul de mărfuri cu risc fiscal ridicat - 56 minute în urmă
Ziua Națională a României și 145 de ani de relații diplomatice între România și Franța- dublă sărbătoare celebrată la Marsilia - 1 oră în urmă
Zeci de kilograme de articole pirotehnice confiscate de polițiști în Baia Mare - 3 ore în urmă
Copiii Ansamblului „Florile Chioarului” din Săcălășeni, vizitați de Moș Nicolae - 3 ore în urmă
„Întâlnire între prietenii naturii”: Educație ecologică prin joc și culoare la Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza“ din Baia Mare - 3 ore în urmă
Daruri de la Moș Nicolae pentru copiii din Tăuții Măgherăuș - 3 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: Când vina organizează emoția - 4 ore în urmă
Start oficial pentru PROALL, un proiect transfrontalier România–Ucraina pentru intervenții la incendii - 4 ore în urmă
Este posibil astăzi Umanismul? (foileton 2) - 6 ore în urmă
Campania Națională de Colectă de Crăciun: Băimărenii sunt invitați să doneze alimente pentru cei aflați în nevoie - 6 ore în urmă
Dr. Tiberiu Alexa: Artiști și Toposuri. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (I)
ARTIȘI ȘI TOPOSURI. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (I)
- Atelierul Școlii Hollósy

Ilustrația 1 Baia Mare, parcul orașului: Atelierul «Școlii Hollósy» – sesiune de studiu în plein air a Școlii private de pictură Simon Hollósy din München, (fotograf necunoscut) carte poștală de epocă, 1901 (?)
Aici și-au desfășurat activitățile educaționale și de creație în vremea celor șase sezoane băimărene, între 1896-1901, cei aproape 300 de studenți și artiști afiliați cercului münchenez al Școlii priate de pictură Simon Hollósy care au colonizat la Baia Mare, contribuind astfel, substanțial, la întemeierea Coloniei artistice de la Baia Mare și, implicit, la cristalizarea structurilor specifice ale Centrului Artistic Baia Mare:
- «colonizările» temporare și permanente;
- învățământul artistic inițiat prin filosofia pedagogică și metodologia didactică elaborate și aplicate de Simon Hollósy, și întemeiate pe studiul naturii exterioare („natura naturans”) și al naturii lăuntrice caracteristice personajului uman („natura naturata”);
- practica artistică creativă de atelier și, respectiv, în peisajul natural („plein air”);
- expoziționismul și generarea germenilor unei viitoare „piețe de artă” la nivel local (Baia Mare) și regional (Transilvania), început prin cele trei expoziții ale studenților școlii Hollósy organizate în 1897, 1899 și 1900;
- colecționismul privat și public;
- dinamizarea vieții sociale și extinderea identității comunității băimărene în sfera culturii de performață („high culture”);
- boema și promovarea comunității artistice locale la rangul de instrument de producere a prestigiului (local, regional și internațional), prestigiu asociat apoi proceselor și mecanismelor capabile să creeze, de-a lungul timpului – practic până astăzi –, „plusvaloare” economică precum și statut de identitate („brand” comunitar) în beneficiul orașului Baia Mare și al cetățenilor săi.
Cele șase „sezoane băimărene” ale Școlii Hollósy au creat aici un mediu socio-profesional și artistic profund cosmopolit, «paneuropean», prin creatori veniți la Baia Mare din Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Slovacia, Rusia, Transilvania, Serbia, Elveția, Ucraina, România, Cehia, Basarabia, Anglia, India, Lituania, Danemarca.
Atelierele de studiu educațional și de creație individuală. Structură instituțională și edilitară deopotrivă, rețeaua de ateliere de creație instituită în 1896 și dezvoltată apoi până în prezent (fie de utilitate colectivă – pentru susținerea activităților de didactiă artistică ale instituțiilor educaționale băimărene; fie de utilitate individuală – ca studiouri de creație, și la rigoare, ca spații alternative de expunere publică) a reprezentat, și continuă să reprezinte, o autentică coloană vertebrală pentru permanentizarea și consolidarea, de-a lungul timpului, a resursei umane specializate profesional care s-a coagulat în comunitațea de artiști plastici/vizuali băimăreni. Ea constituie de asemenea principala infrastructură materială care a asigurat existența și activitățile neîntrerupte, vreme de aproape un secol și un sfert (cu tot cu succesiunile inerentelor cicluri de creștere/criză) ale Centrului Artistic Baia Mare dimpreună cu exercitarea principalelor funcțiuni ale acestuia: educaționale, de creație individuală, de expunere și introducere în circuit public a producției artistice, de relaționare publică cu mediile local, național și internațional etc. De-a lungul timpului, principalul contributor a fost administrația publică locală (reprezentată de autoritățile orășenești, municipale și – în 1967-1971 – de cele județene). Astfel, problematica edificării, întreținerii, reparațiilor și (îndeosebi) a atribuirii întrebuințării/uzufructului majorității covârșitoare a atelierelor băimărene s-a circumscris (sub o formă sau alta) sferei dreptului public.
În paralel s-a constituit și a activat o rețea secundară – fluctuantă, fragilă dar mereu reînnoită – a atelierelor de creație de drept privat.
Atelierul «Școlii Hollósy». Pasul dintâi s-a făcut în 1896 prin Atelierul «Școlii Hollósy» – un fost „fânar” donat de avocatul local Béla Stoll și transformat pe spesele primăriei băimărene, pentru a corespunde necesităților minimale de studiu indoor ale cursanților învățământului artistic băimărean. Amplasat în parcul orășenesc, pe coasta „dealului Jokai / Carpați”, a funcționat până în 1924 când a fost demontat și relocat temporar în perimetrul complexului «Colonia Pictorilor», în cele din urmă fiind dezafectat. În răstimpul celor aproape patru decenii în care a desevit procesele educaționale desfășurate în sezoanele de vară, cumulativul multianual al beneficiarilor acestui spațiu de studiu și creație artistică depășește cifra de 2000 de elevi, studenți și artiști.
În mai multe împrejurări, acest atelier a fost utilizat și pentru găzduiea unor evenimente expoziționale, precum în iulie 1897 – deci în urmă cu exact 125 de ani –, atunci când studenții Școlii Hollósy au organizat, pentru o zi, cea dintâi expoziție de grup, de artă modernă profesionistă, la Baia Mare !
Dr. Tiberiu ALEXA
Citește și
Dr. Tiberiu Alexa: Aurel Popp – propuneri pentru o punere în context (II)















