Ionel Bogdan și echipa sa alături de antreprenorii și angajații companiilor din Baia Mare: „Îmi asum acest parcurs, să reconstruim din temelii orașul” - 1 oră în urmă
Câinii ghizi ai persoanelor cu dizabilități au acces în toate spațiile publice - 1 oră în urmă
Doi elevi de la „Lucaciu” calificați la etapa națională a Olimpiadei „Cultură și spiritualitate românească” - 1 oră în urmă
CS Minaur a intrat în posesia medaliilor câștigate în această ediție de campionat - 2 ore în urmă
Reîncep cursele aeriene de pe Aeroportul Internațional Maramureș către Antalya - 2 ore în urmă
Școala ”Iorga” obține un loc meritoriu, la grupa gimnaziu, la faza națională a Olimpiadei Sportului Școlar la Handbal Băieți - 2 ore în urmă
”Amintiri de (Min)aur” se lansează în 17 mai - 2 ore în urmă
Trei medalii pentru CS Știința Electro Sistem Baia Mare, în Gorj, la Campionatul Național pe Echipe - 2 ore în urmă
Restricții rutiere în Sighetu Marmației pentru ”Maramureș Car Show” - 2 ore în urmă
Moment poetic „Cuvânt în lume”, la Colegiul „Mihai Eminescu” - 2 ore în urmă
Ultimul zbor: 24 de ani de la tragedia aviatică din cariera ”Sfântul Ioan” din Baia Mare
În urmă cu 24 de ani, pe 22 februarie, avea loc cel mai grav accident aviatic din istoria Maramureșului.În acea zi de iarnă nu a nins, în schimb orașul era sub o pătură de nori. Ceața era fenomenul meteorologic definitoriu și cel care a favorizat cumplitul eveniment. La cariera ”Sfântul Ioan”, situată în nord-vestul municipiului Baia Mare, și-au pierdut viața zece persoane în urma prăbușirii unui avion Antonov. Opt dintre ele se aflau în avionul de calibrare AN 24 YR BMK. Celelalte două victime se aflau la sol, erau muncitori la carieră, iar avionul s-a prăbușit peste ei. Lista victimelor accidentului din 22 februarie 1996 este alcătuită din: Corneliu Șutiu – pilot, Ioan Bibire – copilot, Radu Gheorghe Brâncuş, Gheorghe Florescu, Ioan Stănilă, Bogdan George Sindilar, Marcel Foca, Adinel Octavian Ciobănescu, pasageri ai avionului, respectiv Aurel Radu şi Virgil Cordea, muncitori la carieră.
În 22 februarie 1996, Aurel Radu, de la Autoritatea Aeronautică Civilă și șeful unuia dintre pasageri, Radu Gheorghe Brâncuș, trebuia să vină în Baia Mare, însă niște probleme de sănătate l-au determinat să nu se mai îmbarce. Și totuși, pe lista victimelor s-a aflat numele de Aurel Radu. Era însă unul dintre muncitorii din carieră; ciudată coincidență.
Conform presei vremii, în acea zi, la ora 13.37, pilotul a cerut informații turnului de control de la Aeroportul Baia Mare cu privire la înălțimea plafonului de nori. I s-a răspuns că acesta este la 450 de metri și a urmat o discuție tehnică despre nivelele la care plafonule mai fragmentat. La ora 13.39, turnul de control întreabă pilotul dacă vede pista de aterizare. Răspunsul a fost: ”confirm, vă anunț cu pista”. În următoarele patru minute, cei de la aeroport au încercat, în zadar, să ia legătura cu aeronava. Martorii își amintesc că avionul de calibrare a înconjurat orașul de mai multe ori, după care s-a prăbușit în carieră.
Unele dintre victime și familiile lor erau – și sunt – cunoscute în comunitatea băimăreană. Părinții lui Radu Gheorghe Brâncuș trăiesc și astăzi, la 24 de ani de la dispariția fiului lor, în Baia Mare. Tatăl lui Radu, Aurelian Brâncuș, este cunoscut ca un reputat specialist în domeniul prelucrării și flotării minereurilor în cadrul fostei Flotații Centrale. Fratele mai mic al lui Radu, Călin, absolvent al Facultății de Mine din Petroșani, locuiește, împreună cu familia lui, în Canada. După tragedia de la cariera ”Sfântul Ioan”, viața a mers, inevitabil, mai departe. Fără însă a uita de cei care și-au găsit sfârșitul în tragedia aviatică. (C.Ț.)
Foto: arhivă
1 Comentariu în această postare
Florinel
Imi aduc aminte er-am copil cand intr-o zi sirenele ale 5 masini dacia brec treceau pe langa mine cu viteza fara sa stiu ce sa intamplat dar er-am in zona pe str.viilor ,m-am dus si eu sa vad tragedia ,urcand pe drumul spre cariera cobora o raba cu cadavre invelite cu cearceaf alb.