„Pomul Raiului”, la Filiala Traian a Bibliotecii Județene - 6 ore în urmă
Moștenirea lui Ilie Lazăr a fost cinstită la Giulești cu personalități marcante ale culturii și istoriei - 9 ore în urmă
Restricții de circulație în Baia Mare pentru desfășurarea paradei colindătorilor din cadrul evenimentului „Crăciun în Maramureș” - 9 ore în urmă
CSM Sighet vine cu trei puncte de la Bihorul Beiuș - 10 ore în urmă
16 decembrie 1989 – Începutul Revoluției Române - 10 ore în urmă
Workshop-ul „Comunicarea- de la transmitere la relație. O aplicare în leadership” a avut loc la Facultatea de Litere a Centrului Universitar Nord Baia Mare - 11 ore în urmă
CS Minaur și-a aflat adversara din sferturile Cupei României - 12 ore în urmă
Sunteți invitați la lansarea volumului „Troițele din județul Maramureș- Un tezaur de artă populară uitat” - 12 ore în urmă
Noi cete de colindători au poposit la Catedrala Episcopală din Baia Mare - 12 ore în urmă
Cercetări într-un dosar de zoofilie în Maramureș - 12 ore în urmă
România urcă din nou pe șinele istoriei
După mai bine de 80 de ani de pauză în producția integrală de trenuri, România își anunță revenirea spectaculoasă în peisajul feroviar european. Joi, 19 iunie 2025, Gara de Nord din București nu a mai fost doar un nod de transport aglomerat, ci scena unei premiere industriale: lansarea automotorului „Leon”, primul tren diesel modern fabricat complet în România de la zero.

Evenimentul s-a desfășurat într-un cadru festiv, în Salonul Regal, în prezența reprezentanților industriei, oficialilor guvernamentali și a presei. După ceremonia oficială, trenul a pornit într-o cursă simbolică spre Gara Băneasa – o scurtă călătorie pentru un tren cu o lungă semnificație.

Numele său vine de la Leonte Tismăneanu, unul dintre pionierii ingineriei feroviare românești din secolul trecut, dar și de la ideea de „leu”, simbol de forță și independență. „Leon” este un automotor Diesel Multiple Unit (DMU), construit integral de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grampet Group, un jucător important în logistica feroviară din Europa Centrală și de Est.

Cu o lungime de peste 60 de metri, compus din trei vagoane, trenul oferă 145 de locuri – dintre care 11 la clasa VIP. A fost testat temeinic: peste 30.000 de kilometri parcurși în regim de testare, înainte de a obține certificarea europeană CE, ceea ce îi permite să circule nu doar pe liniile românești, ci și în restul Europei.
Dotările sale sunt la nivelul celor din Vest: scaune ergonomice și fotolii rabatabile, spații dedicate pentru biciclete și bagaje mari, sistem modern de supraveghere video, senzori de fum, interfoane, ecrane audio-video de informare, ferestre panoramice, lumini de citit, prize de 230V și porturi USB la fiecare loc, rame de acces și zone speciale pentru pasagerii cu dizabilități.
Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a numit lansarea lui „Leon” „un moment istoric” pentru industria feroviară românească. În anii ’30, România producea locomotive la Reșița și Malaxa, dar după perioada comunistă și tranziția post-decembristă, această industrie aproape că a dispărut.
Rămâne de văzut dacă această bijuterie tehnologică românească va circula cu adevărat în mod regulat prin gări modernizate sau va fi blocată, ca multe alte idei bune, într-un sistem care încă șchiopătează.
Vasile Petrovan
















