208 șefi de promoție din Maramureș au fost răsplătiți pentru rezultatele deosebite - 10 ore în urmă
Cum să îmbunătățești calitatea sunetului unui instrument muzical second hand? - 10 ore în urmă
Psiholog psihoterapeut Cecilia Ardusătan: „Cu cât devii mai conștient de ceea ce gândești, cu atât este mai ușor să te separi de gândurile tale” - 13 ore în urmă
Vor avea loc zilele spiritualității și culturii la Mănăstirea Rohia; Se împlinesc 60 de ani de la eliberarea din închisoare a marelui Nicolae Steinhardt - 14 ore în urmă
Impresiile artiștilor Taberei de creație de la Ardud, la vizitarea Muzeului Memorial Gheza Vida - 14 ore în urmă
Ne mai despart câteva ore de la deschiderea Jocurilor Olimpice de la Paris - 16 ore în urmă
PS Iustin: „Îi purtăm în suflet pe bătrânii noștri care sunt memoria vie a familiei, a comunității, a neamului. Ei sunt o istorie, o carte deschisă” - 17 ore în urmă
Copiii din Vișeu de Sus au pornit într-o aventură tradițională - 17 ore în urmă
Ateliere pentru elevi și profesori la Școala de vară „Merito” - 17 ore în urmă
Mai multe servicii prestate gratuit de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară - 19 ore în urmă
Dr. Dorel Topan despre András Mikola și Lucrarea „Centrul Vechi”
András Mikola s-a născut la Peleşu Mare (jud. Satu Mare) într-o familie de învăţători. A urmat şcoala primară în satul natal şi gimnaziul la Satu Mare. În 1902, ca recompensă a absolvirii şi trecerii bacalaureatului a frecventat cursurile Şcolii Libere de Pictură de la Baia Mare, timp de o lună. Hotărât să devină profesor de desen, s-a înscris la cursurile Institutului Pedagogic de Arte Plastice de la Budapesta, dar după trei luni a renunţat la acesta. A urmat cursurile Şcolii particulare de pictură de la Budapesta conduse de Szablya – Frischauf Ferenc. Toate vacanţele le-a petrecut la Baia Mare, studiind pictura cu Ferenczy Károly şi Réti István.
Din 1905 până în 1908, ca bursier al comitatului Sătmarului a urmat cursuri de desen la Academia Julien din Paris sub îndrumarea lui Jean Paul Laurens şi la Academia Delécluse sub îndrumarea lui Ernest Laurens. L-a cunoscut la Paris pe Picasso şi pe Matisse. Între 1908 şi 1909 a studiat la Academia de Arte Frumoase din Budapesta, avându-i profesori pe Székely Bertalan şi pe Ferenczy Károly. Din 1908 s-a mutat definitiv la Baia Mare, şi în acelaşi an a debutat cu 12 tablouri la o expoziţie a tinerilor artişti la Budapesta.
A activat ca independent la Baia Mare până la sfârşitul vieţii, numărându-se printre membrii fondatori ai Societăţii Pictorilor Băimăreni în 1911, iar între 1927-1935 şi 1940-1944 a condus Şcoala de Arte Frumoase de la Baia Mare, alături de János Krizsán la început, apoi singur. O scurtă perioadă de timp a fost viceprimar al oraşului 1933-1934.
Din 1944 a fost preşedinte al Asociaţiei Pictorilor din Baia Mare până în 1945. A fost membru al Uniunii Artiştilor Plastici, filiala Baia Mare. În 1946 i s-a decerneat titlul de Artist Emerit. S-a stins din viaţă la Baia Mare în 1970.
Lucrarea Centrul Vechi, aflată în colecţia Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», este datată pe spate 1912. Face parte din creaţia de început a artistului şi ilustrează o dimineaţă însorită din Centrul Vechi al Băii Mari. Putem recunoaşte cu uşurinţă clădirile şi formele de relief emblematice pentru Baia Mare, motivele cele mai des întâlnite în creaţia celor care au pictat aici.
Caracteristice perioadei de început a lui András Mikola, sunt suprafeţele picturale mai puţin vibrate, cu timpul, pictorul, influenţat de tehnica lui Ferenczy Károly, va picta prin alăturarea tuşelor, în manieră care provine din impresionism şi care va fi adoptată şi de către alţi artişti ca János Krizsán sau Antonia Csikos.
András Mikola – Centrul Vechi
Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»
Perspectiva este realizată în mod ingenios prin alternanţa planurilor umbrite cu cele luminate, scena descriind un târg de animale la început de secol 20, având astfel şi valoare documentară. Echilibrată, simetrică, compoziţia degajă linişte. Precizia desenului, cu aplicarea riguroasă a legilor perspectivei, este completată de libertatea execuţiei picturale, personajele din planul median, mai mult caligrafiate decât redate cu exactitate, creând senzaţia de mişcare. La fel, faţă de rigoarea volumetriei clădirilor, aerul mişcă vegetaţia, pictată cu o anume libertate.
Lucrarea cucereşte prin sinceritatea cromatică, prin rigoarea desenului, prin pitorescul subiectului. Un culoar optic ne conduce spre Dealul Crucii, ca la majoritatea peisajelor băimărene, orizontul forţat de relief urcând în jumătatea superioară a tabloului.
Prim planul, ni se înfăţişază în umbră, ne forţează să îl descoperim abia după ce lecturăm spectacolul antropomorf din planul median, frumuseţea cladirilor vechi, limpezimea cerului şi dealul din fundal.
Baia Mare, un loc încărcat de istorie artistică, şi o privire atentă asupra unei privelişti urbane care a inspirat atâtea generaţii de artişti. András Mikola rămâne unul din cei mai reprezentativi artişti băimăreni.
Dr. Dorel TOPAN
Citește și
Dr. Dorel Topan despre Balla József (1910-1991) și lucrarea „Acrobaţi”