Târg de adopții și colectă de hrană în Baia Mare - 10 ore în urmă
Pavel Bartoș vine la Baia Mare cu un film de Crăciun plin de umor și emoție, pentru întreaga familie - 11 ore în urmă
CS Minaur, meci de calificare în sferturile Cupei României - 11 ore în urmă
Nemira, experiment AI: Cum i-ar putea afecta pe elevi noua programă pentru limba și literatura română pentru clasa a IX-a - 13 ore în urmă
România declanșează o schimbare majoră în Europa - 13 ore în urmă
S-a stins din viață generalul în rezervă Radu Theodoru, la vârsta de 101 ani - 14 ore în urmă
Alexi Lalas, fost adversar al „tricolorilor” la World Cup 1994, despre CM 2026: „Ar fi extraordinar să fiți și voi aici” - 14 ore în urmă
„Întâlnire pe nevăzute cu o carte”: o inițiativă deosebită la Târgul Caritabil de Crăciun din Baia Mare - 14 ore în urmă
La Colegiul de Arte din Baia Mare: Copiii au transformat mesajul nonviolenței în artă la Gala „Împreună prindem curaj” - 14 ore în urmă
Activități dedicate prevenirii comportamentelor delincvente în rândul copiilor și tinerilor, la Sighetu Marmației - 15 ore în urmă
De la templul solar inspirat de Sarmizegetusa, până la casele acoperite cu paie și decorațiunile tradiționale ale dacilor
După cum povesteau în primul episod Coralia și Walter Ubelhart, găsirea locului perfect pentru filmările „Calea Lupului – Zamolxe” a fost o adevărată aventură. „Ne-am gândit inițial la Medieșu Aurit, cu rezervația sa arheologică bine păstrată, dar elementele moderne și clădirile recente nu ne-ar fi permis să recreăm atmosfera autentică a dacilor. Când am descoperit terenul viran de la intrarea în Groși, am simțit imediat că acesta este locul ideal”, povestesc ei.

„Odată ce am stabilit locația, am început să ne conturăm ideile pentru templu și sat. La început ne-am gândit la un Templu Solar simplu, dar, pe măsură ce am studiat documentele și am cercetat templele dacice, am decis să construim unul mai amplu. Am păstrat particularitățile cunoscute ale acestor construcții antice și am orientat templul după solstițiul de iarnă, asemenea celui de la Sarmizegetusa. Nu a fost deloc ușor să găsim alinierea perfectă, dar cu răbdare și atenție, am reușit.

Apoi, în jurul templului a început să prindă formă micul sat dacic. Inițial am planificat doar șase case, machete, dar ideile noastre au evoluat. Am construit locuințele din lemn și lut, le-am acoperit cu paie și, pe parcurs, le-am decorat cu textile, vase și obiecte de uz casnic. Am vrut să oferim spectatorilor senzația unui sat viu, cu fum ieșind din vatră, sunetele animalelor și al oamenilor, mirosul pământului și al lemnului, toate elementele unei comunități dacice autentice.

Filmările nu s-au limitat însă la sat. De exemplu, în primele zile am lucrat într-un spațiu subteran din Baia Sprie, oferit de inginerul geolog Sasha Nicolici, într-o fostă dinamitieră transformată într-un muzeu al mineritului. Acolo am construit o masă rotundă uriașă, din polistiren acoperit cu imitație de piatră, pentru a crea atmosfera ritualică și misterioasă necesară scenelor. Era important să simți că ești parte dintr-un ritual antic, iar acest decor ne-a oferit cadrul perfect.
Ne-am dorit ca filmul să fie cât mai autentic, așa că am ales și peisaje naturale spectaculoase, mai puțin cunoscute publicului larg. Am filmat la cascade ascunse din Maramureș, la Peștera Lii din Sălaj și în celebra Grădina Zmeilor. Fiecare cadru a fost ales pentru frumusețea și atmosfera lui. Lumina, aerul, sunetele naturii, toate acestea fac parte din film la fel de mult ca actorii și dialogurile. Scopul nostru a fost să transportăm spectatorul direct în epoca dacică.

Proiectul a atras deja atenția presei și a publicului. Ne-a onorat cu prezența prezentatoarea Christel Ungar-Topescu, care a venit până în satul dacic de la Groși pentru un interviu la TVR, emisiunea în limba germană. Observăm tot mai mult interes pentru ceea ce facem și, alături de întreaga echipă, sperăm să convingem viitorii spectatori de frumusețea acestui lungmetraj istoric. ”

Astfel, pas cu pas, satul dacic a prins viață, templul strălucește în lumina soarelui de toamnă, iar decorurile, recuzita și peisajele naturale devin martorii unei povești ce combină aventură, mister și frumusețea unei epoci legendare.
Pentru Coralia și Walter, fiecare detaliu contează: de la o fărâmă de paie pusă corect pe acoperiș, la alinierea perfectă a templului cu soarele de iarnă, totul contribuie la sentimentul de autenticitate pe care doresc să-l transmită publicului. În episodul următor vom păși alături de echipa de filmare și vom descoperi efortul și pasiunea care transformă ,,Calea Lupului – Zamolxe,, într-o experiență cinematografică autentică.
Vasile Petrovan
Citește și
La doar câțiva pași de Baia Mare, într-un platou cinematografic unic, prind viață legendele dacice















