13 iunie – Klaus Werner Iohannis - 2 minute în urmă
Prognoza meteo pentru Maramureș – 13 iunie 2025 - 9 minute în urmă
O nouă ediție a evenimentului „Cu Iia pe bicicletă” va avea loc în Baia Mare - 10 ore în urmă
Zeci de mașini trase pe dreapta în două ore într-o nouă acțiune tip Blocada - 10 ore în urmă
De la libertate la restricții – un exercițiu de pedagogie cu elevi și deținuți - 12 ore în urmă
România face front comun pentru reconstrucția Ucrainei - 13 ore în urmă
România pornește producția de drone militare la Brașov - 14 ore în urmă
Borşa găzduieşte Snow Maker Days, un eveniment de referință pentru industria zăpezii artificiale - 15 ore în urmă
Unii n-au măsură: conduc și beți, și cu permisul suspendat - 15 ore în urmă
Ethnologica Film Fest Baia Mare – singurul festival de scurtmetraj etnografic din România – și-a desemnat câștigătorii - 17 ore în urmă
11 mai 1968 – Povestea care a pus România pe roți
Pe 11 mai 1968, România a pășit într-o nouă eră industrială. La Mioveni, în județul Argeș, a început construcția primului autoturism românesc, Dacia 1100. Acest moment a marcat nu doar debutul producției autohtone de automobile, ci și începutul unei povești care avea să devină emblematică pentru industria auto din țară.
Dacia 1100 era, de fapt, o asamblare sub licență a modelului francez Renault 8, realizată în sistem CKD (Completely Knocked Down). Toate componentele majore erau importate din Franța și Spania, iar în România se realiza asamblarea finală. Între 1968 și 1971, au fost produse 37.546 de exemplare ale acestui model .
Construcția uzinei Dacia a început în ianuarie 1967 și a fost finalizată în timp record, în mai 1968, cu efortul a peste 2.400 de muncitori . Pe 20 august 1968, în prezența liderilor de partid, inclusiv Nicolae Ceaușescu, a fost inaugurată oficial uzina, iar primul automobil a ieșit de pe linia de producție.
Deși inițial planul era producția modelului Dacia 1300 (bazat pe Renault 12), întârzierea dezvoltării acestuia a determinat autoritățile să înceapă cu Dacia 1100. Acest model a fost produs într-un număr relativ mic și doar pentru o perioadă scurtă, fiind înlocuit ulterior de Dacia 1300, care avea să devină un simbol al industriei auto românești .
Vasile Petrovan