Share
Virgil Popescu trimite românii cu facturile umflate să sune la ANRE: „Lupta cu furnizorii este inegală. Își bat joc de oameni”

Virgil Popescu trimite românii cu facturile umflate să sune la ANRE: „Lupta cu furnizorii este inegală. Își bat joc de oameni”

Ministrul Energiei Virgil Popescu a declarat miercuri, după ședința de guvern, că există o procedură pentru cei care au facturile umflate. Acesta spune că ANRE ar trebui să se ocupe, iar românii care primesc facturi fără compensarea prețului la energiei trebuie să semnaleze acest lucru prima dată la furnizor, iar mai apoi la ANRE, arată digi24.ro.

„Astăzi, în ședința de guvern, a venit și președintele autorității de reglementare și ne-a spus procedurile. Oamenii trebuie să știe că ANRE are un call center foarte mare care poate răspunde la foarte multe solicitări. Ne-a comunicat că a intrat într-un control la furnizori. Procedura există pentru fiecare și ne-a spus-o:

Reclamă la furnizor, acesta are posibilitatea să returneze banii în 5 zile dacă suma este peste 100 de lei.
Dacă este sub 100 de lei se scade din factura următoare.
Dacă furnizorul nu face acest lucru, reclamația se duce la ANRE și rezolvă ANRE.
Există proceduri, există acel call center”, a declarat ministrul Energiei.

Pentru problemele legate de facturi, consumatorii pot apela call-centerul ANRE la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în reţeaua Orange, apelabil din toate reţelele) şi la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în reţeaua Telekom, apelabil din toate reţelele).

De asemenea, consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare incidente, prin intermediul rubricii Petiţii pe pagina web a ANRE.

Virgil Popescu spune că există o modificare legislativă care este pe circuitul de avizare în Guvern care prevede ca toți cei care au întocmit facturi eronate să aibă obligația să le storneze și să nu emită penalități. De asemenea, consumatorii nu pot fi debranșați.

„Pe toată perioada asta de aplicare a legii nu vor fi debranșări, nu numai pentru consumatorii vulnerabili care sunt protejați ci și pentru restul consumatorilor, lucrurile sunt simple”, a mai spus ministrul. „Sper să nu fi greșit (n.red. furnizorii) într-un mod intenționat”, a mai completat acesta.

Popescu: „Lupta aceasta cu furnizorii este inegală”

Ministrul Energiei spune că în perioada următoare ANRE vrea să facă o campanie prin care populația să fie informată despre cum poate rezolva problemele cu facturile umflate.

„ANRE ne-a trimis și nouă o solicitare. Dorește să facă o campanie de informare, dânșii au această posibilitate să ajute populația să știe ce are de făcut pentru că lupta aceasta cu furnizorii este inegală. De multe ori își bat joc de oameni, nu îi bagă în seamă. Și eu am fost, nu eram ministru, eram parlamentar și cu toate acestea nu m-au băgat în seamă. Trebuie să existe instituții ale statului care să îi apere: ANRE și ANPC. Trebuie făcută lumină în această piață și sunt instituții care pot face acest lucru”, a mai spus ministrul.

Ministrul Energiei: „Am fost de două ori în astfel de situații”

Ministrul Virgil Popescu a explicat și sfatul dat marți, când spunea că el nu ar plăti o factură eronată și că ar merge „până în pânzele albe”. Acesta spune că nu a îndemnat consumatori la neplata facturilor, ci a explicat o situație personală în care s-a aflat și cum a acționat.

„Am spus ce aș face eu dacă aș fi într-o astfel de situație. Am fost de două ori în astfel de situații. Prima dată am reclamat furnizorului, nu s-a întâmplat nimic, furnizorul m-a ignorat complet. Am reclamat la ANRE, după reclamație s-a rezolvat situația. A doua oară am reclamat furnizorului, s-a rezolvat de la furnizor. Vă spun ce fac eu. Chiar am spus, nu pot să spun nimănui ce să facă. Acele lucruri care mi s-au întâmplat mie au fost făcute de furnizori cu încălcarea legii. Departe de mine să spun cuiva să nu plătească o factură. Nu am plătit pentru că s-a rezolvat într-un timp rezonabil”, a declarat ministrul, citat de digi24.ro.

Cum vă dați seama că facturile sunt umflate

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, spune că acei consumatori care au primit facturi la energie electrică sau gaz calculatate fără compensare nu ar trebui să plătească până când când nu li se reface factura. El a adăugat că va fi propusă o modificare a legii, astfel încât cei care au primit facturi greșite să nu fie penalizați dacă întârzie plata acestora.

„Sunt furnizori care nu au emis facturi neplafonate și necompensate. Practic, putem spune că de ieri marii furnizori au început să emită facturile în mod normal. Noi avem date preliminare după ce ei au trimis facturile și probabil că acest lucru s-a făcut în urma sesizării mele către ANPC și în urma controlului care este încă în desfășurare. Sunt și eu foarte curios”, a spus ministrul într-o conferință de presă.

„Din datele pe care le avem până acum, un singur furnizor a fost pregătit ca până în data de 15 decembrie să emită facturile așa cum scrie în lege. Furnizorii care nu au emis facturile compensate vor fi obligați să le refacă și să nu perceapă penalități pentru oamenii care nu le-au plătit în termen, pentru că vina de a nu face facturile așa cum trebuie este exclusiv a furnizorilor”, a adăugat el.

Popescu a explicat și cum își pot da seama românii că facturile lor au fost calculate greșit.

„În factura care vine fiecăruia acasă există o rubrică de plafonare, există o rubrică de compensare. Dacă acele rubrici nu sunt, dacă nu există rubrici pentru plafonare și compensare, înseamnă că ori e greșită factura, ori prețul e suficient de jos, sub acele prețuri minime, acolo nu ai ce compensa. Nu vor fi multe cazuri din ianuarie”, a spus el.

„Evident, dacă vine următoarea factură, și aceea nerefăcută, eu cred că până la urmă se poate merge la retragerea licenței acelui furnizor care nu respectă legea, pentru că nu poți să te joci cu nervii oamenilor, nu poți să te joci cu oamenii”, a adăugat Popescu.

Întrebat dacă un consumator ar trebui să își asume să rămână fără energie electrică sau fără gaz în cazul facturii calculate fără compensare, Virgil Popescu a spus că nu va rămâne nimeni fără energie electrică, nici fără gaz, „pentru că există furnizorul de ultimă instanță”.

Cât despre cei care au plătit deja facturile calculate greșit, Popescu spune că furnizorii „ar trebui să fie obligați să returneze banii, nu să-i scadă din facturile următoare”.

„Au beneficiat de acești bani întocmind facturi, încălcând legea”, a adăugat el.

80% din consumatorii casnici de energie electrică și 60% din consumatorii de gaze naturale au beneficiat de compensare și plafonare, a mai spus ministrul, mai arată digi24.ro.

Lasă un comentariu