Share
Thrillerul ”Aeroport 2018”: „avion cu motor/ia-mă și pe mine-n zbor”

Thrillerul ”Aeroport 2018”: „avion cu motor/ia-mă și pe mine-n zbor”

Thrillerele legate de aeroport au avut mare succes, dovadă stând seria de pelicule ”Aeroport”, diferențiate doar prin anul producției (1970, 1975, 1977, 1979). Adevărat thriller e și desfășurarea de forțe pentru reluarea zborurilor de pe aeroportul băimărean, unul care s-ar putea numi Aeroport 2018. Și care chiar poate avea succes în acest an, după cum decurg lucrurile, lucrările și alocările. Iar cum la decolare suntem rugați să ne punem centurile, tot așa s-a apelat la o centură de siguranță în cadrul ultimei etape privind operaționalizarea aeroportului: dotarea cu echipamentele și utilajele necesare deservirii aeronavelor. În acest sens, consilierii județeni au  aprobat un împrumut de tip ”centură de siguranță”, în valoare de 17,13 milioane lei.

Pentru ca executanții lucrărilor la pista de la Aeroportul Internațional Maramureș să aibă certitudinea că își vor încasa banii, fără ca acest lucru să depindă strict de alocările guvernamentale, anul trecut aeroportul a licitat un contract de împrumut  în valoare de 76,62 milioane de lei. Garantat de Consiliul Județean (CJ), contractul se întinde pe 15 ani, cu o perioadă de grație de patru ani și are doar rolul de centură de siguranță. Până acum nu a fost nevoie să se apeleze la el, deoarece alocările din 2017 și început de 2018 au ajuns la 63 milioane de lei, veniți în mai multe tranșe (două de 15 milioane și câte una de 25, respectiv 5  – de la guvern și 3 milioane – de la CJ).  În aceste condiții, consilierii județeni au aprobat schimbarea structurii și destinației creditului pe care aeroportul îl are la dispoziție.

Astfel a fost aprobată suma de 17,13 milioane lei pentru finanțarea achizițiilor de echipamente aeroportuare, începând cu echipamentele necesare dirijării aeronavelor la sol şi în aer. Dar și alte  echipamente  necesare redeschiderii zborurilor pe rute interne şi externe: o bandă pentru descărcarea-încărcarea bagajelor din aeronave ● un sistem complet pentru transportul bagajelor pe fluxul de intrare-ieşire al aerogării  ●  sistem de echipamente necesar controlului pasagerilor şi bagajelor pe timpul formalităţilor de îmbarcare ● compresor pneumatic utilizat la pornirea aeronavelor staţionate la sol ● alimentator cu apă potabilă pentru aeronave ● autospecială de salvare și stingere a incendiilor.

”Chiar dacă Aeroportul Internațional Maramureș a obținut certificatul european de operare, până la reluarea zborurilor mai are de trecut  prin câteva auditări. Primul audit e cel al Autorității Aeronautice Civile. Altele vor fi făcute de companiile  aeriene care intenționează să semneze cu noi contracte de operare, ca să se asigure că există toate dotările funcționale. Practic am reconstruit un alt aeroport, cu alte caracteristici funcţionale şi de aceea a trebuit să reobţinem toate avizele şi certificările” – a precizat directorul aeroportului, Dorin Buda.

Pentru că vechile conduceri de aeroport și de CJ au lălăit prea mult lucrurile, lumea și-a pierdut de tot răbdarea. Iar scatoalcele le iau tocmai cei care au împins înainte proiectul. Numai că nu se pot arde – sau scurta – etapele procedurale foarte stricte. La punctul în care au ajuns lucrurile la aeroport, nu mai e cale de întoarcere, acesta e salvat, iar reluarea zborurilor reprezintă doar o chestiune de timp. În mod cert, un timp mai mare decât orizontul  de așteptare al maramureșenilor, scurtat de anii în care la aeroport nu s-a făcut nimic.

 

 


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu