Share
Străjer la 1307 înălțime: Pe cupola Maramureșului se realizează o serie de lucrări importante! Radarul de pe Vârf Igniș beneficiază de modernizare!

Străjer la 1307 înălțime: Pe cupola Maramureșului se realizează o serie de lucrări importante! Radarul de pe Vârf Igniș beneficiază de modernizare!

Străjer la 1307 înălțime: Pe cupola Maramureșului se realizează o serie de lucrări importante! Radarul de pe Vârf Igniș beneficiază de modernizare!

Radomul radarului Igniș va fi înlocuit cu unul nou în această vară, arată reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Someș-Tisa (ABAST), care coordonează activitatea Sistemului de Gospodărire a Apelor (SGA) Maramureș, administratorul obiectivului meteorologic.

„Vânturile puternice înregistrate anul trecut au cauzat ruperea unui element al radomului, afectând sistemul de funcționare al radarul hidrometorologic Igniș (județul Maramureș). Angajații Sistemului de Gospodărire a Apelor Maramureș au intervenit în regim de urgență pentru punerea în siguranță a echipamentelor radarului. Denumit și ”casa radarului”, radomul asigură protecția echipamentelor electronice și mecanice ale radarului.

Noul radom a fost transportat pe vârful Igniș, la altitudinea de 1.307 metri, împreună cu echipamentele și materialele necesare pentru efectuarea lucrării de înlocuire a celui defect. În prezent, o echipă de specialiști montează radomul, urmând ca la începutul lunii iulie, radarul să fie repus în funcțiune. Radarul de pe vârful Igniș este parte integrantă a proiectului Flood Prevention in the Upstream Tisa River Basin – Prevenirea inundațiilor pe râul Tisa din amonte. Rolul radarului asigură creșterea gradului de apărare a populației prin diminuarea timpului de anticipare a viiturilor și a fenomenelor meteorologice din bazinele hidrografice ale Prutului superior și Tisei superioare. Datele furnizate de radarul hidrometeorologic Igniș sunt utilizate în elaborarea prognozelor hidrologice și meteorologice”, arată Cristina Vădan, purtătorul de cuvânt al ABAST.

# Istoricul radarului

Dar să descoperim povestea acestui obiectiv deosebit! Sistemul Radar de vârful Igniş din Munţii Gutâiului a fost dat în exploatare în anul 2001. Acesta a fost funcţional şi a acoperit necesităţile Administraţiei Bazinale de Apă Someş-Tisa până în anul 2003. Sistemul a funcţionat efectiv peste 28.700 de ore. Dar a fost trăznit. Din 2003 până în 2013 a fost nefuncțional. Radarul a devenit nefuncţional în urma defecţiunilor provocate de fluctuaţiile repetate, înregistrate la reţeaua de alimentare de pe Vârful Igniş (de pe linia terminală Boriştea), precum şi din cauza trăznetului, care a avariat radomul (sistemul de protecţie a antenei).

Dar la sistemul Radar hidro-meteo situat pe vârful Ingiş (1.307 metri altitudine) din Munţii Gutâiului, defect din anul 2003, lucrările de repunere în funcţiune au început în 2013, în urma reparaţiilor la o parte din componentele sistemului. Lucrările au început real în luna septembrie.

Investiţia iniţială, strict pentru Sistemul Radar, s-a ridicat la 1.250.000 euro. Execuţia lucrărilor pentru repunerea în funcţiune şi modernizarea sistemului, cu trecere la Sistemul de Polarizare Duală au fost estimate la 450.000 de euro. Dar ce îl face atât de important, v-ați putea întreba! Sistemul cu Polarizare Duală este la ora actuală cel mai performant sistem de radar meteo şi este introdus în ultimii ani pe scara largă în Europa Occidentală. El este considerat de specialişti ca fiind foarte necesar pentru furnizarea de date complexe şi fidele, care să fie folosite atât la întocmirea de prognoze meteo cât şi ca date de intrare la prognoza hidrologică. În 2013 s-a arătat că modernizarea sistemului radar prin trecerea la Polarizare Duală va îmbunătăţi semnificativ performanţele aparatului de pe Vârful Igniş, fapt care va permite o evaluare mai precisă, mai rapidă şi cu îmbunătăţirea timpilor de anticipaţie a fenomenelor meteorologice, fapt care s-a și întâmplat. De asemenea, sistemul cu Polarizare Duală permite creşterea timpului de anticipaţie a fenomenelor periculoase, care este un factor determinant pentru limitarea efectelor asupra comunităţilor, dând astfel populaţiei şi operatorilor economici posibilitatea de a reacţiona din timp, pentru protejarea vieţii cetăţenilor, a bunurilor şi a proprietăţilor. Pe baza informaţiilor generate de acest sistem se pot emite mesaje de avertizare meteo de tip ”nowcasting”, adică avertizări în timp quasi-real care vor fi utilizate în elaborarea de prognoze ultrarapide, pentru diminuarea pierderilor, în special vieţi omeneşti, în cazul producerii de viituri instantanee, în interiorul razei de 150 km. Totodată, sistemul acoperă şi determină potenţialul norilor şi din bazinul de recepţie aferent malului drept al râului Tisa, din arealul Transcarpatia – Ucraina. Aceste date sunt utilizate în elaborarea prognozelor hidrologice pe râul Tisa. Acest fapt îl face deosebit de important!

C.Ț.

Foto – ABAST, Sandu Vlașin, Andrei Nagy

Video – Sandu Vlașin


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


1 Comentariu în această postare

  1. Sandu Vlasin

    Ca de obicei, ai dreptate. Cu mici rectificari.
    In 2001, radarul Ignis era doar in faza de proiect. Abia in mai 2004 a devenit functional. In decembrie 2006 a fost afectat de traznet. Pana in octombrie 2008, cand s-au facut reparatiile, a fost nefunctional. Punerea lui in siguranta pe aceasta perioada a fost facuta cu ajutorul lui Mihai Tamas. Din octombrie 2008 radarul a functionat pana in noiembrie 2014. Modernizarea lui a fost facuta in mai 2015. Radu Farcas, fost director tehnic la Apele Romane, a fost cel care a promovat modernizarea radarului si a lucrat aici, cu echipa germana.

    Răspunde

Lasă un comentariu