19 decembrie 2013 – La Baia Mare fost inaugurat Atelierul Memorial Gheza Vida - 26 minute în urmă
Două intervenții ale salvamontiștilor maramureșeni în ultimele 24 de ore - 3 ore în urmă
Moș Crăciun, pompierii și dilema de la ISU - 4 ore în urmă
România achită o datorie veche de peste 30 de ani către Statele Unite - 5 ore în urmă
Daruri de la jandarmi pentru copiii unei case de tip familial din Baia Mare - 5 ore în urmă
Jandarmii în vizită la Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Baia Mare - 6 ore în urmă
Revoluția Română, 18 decembrie 1989, Timișoara: Ziua tinerilor secerați de gloanțe pe treptele Catedralei - 7 ore în urmă
CS Minaur joacă în deplasare ultimul meci din acest an - 7 ore în urmă
Dansatorii maramureșeni Luca Mădăras Aluaș – Hannah Gomboș, pe prima treaptă a podiumului la Campionatul Național de Clase al României şi la Cupa Mystic - 7 ore în urmă
„Colindăm în Țara Codrului”: Spectacol de colinde la Asuaju de Sus - 8 ore în urmă
„Orb, de nu mă vei lumina…” – Cugetări la Duminica vindecării orbului din naștere
În textul biblic consemnat în Sfânta Evanghelie din duminica a 6-a după Sfintele Paști ne este relatată vindecarea unui orb din naștere de către Mântuitorul nostru Iisus Hristos în zi de sâmbătă (cf. Ioan 9, 1-38).
Ca și multe alte minuni vindecătoare care sunt cuprinse în Scriptură – dar și multe altele care nu au fost scrise: „deci şi alte multe minuni a făcut Iisus înaintea ucenicilor Săi, care nu sunt scrise în cartea aceasta” (cf. Ioan 10, 30) – acestea au fost făcute în zi de sâmbătă, ceea ce a atras indignarea și disprețul cărturarilor și fariseilor. Oare de ce? Pentru că, în trecut, boala și neputința erau considerate niște pedepse dumnezeiești pentru persoanele respective, cum se mai întâmplă în zilele noastre când avem astfel de prejudecăți. Însă aflăm de la Hristos că „nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu” (cf. Ioan 9, 3).
Subiectul vindecărilor săvârșite de Hristos în zi de sâmbătă (sabat) este complex pentru că celelalte vindecări din Evanghelie au fost în zi de sâmbătă.
Unii exegeți afirmă faptul că lucrările vindecătoare au fost făcute în zi de sâmbătă tocmai pentru a înlocui sau substitui această zi de sabat cu ziua de duminică, care va deveni ziua Învierii Sale. O zi „polifuncțională”: zi de odihnă și repaos total, zi închinată Domnului, zi de sfințire, care a dat naștere multor dispute între Iisus și farisei.
Cu toate acestea, pe lângă vederea fizică, trupească, Mântuitorul îi redă orbului și vederea lăuntrică, duhovnicească, fiind numit de acela „proroc” (v. 17) iar la finalul pericopei evanghelice citim că a crezut că Cel care l-a vindecat este Fiul lui Dumnezeu și I s-a închinat Lui – cum spune Sfântul Chiril al Alexandriei: „aducând închinare ca pe o dăruire duhovnicească”.
Chiar dacă pentru muritorul de rând pare abstract și de neînțeles este mult mai importantă vederea duhovnicească decât vederea fizică. Atunci cu adevărat lumina vieții se desparte de întunericul acestei lumi. La ce folos să putem privi cu ochii trupești mediul înconjurător dacă nu ne folosim vederea mai mult în scopuri nobile și duhovnicești? Dar, pentru a gândi așa, este nevoie de o credință foarte puternică ancorată în realitatea Învierii lui Hristos și a vieții de Apoi fiindcă „cunosc că neputincios sunt de nu mă vei întări, orb de nu mă vei lumina, legat, de nu mă vei dezlega…”
Mai bine să trăim orbi, nevăzători și neputincioși aici, pe pământ, decât să ajungem să fim în întuneric în lumea celui rău! Să Îl rugăm pe Dumnezeu – „Părintele a toată luminarea” – să ne facă parte și nouă de lumina cea neînserată a Împărăției Sale celei veșnică! Amin!
Pr. Adrian DOBREANU
















