Casa de Cultură a orașului Seini a fost cuprinsă de magia Crăciunului, în cadrul concertului de colinde și muzică religioasă - 7 minute în urmă
Experiențe mai sigure pentru jucători, cu ajutorul ghidurilor de cazino și jocurilor demo - 11 minute în urmă
Biserica ortodoxă din Fânațe va găzdui prima ediție a concertului „Colind străbun la Nașterea Domnului” - 17 minute în urmă
O zi plină de energie la Târgu Lăpuș: 3 evenimente sportive s-au desfășurat cu succes - 32 minute în urmă
A apărut un număr dublu al revistei „Nord Literar” - 47 minute în urmă
Excelență și inovație: Prof. univ. dr. emerit Petru Dunca, în dialog cu prof. dr. ing. Vasile Țopa, rectorul UTCN (VIDEO) - 1 oră în urmă
Preasfințitul Părinte Episcop Iustin a slujit la Parohia Ortodoxă „Sfânta Cuvioasă Parascheva” din Baia Mare - 3 ore în urmă
Peste 24 de milioane de lei pentru utilaje destinate drumurilor județene - 3 ore în urmă
Dr. Adrian Ardusătan susține la Baia Mare un workshop despre comunicare și leadership - 3 ore în urmă
„Dar din dar, har și colind”: Taina Sfântului Maslu, urmată de un concert caritabil la Parohia „Șesu-Mănăstirii” Rozavlea - 3 ore în urmă
Ce simbolizează „trecerea pe sub masă”, care are loc în Vinerea Mare, în biserică
În Vinerea Mare, în biserică are loc un ritual care amintește de moarte și învierea lui Iisus Hristos. În fiecare an, în Vinerea Mare, coborâm în mormânt, împreună cu Hristos, pentru ca, mai apoi, să și inviem împreună cu El. Această coborâre și ridicare din groapa morții se face în mod simbolic, prin trecerea pe sub masă aflată în mijlocul bisericii, pe care stă întins trupul mort al lui Iisus Hristos, întipărit pe Sfântul Epitaf, arată Creștin Ortodox.
Sfântul Epitaf este un obiect de cult confecționat din pânză de în, mătase sau catifea, pe care se află imprimată sau pictată icoană punerii în mormânt a Domnului Iisus Hristos. Cuvântul „Epitaf” vine din grecescul, „epi tafos”, care înseamnă „pe mormânt”. El reprezintă un fel de pecete așezată pe Sfântul Mormânt al Domnului. Deci, trecerea pe sub el închipuie chiar intrarea în Sfântul Mormânt cel dătător de Viață.
Trecerea pe sub Masă
După slujba Ceasurilor Împărătești, în Vinerea Mare, în toate bisericile se săvârșește „Vecernia scoaterii Sfântului Epitaf”. În cadrul acestei slujbe speciale se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf. El este așezat pe o masă mai înaltă, care închipuie Mormântul Domnului. Sfântul Epitaf aduce aminte de fapta de milostenie a Drepților Iosif din Arimateea și Nicodim, care, coborând de pe Cruce trupul Domnului Iisus, l-au pregătit pentru îngropare, mai înainte de a-L așeza în mormânt.
Credincioșii sărută Sfânta Evanghelie și Sfânta Cruce, care sunt așezate pe Sfântul Epitaf, după care trec pe sub masă. De cealaltă parte a mesei se află Sfânta Cruce, așezată sub policandru cu o zi în urmă, în cadrul Deniei din Joia Mare.
Unii credincioși trec pe sub masă o singură dată, închipuind unicitatea Jertfei Fiului lui Dumnezeu, iar alții trec pe sub masă de trei ori, în amintirea celor trei zile în care trupul lui Hristos a șezut în mormânt. Fie o singură dată, fie de trei ori, important este că atunci când fac acest gest al smereniei și al credinței, credincioșii să știe că, prin acest lucru, ei închipuie în trupul și viața lor moartea și punerea în mormânt a lui Hristos.
Așa cum Hristos a trecut prin mormânt, pentru a Se pogora în iad, cu scopul de a-i învia pe toți Drepții care așteptau încă împlinirea făgăduinței lui Dumnezeu, tot așa, credincioșii trebuie să moară și să treacă prin mormânt, pentru a putea învia împreună cu Hristos și a dobândi viață cea veșnică în Împărăția Sa.
















