Înfrângere pentru Știința Explorări în ultimul meci oficial din acest an - 7 ore în urmă
Despre adversara României din barajul pentru CM 2026 – o radiografie în cifre - 8 ore în urmă
„O jucărie pentru o bucurie”, un demers al CS Minaur - 9 ore în urmă
Remiză acasă pentru CSM Sighet cu prima clasată - 9 ore în urmă
Ultima noapte a lui Nichita Stănescu - 10 ore în urmă
Victorie fără dureri de cap pentru CS Minaur cu „lanterna roșie” - 11 ore în urmă
Festivalul „Cum e datina străbună”, la Sighetu Marmației - 11 ore în urmă
Concurs de Kendama pentru tineri, la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu” Baia Mare - 13 ore în urmă
Pr. Adrian Dobreanu: Preocupările vieții ca motive care ne îndepărtează de chemarea lui Dumnezeu - 13 ore în urmă
Tinerii de la Liceul Tehnologic „Grigore C. Moisil” Târgu Lăpuș au avut parte de o experiență interactivă la Primăria Municipiului Baia Mare - 13 ore în urmă
13 noiembrie: Lăsatul secului pentru Postul Nașterii Domnului – timp al bucuriei și al darurilor
În fiecare an, la data de 14 noiembrie, are loc lăsatul secului pentru Postul Nașterii Domnului (al Crăciunului) – primul post din Anul nou bisericesc. Dacă această zi cade într-o zi de miercuri sau de vineri, atunci postul va începe pe 14 noiembrie, și se lasă sec cu o zi mai devreme, la data de 13 noiembrie, atunci când îl sărbătorim pe Sfântul Ierarh Ioan Gură de Aur.
Anul acesta, Postul Crăciunului durează 41 de zile și începe cu ziua de vineri, 14 noiembrie, și ține până la data de 24 decembrie, inclusiv, adică până în Ajunul Crăciunului. Acest răstimp ne amintește de postul îndelungat al Drepților Vechiului Testament, în așteptarea venirii lui Mesia, Care Se va naște din Fecioara Maria în ieslea din Betleem.
Trebuie știut faptul că, la început, nu toți creștinii posteau la fel și același număr de zile, de aceea a fost necesară o uniformizare. Durata Postului Nașterii Domnului a fost stabilită încă din anul 1166, la Sinodul local de la Constantinopol.
Ce înseamnă „lăsatul secului”?
Cuvântul „sec” din sintagma „lăsatul secului” este înțeles ca fiind sinonim cu ideea de uscat sau lipsit de grăsime. După unii liturgiști, se afirmă faptul că acest termen provine, mai degrabă, din deformarea expresiei „lăsatul seculului”, în care „seculul” este chiar secolul, adică lumea cu obiceiurile sale, timpul secular, lumesc.
Una dintre cele mai cunoscute tradiții referitoare la această zi a lăsatului de sec și care se păstrează încă în unele localități din țară este „spolocania” – „a spăla, a curăța” – denumire dată primei zile dintr-un post mare de peste an (Postul Mare sau cel al Nașterii Domnului). În această zi, vasele în care s-a gătit și s-a mâncat de dulce se curățau și se urcau în podul casei, după care se coborau vesela și tacâmurile speciale pentru perioada de post.
Fiind un post al bucuriei, Biserica a rânduit mai multe zile în care credincioșii au dezlegare la untdelemn, vin și la pește, zile care sunt consemnate în calendar.
Pr. Adrian Dobreanu
















