Prognoza meteo Maramureș – 6 decembrie 2025 - 26 minute în urmă
Maramureșenii au dat culoare celei de-a III-a ediții a evenimentului „România 1000” - 10 ore în urmă
Victorie la 20 de goluri diferență a „tricolorelor” în al doilea meci din grupele principale ale Campionatului Mondial - 10 ore în urmă
Se împlinesc opt ani de la plecarea la Domnul a Regelui Mihai I - 12 ore în urmă
Moșul a ajuns, încărcat de daruri, și la Sighet - 12 ore în urmă
A treia înfrângere consecutivă pentru CS Minaur, care a coborât pe locul 3 - 13 ore în urmă
Bărbat prins cu alcool cât pentru trei petreceri, acum în arest - 14 ore în urmă
Povestea completă a unui eșec - 14 ore în urmă
Controale pentru combaterea ilegalităților în transportul de mărfuri cu risc fiscal ridicat - 15 ore în urmă
Ziua Națională a României și 145 de ani de relații diplomatice între România și Franța- dublă sărbătoare celebrată la Marsilia - 15 ore în urmă
Ministrul Educației, Daniel David: „Dacă ești plătit pentru 8 ore, stai 8 ore”
Reforma în învățământul românesc propusă de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, vizează nu doar majorarea salariilor cadrelor didactice, ci și redefinirea responsabilităților acestora în școală. Ministrul a declarat că susține creșterea veniturilor profesorilor, dar subliniază că acest pas trebuie însoțit de o prezență activă și constantă în spațiul școlar: opt ore pe zi, asemenea oricărui alt angajat din sectorul public.
„Statutul profesorului, inclusiv prin salariu, trebuie schimbat, dar asta vine cu responsabilități noi. Asta înseamnă că vreau să stea mai mult în școală. Dacă ești plătit pentru 8 ore, stai 8 ore în școală, nu doar orele în care trebuie să predai”, a afirmat ministrul într-o declarație recentă.
Daniel David consideră că timpul petrecut efectiv în unitatea de învățământ poate aduce beneficii importante în plan educațional, prin consolidarea relației dintre profesori și elevi și prin dezvoltarea unor medii de învățare extinse.
„Dacă stai în școală, poți să creezi medii educaționale și interacțiunea cu copiii”, a adăugat el, susținând că implicarea profesorului trebuie să depășească ora de curs și să includă activități de mentorat, pregătire suplimentară, consiliere și colaborare între cadrele didactice.
Ministrul propune, de asemenea, ca profesorii să aibă la dispoziție în școală spații special amenajate pentru pregătirea lecțiilor și studiul individual, astfel încât activitatea profesională să fie concentrată în cadrul instituției, nu acasă: „Aș vrea să se pregătească, sigur, unde sunt spații, în școală sau în bibliotecă, nu acasă.”
Această abordare vine în contextul în care, în prezent, o mare parte din munca profesorilor, corectarea lucrărilor, planificarea lecțiilor, completarea documentelor, se desfășoară în afara orelor de curs, adesea în timpul lor liber. Ministrul dorește o schimbare de paradigmă. Dacă munca este oficial recunoscută și plătită ca un program complet de 8 ore, atunci și activitatea să se desfășoare integral în mediul școlar, în condiții instituționale.
Este, fără îndoială, o propunere care va stârni dezbateri ample în rândul cadrelor didactice, sindicatelor și părinților. Însă, pentru Daniel David, ideea este clară: un sistem educațional performant se construiește nu doar cu salarii decente, ci și cu implicare constantă și vizibilă a dascălilor în viața școlii.
Vasile Petrovan






