Share
File din istoria noastră: Aerogara din Maramureș, despre începuturi din Recea și continuarea activității la Tăuții Măgherăuș, în 71 ani de aviație!

File din istoria noastră: Aerogara din Maramureș, despre începuturi din Recea și continuarea activității la Tăuții Măgherăuș, în 71 ani de aviație!

File din istoria noastră: Aerogara din Maramureș, despre începuturi din Recea și continuarea activității la Tăuții Măgherăuș, în 71 ani de aviație!

Aeroportul Internațional Maramureș este un aeroport situat în apropiere de Baia Mare, județul Maramureș, România. Aeroportul este situat pe teritoriul orașului Tăuții-Măgherăuș.

Întorcându-ne în timp, în ceea ce privește activitatea de zbor în regiunea Maramureșului, se precizează că primul avion care a aterizat la Baia Mare a fost în anul 1929, aeronava aparținea Flotilei de Aviație de Gardă Someșeni-Cluj, la bordul acestuia aflându-se Regina Maria a României.

Primul aeroport organizat al orașului Baia Mare a luat ființă la 19 august 1951, în imediata apropiere a comunei Recea. Acest aeroport însă nu avea o pistă de zbor betonată și cuprindea o suprafață de 80ha, teren înierbat lung de 1000m și lat de 300m, cu direcția de decolare-aterizare 70°250°. În cadrul solemnităților respective, s-a organizat și prima cursă de transport pasageri cu un avion LI2. Comandantul aeroportului a fost numit Simion Popescu. Ca infrastructură exista un mic hangar, în care erau adapostite avioanele MAI şi AVIASAN precum şi o mică clădire care indeplinea rolul de aerogară şi care, totodată, adapostea aparatura neceară pentru protecţia aeriană şi care a supraviețuit până în prezent. Ca aparatură pentru protecţia navigaţiei, acest aeroport era dotat cu o staţie T15, iar ulterior cu o statie R822, un radiogoniometru ARP 7. Dirijarea aeronavelor se făcea de către radiotelegrafiștii Mircea Apostol, Ioan Muntean şi Ioan Bud. De pe aeroportul Recea avioanele Intreprinderii TAROM au executat În scopul transportului de călatori 1.657 zboruri, transportând un număr de 3.340 pasageri. Cele AVIASAN au efectuat 1.437 zboruri în scopul salvării de vieţi omenesti. De asemenea avioanele militare şi cele cu utilizare specială, peste 1.500 zboruri. Întrucât acest aeroport nu mai corespundea actualelor cerințe de transport public aerian, s-a trecut la construirea unui nou aeroport, în 21 august 1964, situat la 10 km de Baia Mare și la 500m sud de comuna Tăuții Măgherăuș. „În anii ’50, orașul se termina undeva la vechea Gară de lângă magazinul Maramureșul. În rest, erau doar pășuni întinse folosite de țăranii care locuiau în așezările rurale din zonă. Lângă actualul amplasament al Turnului de Parașutism și Clubului Văcarilor exista însă activitate… Și încă una intensă. Aici era aeroportul Băii Mari. Asta până în ’64, când a fost dat în folosință Aeroportul Tăuții Măgherăuș. Amplasamentul din Tăuți a fost considerat mai viabil, deoarece exista acel plan de sistematizare al orașului, dorindu-se extinderea acestuia înspre vest”, arată Dumitru M.

Pista de decolare-aterizare a fost orientată pe 96°-276°. Iar începând cu anul 1966, aeronavele de mărime mică și medie au operat pe pista betonată de la noul amplasament, care la acea vreme avea lungimea de 1.400 m. În intervalul noiembrie 1977 și iunie 1979, pista a fost prelungită până la lungimea de 1.800m și lățimea de 30m. Pe vechiul aeroport Recea, în 17 august 1977, au început lucrările la construcția Turnul de parașutism din Baia Mare, făcând astfel ca Baia Mare să fie al cincilea oraș din țară care a dispus de un asemenea obiectiv al sporturilor aplicative. Dar și turnul are o poveste interesantă. Inițial el ar fi trebuit să fie ridicat în fața Teatrului de vară, dar tovarășii de la partid nu au fost de acord. Așa a ajuns pe actualul amplasament. Denumirea după proiect a acestui turn este Neptun 3. În țară au fost ridicate trei turnuri de parașutism. Unul la Suceava, unul lângă Lia Manoliu și cel din Baia Mare. Cel din București nu e așa de înalt ca al nostru. Acesta a fost ridicat de constructorii de la TCM, TCI și TCMM. Turnul are 80-90 metri înălțime și, prin construirea lui, s-a dat posibilitatea tinerilor între 13-14 ani să se pregătească, prin antrenamente dirijate, în vederea lansărilor cu parașuta din avion.

„Locul pe care este amplasat turnul de parașutism era înainte fostul aeroport Recea. Lucrările la turn au durat cinci ani și asta în lipsa unei macarale, care să ajute la ridicarea lui. Au fost multe necazuri până la terminarea construcției. Are 80-90 de metri înălțime, din care opt metri are piramida. La 60-70 de metri se află platforma pe care iese parașutistul, aceasta fiind o etapă premergătoare saltului din avion. Construcția este foarte solidă. Fundația are aproap 7 metri adâncime și au turnat-o cei de la TCMM. Glisarea pe verticală au executat-o cei de la TCI, iar partea finală, cu casa liftului și fleșa, Secțiunea II TCM. Pereții sunt groși de 30 de centimetri și sunt din beton”, arată Nicolae Ș.

În luna decembrie 2015 au început lucrările unei noi etape de dezvoltare și modernizare, care au dus la refacerea completă a pistei, căilor de rulare și a platformei. Noile caracteristici sunt: lungime 2150 metri, lățime 45 metri, suprafață de asfalt de foarte bună calitate. Au fost operate extinderi și pentru platforma de îmbarcare-debarcare și căile de rulare. Au fost aduse corecții importante la suprafețele speciale ale pistei (banda pistei, RESA, zona de calare radioaltimetrică, zona de securitate, zona de deservire a pasagerilor). Sistemele de aterizare ILS și luminile aeronautice (inclusiv firul director) au fost reconfigurate și extinse, pentru a permite operarea aeronavelor mediu curier în condiții de vizibilitate orizontală și de înălțime a bazei norilor CAT II. În anul 2017 numele aeroportului a fost schimbat din Aeroportul Baia Mare în Aeroportul Internațional Maramureș. Operarea curselor regulate și charter de pasageri a fost reluată la data de 22 iunie 2018, cu destinație internă la București, externă în Antalya (charter sezonier 2019& 2020). La momentul actual, destinații precum București și capitale din vestul Europei pot fi vizitate de pe Aeroportul Maramureș. Totodată, în aprilie 2022, Aeroportul Internațional Maramureș a depus o cerere de finanțare (prin POIM) pentru construcția unui nou terminal de pasageri! Noul terminal va avea o capacitate de 450 pasageri pe oră, arată reprezentanții Ministerului Transporturilor. Vor fi construite și o serie de alte facilități: parcare pentru autoturisme (450 locuri); parcare microbuze (10 locuri); parcare autocare (8 locuri), parcare VIP și business; zonă pentru staționarea taxiurilor; zonă pentru pentru stația de autobuz (2 locuri); zonă cargo; un hotel. Noul terminal va avea o suprafață totală desfășurată de 12.209 metri pătrați. Termen de finalizare: 2 ani. Valoarea estimată este de 138,12 milioane de lei (inclusiv TVA). Aeroportul Internațional Maramureș beneficiază deja de o pistă modernizată, în lungime de 2.150 metri, deschisă în anul 2019. Suma de 20 milioane de euro destinată acestui proiect a fost alocată de Guvern în 2017 și 2018. Pista este cu 100 de metri mai lungă decât cea a Aeroportului din Cluj. După redeschiderea ei în anul 2019 au fost eliminate restricțiile de aterizare sau de decolare. Pe vechea pistă, construită în urmă cu 50 de ani, puteau ateriza doar aeronave de mici dimensiuni, mai arată reprezentanții Ministerului Transporturilor.

C.Ț.

Foto – Recea Necunoscută, Petr Popelar Airliners.net, David Balaj, Captură Yotube


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu