Share
Exclusiv DirectMM: Legătura dintre Maramureș și Sătmar din Seini și istorisirile interesante care au marcat construirea importantei căi de acces!

Exclusiv DirectMM: Legătura dintre Maramureș și Sătmar din Seini și istorisirile interesante care au marcat construirea importantei căi de acces!

Exclusiv DirectMM: Legătura dintre Maramureș și Sătmar din Seini și istorisirile interesante care au marcat construirea importantei căi de acces!

În 14 aprilie 2022 a avut oficial loc inaugurarea podului care leagă județele Maramureș și Satu Mare, între orașul Seini și comuna Pomi. La evenimente a participat și ministrul Transporturilor. Să arătăm că este primul pod maramureșean realizat totalmente după 1989.

Un sobor de preoți seineni, Săbișa, Viile Apei, Pomi au oficiat slujba de binecuvântare și sfințirea podului, format din: pr. Gheorghe Pop, Bogdan Codre, Tomel Pop, Radu Cozma, Daniel Andreica, Ionel Timiș, Gabriel Chereji, pr.prot. Ioan Sălăgean. Prof. Mircea Patovan na intonat Imnul Național de Stat. Autoritățile prezente au însoțit copiii la tăierea panglicii inaugurale, au fost înălțate sute de baloane colorate cu tricolorul nostru, după care s-a traversat podul unde s-a format o horă a Unirii. arată primarul orașului Seini, Gabriela Florica Tulbure.

Lungimea totală a podului este de 180 de metri, iar lățimea totală a secțiunii transversale este de 15.30 metri. Tablierul este alcătuit din trei deschideri. Una centrală de 101 metri, alcătuită din două arce metalice cu grindă tirant, solidarizate cu tiranți înclinați concurenți și două deschideri laterale, amplasate de o parte și de alta a deschiderii centrale de câte 35 de metri fiecare, realizate din grinzi simplu rezemate. Povestea la nivel de intenție începe în anul 2015, dar primii pași reali s-au făcut în 2016. În acel an s-a întocmit proiectul, iar contractul a fost semnat în octombrie 2017. În mai 2018 s-a dat ordin de începere a lucrărilor. Lucrările s-au finalizat în decembrie 2021, pentru ca anul acesta să se mai realizeze unele finisaje. Au fost unele probleme legate de finanțarea prin PNDL în anul 2021, astfel că s-au înregistrat unele întârzieri în ceea ce privește fondurile alocate și, evident, plata către constructor. Dar termenul oficial de finalizare este septembrie 2022, așadar putem spune că lucrările s-au finalizat înainte de termen.

Poziția orașului Seini față de cele trei orașe mari din zonă, respectiv Baia Mare, Satu Mare și Negrești-Oaș, sunt caracteristici care-l clasează ca fiind un nod important. De asemenea, din Seini pornește drumul DJ 109 I care asigură legătura cu drumul național DN 19, ce străbate municipiul Sighetu Marmației și ajunge la granița cu Ucraina. Drumul Național DN1C / E58 asigură legătura cu municipiul Satu Mare și de acolo cu granița cu Ungaria. Lățimea podului va asigura două benzi de circulație (câte una pe fiecare sens de circulație). Cele mai apropiate poduri peste râul Someș de orașul Seini se află la 18,7 kilometri amonte, podul de pe DJ 193 de la Ardusat, iar în aval la 55.3 kilometri, podul Decebal din Satu Mare, de pe DN19, rezultând că pe o lungime a râului de 74 de kilometri nu este nici un pod. În plus, podul scurtează distanța de la Seini la Cluj cu aproximativ 60 km tur-retur. De altfel, existența acestui pod scurtează multe distanțe, avantajați fiind cei care se află în Baia Mare și Fisculaș, respectiv Țările Codrului, Chioarului și Oașului.

În partea de Satu Mare, în Pomi, mai există de asfaltat un podeț și turnat asfalt pe un tronson de zece metri, care acum este acoperit doar cu piatră. Creșterea prețului la asfalt a dat peste cap planurile autorităților din județul vecin. De atlfel, prețurile aproape s-au dublat, astfel că firma care face lucrările în Pomi solicită primăriei bani pentru a acoperi cheltuielile, iar autoritățile sunt nevoite, la rândul lor, să ceară sprijin Consiliului Județean. Cert este că lucrările sunt unele mici de făcut.

În mod evident sunt câteva momente interesante în ceea ce privește construcția podului. Ni le relatează în exclusivitate managerul de proiect, city managerul orașului Seini, Vasile Barbul. „Este interesant modul de ridicare a elementelor metalice pe poziție. S-a îngustat secțiunea de Someș până la 20 metri, pe ambele părți, pentru ca rampa provizorie să ridice macaraua de 72 tone pe poziție. A fost un moment mai delicat. Vorbim despre 23-35 tone de elemente, iar această operațiune s-a realizat de la distanță. Cel care a manipulat a trebuit să ridice peste mijlocul Someșului, existând riscul să se răstoarne dacă nu era calată bine. S-au adus traverse de tramvai tocmai de la Arad, care au constituit ca și contragreutate ca să nu se răstoarne. A fost nevoie de multă atenție și îndemânare din partea macaragiului. A venit la acel moment o firmă de la Oradea. A stat aproximativ 2-3 luni macaraua mare. Elementele metalice, de altfel toată structura podului, viaductul metalic, acele bare/grinzi de 12 metri, a ajuns la noi prin intermediul unui transport agabaritic realizat pe timp de noapte. Au fost sudate două câte două, având lungimea de 24 metri. Au fost mai multe momente ceva mai inedite, unele mai delicate, dar de care ne vom aduce aminte, iar acum ne bucurăm că s-a realizat lucrarea cu bine”, arată pentru DirectMM.ro Vasile Barbul.

Cătă ȚINEGHE


Acum poți urmări știrile DirectMM și pe Google News.


Lasă un comentariu