Salvamont Maramureș: recomandări pentru pasionații de drumeții - 23 minute în urmă
Rezultate remarcabile obținute de elevii din județul Maramureș la etapele naționale ale Olimpiadelor la disciplinele din aria curriculară Tehnologii - 23 minute în urmă
Editorialul de miercuri: Casa-muzeu evreiască „Elefant” din Vișeu de Sus - 38 minute în urmă
Orhideele de la Băiuț – frumusețile „exotice” de la Capătul lumii - 48 minute în urmă
Ziua Internaţională a Dansului a fost sărbătorită la Sighetu Marmației - 1 oră în urmă
Tradiții și obiceiuri pentru Miercurea Mare - 2 ore în urmă
Rezultate excepționale pentru elevii Colegiului Tehnic „George Barițiu” Baia Mare la Olimpiada Națională de Tehnologii 2024 - 3 ore în urmă
Luna mai, luna florilor - 11 ore în urmă
Sărbătoarea de 1 Mai, mondial și în România - 12 ore în urmă
120 de sportivi din întreaga țară au participat în Baia Mare la un eveniment Tai-Chi de amploare - 13 ore în urmă
Călătorie cu trenul Baia Mare – Ferneziu. Pare greu de crezut, dar în trecut a fost reală
Ferneziu, cartier al orașului Baia Mare, nu a fost întotdeauna astfel. În trecut, Firiza de Jos (Ferneziu) și Firiza de Sus erau două localități învecinate, aproape de orașul Baia Mare, spre deosebire de prezent, când ambele snt cartiere ale orașului.
Și mai interesant este faptul că în urmă cu zeci de ani, acolo se putea ajunge cu trenul, din Baia Mare.
Astăzi ni se pare incredibil, pentru că majoritatea circulăm cu mașinia sau autobuzul, iar drumul nu durează mai mult de 15 -20 de minute. Dar la acea vreme chiar circula un tren de persoane, atât spre Ferneziu, cât și spre Baia Sprie. Linia Baia Mare – Ferneziu avea 7 km se ramifica din linia Baia Mare – Baia Sprie la stația Baia Mare Fabrică pentru a urca spre nord până la stația Ferneziu. În anul 1954 circulau două perechi de trenuri mixte pe zi, cu trei clase, tractate de locomotive cu abur, care parcurgea acest traseu în 37 de minute.
În 1958 traficul a fost redus la o singură pereche de trenuri mixte, cu două clase, care străbăteau traseul în 35 de minute. Linia a purtat și denumirea Baia Mare – Firiza deoarece actualul cartier Ferneziu din Baia Mare a fost în diferite perioade un sat separat numit Firiza de Jos ori un sat aparținător de comuna Firiza (în maghiară Felsőfernezely).
Traseul, legat de cel spre Baia Sprie
În Mersul trenurilor din 1948 arată că în acel an circulau trei perechi de trenuri de pasageri, în direcția Ferneziu (Firiza). Acestea aveau plecările fixate la ore utile în special navetiștilor care lucrau în Baia Mare. Transportul călătorilor, era asigurat, în regim de transbordare. Cei care doreau să ajungă în Firiza din Baia Mare luau pentru început trenul de Baia Sprie până în stația Baia Mare Fabrică. Dacă pentru cursa de ora 4:00 și cea de ora 14:00 existau solicitări suficiente, în momentul în care trenul se întorcea din Baia Sprie, atunci se forma, cu aviz special, garnitura care circula până la Firiza. De aici, după 10 minute (timp suficient ca locomotiva să rebruseze), trenul pornea spre Baia Mare. Dacă nu existau solicitări trenul staționa în stația Baia Mare Fabrică și se forma aici noul tren ce ar fi trebuit să vină din Firiza.
Singurul tren direct era cel de seară, care circula zilnic. Acesta pornea din gara Baia Mare la ora 19:00 și mergea direct la Baia Sprie, unde ajungea la ora 19:29. La ora 19:39 pornea spre stația Baia Mare Fabrică, unde ajungea la ora 19:54. De aici pleca la ora 20:04 și ajungea în Firiza la ora 20:13. La ora 20:25 pleca din Firiza cu sosire în gara Baia Mare la ora 20:48.
Foto: Facebook – Ferneziu – Fernezely – Fernsee, real history