Respect și credință pentru munți și izvoare la Băiuț - 26 minute în urmă
Colegiul „Vasile Lucaciu” găzduiește competiția oficială de precalificări First Tech Challenge, Maramu’ Division, din cadrul campionatului Blue Horizon Championship - 36 minute în urmă
Câți vizitatori a avut Planetariul Baia Mare în 2024 - 2 ore în urmă
La Sighetu Marmației s-a organizat atelierul „Eminescu – Arhitectul viziunilor de lider” - 3 ore în urmă
Public numeros la lansarea noilor numere ale revistei de patrimoniu cultural „Memoria Ethnologica”; Elevii Școlii Populare de Artă au oferit și mai multă culoare evenimentului - 3 ore în urmă
Ziua Culturii Naționale: 175 ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu - 4 ore în urmă
Maramureșeanca Silvia Timiș, alături de alți artiști români, în turneu în America - 15 ore în urmă
Cele mai tari filme pentru pasionatii de ruleta - 15 ore în urmă
Proiect de suflet în Parohia Ortodoxă „Șesu-Mănăstirii” Rozavlea – „Nicio lună din anul 2025 fără rugăciune și binecuvântare în casa credincioșilor noștri” - 18 ore în urmă
Recitați o strofă din Eminescu și intrați gratuit la muzeu - în urmă
Analiză: Călătoriile în această vară vor fi un adevărat coșmar. Motivele haosului anunțat oficial acum în transporturi!
Imaginați-vă această situație: în sfârșit, a venit vacanța la care visai încă de la începutul anului 2020, înainte de pandemie. Bagajele sunt gata făcute, ai timp suficient să ajungi la aeroport, doar că odată ajuns acolo, găsești cozi atât de lungi, încât pur și simplu pierzi zborul mult dorit, arată digi24.ro.
Asta li s-a întâmplat săptămâna trecută călătorilor – peste 1.000 de persoane – de pe aeroportul din Dublin. Situația a fost atât de haotică, încât guvernul l-a convocat pe directorul general al aeroportului pentru a veni cu un plan pentru restul verii, iar compania s-a angajat să plătească cheltuiala în plus a pasagerilor care au pierdut zborurile.
Dar din păcate, nu este vorba doar de Dublin. Operatorul aerian olandez KLM a încetat să mai vândă bilete timp de patru zile săptămâna trecută, ca urmare a haosului care a intervenit, pe parcursul lunilor aprilie și mai, la baza sa, aeroportul Schiphol din Amsterdam. KLM a oferit pasagerilor posibilitatea de a face o nouă rezervare, ca alternativă pentru a evita cozile lungi de la aeroport, relatează CNN.
Între timp, aeroporturile din Marea Britanie, inclusiv Manchester, Heathrow și Gatwick, sunt subiect zilnic pentru titlurile ziarelor din cauza cozilor care se întind uneori chiar și în afara clădirilor, din cauza bagajelor dispărute și a sutelor de zboruri anulate în special de British Airways, EasyJet și Tui.
Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a declarat săptămâna aceasta la postul de televiziune ITV că Marea Britanie ar trebui „să aducă armata” pentru a ajuta la diminuarea haosului.
Situația se extinde și dincolo de ocean. Zborurile din SUA sunt și ele grav afectate. Delta Air Lines a anulat peste 500 de curse în weekendul aglomerat de Memorial Day, în timp ce American Airlines a anulat peste 100 de zboruri numai în ziua de luni. Între timp, Delta a promis că va renunța la 100 de curse pe zi în această vară pentru a „minimiza întreruperile”, în timp ce compania JetBlue își reduce programul de zbor cu 10 la sută, iar Alaska Airlines cu 2 la sută.
Perspective sumbre la orizont
Călătoriile, vara, sunt întotdeauna o provocare, dar călătoriile din acest an trec deja la un alt nivel. Experții spun că este o furtună perfectă: brusc, toți vrem să călătorim, dar companiile aeriene și aeroporturile au concediat personal în timpul pandemiei și acum se luptă să recruteze înlocuitori. Mai simplu spus: pur și simplu nu se pot descurca cu atâția călători dintr-odată.
Desigur, experții au avertizat de ceva timp în legătură cu această situație, dar acum cred că lucrurile se vor înrăutăți. Americanii, de pildă, sunt sfătuiți să nu călătorească în Europa în luna august, pentru că va urma „o vară nebună”.
Prețurile la benzină sunt în continuare ridicate, există o cerere record care solicită întregul sistem, iar companiile aeriene se confruntă cu o criză de personal, inclusiv de piloți, pentru că au fost preocupate, mai ales în ultimii doi ani, să-și reducă tot timpul costurile și au făcut concedieri. La fel și aeroporturile, astfel că principala cauză care provoacă perturbările este lipsa de personal.
În apărarea lor, companiile aeriene spun că au fost luate prea din scurt, că nu au fost anunțate cu suficient timp înainte în legătură cu reluarea călătoriilor. Pe de altă parte, ține și de managementul fiecărei companii în parte. Unele au reușit să se descurce și lucrurile merg bine, în timp ce altele se confruntă cu un dezastru total, arată un specialist citat de CNN.
Iar atingerea unor niveluri adecvate de personal va fi imposibilă, dacă aeroporturile și companiile aeriene nu vor veni cu oferte salariale mai bune, avertizează experții. Angajații de la check-in sunt plătiți uneori mai puțin decât vânzătorii de la supermarket.
Ceea ce este sigur este că nu s-a atins încă vârful călătoriilor și nu există soluții pe termen scurt pentru lipsa de personal. Iar în această situație, companiile aeriene nu au altă soluție decât să anuleze zboruri, așa că se creează un cerc vicios.
Două bătăi de cap suplimentare: Brexitul și „Carmaggedon”-ul
Pentru cei care călătoresc în UE din afara blocului comunitar, mai există o problemă: Brexit. În timp ce călătorii britanici se bucurau de libertatea de circulație în UE, puteau călători oriunde și oricând doreau în cadrul comunității europene, după Brexit, ei sunt tratați la fel ca alte persoane care sosesc din afara UE. Asta înseamnă că atât la sosire, cât și la plecare trebuie să le fie ștampilat pașaportul. Se stă la coadă la controlul pașapoartelor chiar și câteva ore. Destinațiile populare în rândul turiștilor britanici deja simt diferența. Dar și reciproca e valabilă, pentru că și cei care încearcă să ajungă în Regatul Unit trebuie să se supună aceleiași proceduri.
Apoi, mai există o problemă. Dacă nu ați rezervat încă o mașină de închiriat la sosire, ar fi bine să vă regândiți călătoria. CNN vorbește despre un adevărat „carmageddon” (joc de cuvinte între „car” – cuvântul în engleză pentru „mașină” și „Armaggedon”): prețurile pentru închirierea unei mașini sunt foarte mari.
Pentru luna august, dacă rezervi cu două luni înainte, cea mai ieftină închiriere pentru o săptămână, în popularul oraș portughez Porto, este de 582 de dolari la o companie locală sau de 772 de dolari la o multinațională.
Un operator turistic pentru Italia a declarat pentru CNN că deja nu mai poate găsi mașini pentru rezervări în Sardinia în luna iunie.
CNN a verificat cel mai ieftin preț disponibil pentru o închiriere de două zile în acest weekend la diferite aeroporturi importante. Cel mai bun preț pe care l-a putut găsi a fost de 150 de dolari la Aeroportul Internațional din Los Angeles, 161 de dolari la Miami, 167 de dolari la Heathrow, 225 de dolari la Nisa, în sudul Franței, și 183 de dolari la Veneția, în Italia.
Situația este atât de gravă, încât specialiștii recomandă ca anul aceasta vacanțele să fie făcute aproape de casă, unde să vă puteți conduce propria mașină, sau dacă nu, să fie o vacanță mai statică, fără deplasări pe distanțe lungi, eventual folosind transportul în comun sau recurgând pur și simplu la mersul pe jos.
Și mai bine ar fi dacă vacanțele ar fi amânate pentru septembrie, octombrie sau noiembrie. Pentru că situația de la închirierea de mașini se extinde și la cazare. Hotelurile și cazarea prin Airbnb sunt deja rezervate.
Panică în largul mării
Croazierele au fost puternic afectate de pandemie la început, când numărul de cazuri la bordul navelor creștea vertiginos, făcându-le adevărate focare plutitoare.
Acum, chiar când oamenii sunt gata să se întoarcă la călătoriile pe apă, industria croazierelor este zguduită de aceleași probleme de personal ca și transportul aerian. Nici aici angajările nu se pot face de pe azi pe mâine, pentru că există o serie de certificări pe care trebuie să le primească membrii echipajului. Așa că unele curse sunt pur și simplu anulate, în timp ce în cazul altora sunt limitări de program sau de servicii disponibile.
Partea bună, mai arată sursa citată în acest articol, este că odată eliminate limitele de capacitate impuse de normele sanitare ale pandemiei, acum sunt mai multe locuri disponibile la bordul vaselor de croazieră, așa că și prețurile se vor calibra pe măsura ofertei.